4 mei 2025, 14:17:54

Popje kaal geplukt

Gestart door kellytjuh, 24 november 2014, 14:08:09

« vorige - volgende »

kellytjuh

Hallo,

Ik heb in mijn buitenvolière 8 valkparkieten zitten. Een van deze valkjes is gekoppeld aan een mannetje dat haar helemaal kaal plukt in de nek en langs haar oren. Dit is al langere tijd zo maar ze begint er steeds slechter uit te zien. Ik weet dat valkparkieten koppelen voor het leven (ookal is de man niet monogaam) dus ik weet niet of het verstandig is haar uit de kooi te halen. Ik heb dit eerder geprobeerd maar toen hebben ze de hele dag naar elkaar lopen roepen. Ik heb haar toen in een aparte kooi in het binnenhok van de volière gedaan waar alleen andere vogels naar binnen kunnen en de rest van de valkjes zaten gewoon buiten. Ik zit er nu aan te denken haar in huis te halen om zo te kunnen herstellen. Na de winter wil ik haar dan weer bij de groep zetten. Ik vraag me af of ze hierdoor niet zal vereenzamen. Ze is tam maar zit nu al een aantal jaar in de buitenvolière en is dus gewent aan soortgenoten om haar heen. De laatste dagen heeft ze ook een flink groen achterwerk gekregen afkomstig van poep denk ik. Dit wil ik ook beter in de gaten kunnen houden door haar binnen te zetten.

kort gezegt: Kan ik mijn pop van de groep scheiden om haar in de winter te laten herstellen zonder dat ze hierdoor vereenzaamd? Met in het achterhoofd gehouden dat ze nu al ongeveer 4 jaar gekoppeld is aan een man.

Bedankt voor de hulp alvast

Mvg. Kelly

carco

Helaas gebeurt dit met koppels wel vaker.Heb zelf zo'n man die het bij zijn popje doet.
Ik zet ze niet apart, het is niet anders: is een rot gezicht maar kan geen kwaad verder. Denk dat het met de kou wel mee zal vallen vooral als ze buiten gewend zijn.
Ik spuit ze regelmatig in met anti pick hetgeen wel iets lijkt te helpen, dus dat is iets dat je ook zou kunnen proberen.

Alleen de pop naar binnen halen denk ik dat je zowel hem als haar geen plezier mee doet.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!