28 maart 2024, 09:54:30

Vogel is ziek en doet raar

Gestart door alocapone, 18 november 2014, 23:23:34

« vorige - volgende »

alocapone

Beste

Ik heb sinds 1.5 maand een valkparkietje in bezit. Ik weet niet hoe oud hij of zij is omdat ik deze van de zwarte markt heb. Een vriend had die daar gekocht en na 1 week aan mij gegeven. Nu sinds ongeveer 6 tot 7 dagen is mijn elvisje plotseling gemeen. Eerst begon hij zijn spiegeltje aan te vallen en dan telkens zijn hoofd erna omlaag te doen. Ook gooide hij zaadjes uit zijn voederbakje. Nu kwam ik daarnet terug van mijn werk en merkte dat elvis zaadjes overgaf met slijm erbij. Ik ken niets van vogels maar vond dat hij de laatste tijd er een beetje verwaarloosd bij zat.

Ik was via deze site eerst op de conclusie gekomen dat het paargedrag is. Maar aangezien hij/zij nu ook over begint te geven maak ik mij toch zorgen. Zou dit kunnen komen omdat hij onregelmatig licht krijgt? Aangezien ik in een drie ploegen systeem werk en hij op mijn kamer staat.

Ik zou het erg tof vinden moest iemand mij op weg kunnen helpen. Ik ga zo snel mogelijk ook is langs een vogelarts om hem een grondig te laten onderzoeken en dergelijke.

Alvast bedankt voor jullie hulp

Sanna

Hallo Alocapone,

Allereerst: spiegeltje verwijderen uit de kooi. Dat zijn ondingen voor valkjes. Dat zien ze als partner met het gevolg dat ze die kunnen gaan 'voeren'.

Het kan twee dingen zijn.

  • Het kan zijn dat het toch paargedrag is en dat Elvis zijn partner (spiegeltje) zit te voeren. Dat moet zo snel mogelijk stoppen, want daar kan hij een keer in stikken.

  • Maar omdat je óók zegt dat hij er al een tijdje niet lekker bij zit, kan hij ook heel goed erg ziek zijn. Overgeven kan bijvoorbeeld een teken van vergiftiging zijn, misschien iets wat hij gegeten heeft maar beter niet had kunnen eten. Als dát het is moet je zo snel mogelijk naar een vogelarts. Valkparkieten zijn prooidieren en laten niet zo heel snel merken dat ze ziek zijn. Wanneer je het aan ze kunt zien zijn ze meestal al behoorlijk ziek.


Welke van de twee opties het meest waarschijnlijk is kan ik uit je verhaal niet beoordelen. Succes met Elvis verder.

Groetjes, Sanna