23 april 2024, 15:55:36

Agressief

Gestart door Cinemakiddo, 20 december 2014, 08:10:17

« vorige - volgende »

Cinemakiddo

Ik heb een vraagje over mijn valkparkiet Guusje van ongeveer anderhalf jaar oud.
Ik heb haar gekocht toen ze 1 jaar was, ze kwam van een andere familie maar kon niet samen met andere parkieten.
De eerste week in huis ging heel goed met wennen, ze was heel lief en kwam ook wel eens bij je zitten. Echter na een week werd ze opeens heel agressief, ze begon te bijten en blazen als je met je hand in de kooi kwam.
Dit gedrag is niet meer weg gegaan. Je mag absoluut niet met je hand in de kooi. Als ze zelf haar kooitje uit komt, dan bijt ze alsnog eerst in je vinger, maar als je hem dan vlak voor haar pootjes houdt stapt ze alsnog op. Inmiddels zijn haar vleugels weer gegroeid, dus zodra je haar dan mee wilt nemen vliegt ze direct terug naar haar kooi.

Mijn vraag is... Waar kan dit gedrag vandaan komen en wat kan ik er aan doen?
Groetjes

Maarten Vermeulen

hallo,

ik weet niet waar het vandaan komt.

maar misschien helpt target-training:
https://www.youtube.com/watch?v=uqtptXFyb2c

ik zou in de kooi beginnen.


altijd makkelijk beginnen!!

je leert hem bijv. te bukken en het stokje aan te raken

als hij het goed doet:

je klikt en geeft hem een beloning(zaadjes bijvoorbeeld).
op een gegeven moment weet hij dat als hij dat klikje hoort dat hij een beloning krijgt

het is belangrijk dat je hem gelijk een beloning geeft!!!!
dus snel klik en snel beloning.

als hij het fout doet:

doe je niks wacht je 2 seconden en je probeert het opnieuw.

tips en info:

dertig keer herhalen is prima.

geduld hebben is vereist.

drie keer per dag herhalen.

op een gegeven moment als hij aan dat stokje gewend (en niet meer agressief is tegen het stokje) is kan je het met je vinger proberen.
als dat lukt kan je buiten de kooi doen en steeds moeilijker proberen.

en op een gegeven moment als jij denkt dat het lukt kan je daar mee stoppen en voor goed gedrag belonen en het woordje "goed" gebruiken (bij het belonen) en uiteindelijk zonder beloningen en alleen het woordje "goed" gebruiken.

veel succes!

groet maarten

groet netraam70 en de twee gezellige  valkjes  Knaagje en edtih