7 mei 2025, 19:12:46

toch 1 jong

Gestart door Marloes, 20 maart 2004, 16:01:55

« vorige - volgende »

Marloes

Hoi,

Ik heb even een hele rij vragen.
Ali (mijn pop) heeft een heel dik achterlijf maar wil geen eieren leggen, ik heb nu dus een nestkast besteld.
Maar ik heb maar plek voor 1 jong dus nu mijn vragen:

- kan ik alle eitjes prikken met een naald en 1 heel laten?
- zo ja, kunnen de andere eitjes dan weg, of moet ik die laten
  liggen?
- wat moet ik gebruiken als bodembedekker in het nestkastje?
- heeft Ali nog iets bijzonders nodig?
- als het jong er is, moet er dan nog iets bijzonders gebeuren?
- waar kan ik het nestkastje het beste plaatsen? (heb een
  redelijk groote binnenkooi)

Alvast heel erg bedankt!!!
Groetjes Marloes.

Karin

Ik zou het niet doen, ten eerste weet je niet welke bevrucht is en misschien prik je juist de bevruchte in en de onbevruchte niet. Ten tweede is het voor een jong beter als hij broertjes en zusjes heeft voor warmte en steun. Voor de andere jongen vind je wel een nieuw baasje.  Het broedblok kun je het beste hoog plaatsen. Ik gebruik er houtvezel in ( grof ). Je valkje heeft veel kalk nodig ( sepia, mineralenblok ), een goed zaad, trosgierst, eikrachtvoer, groente, fruit en als de jongen er zijn geef ik altijd gekookt ei ( gewoon een halve per keer, soms wel 3 x per dag, ligt eraan hoeveel jongen ze hebben ) en veel groene groenten ( andijvie, brocolli ), geraspte worteltjes en brood. Dit natuurlijk naast het gewone voer.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Saskia

20 maart 2004, 16:35:46 #2 Last Edit: 20 maart 2004, 16:40:21 by Saskia
Hallo Marloes!

Waarom heb je maar plek voor 1 jong?Het is inderdaad naar om ze weg te moeten doen,maar ik denk dat het zowel voor de ouders als het jong beter is als er meedere jongen zijn.Zo raakt het jong namenlijk gewend om samen met andere valkjes te leven,ze houden elkaar warm en voelen zich veilig bij elkaar en voor de ouders vind ik 1 jong ook een beetje onnatuurlijk.Ik denk inderdaad dat een nestkast zou helpen en ze al snel een eitje zal leggen zodra hij er hangt.Let er wel op dat ze geen legnood krijgt.  
Hier de antwoorden op jou vragen:

- kan ik alle eitjes prikken met een naald en 1 heel laten?
Dit zou je inderdaad kunnen doen,maar je weet natuurlijk niet of het eitje wat je heel laat ook uit zal komen.

- zo ja, kunnen de andere eitjes dan weg, of moet ik die laten liggen?
Laat de eitjes liggen,anders legt ze meteen weer nieuwe eitjes.Dit kan op een gegeven moment tot de dood van de pop leiden omdat het veel energie kost.

- wat moet ik gebruiken als bodembedekker in het nestkastje?
Ik meng zaagsel met beukensnippers.Je kunt ook hennepvezel gebruiken.

- heeft Ali nog iets bijzonders nodig?
Zorg voor voldoende vers eivoer (ook als het jong er is,want dit voeren ze ook aan het jong),kiezel en grit,sepia en een kalkblok.Eventueel kun je nog wat extra vitamine door het water of voer doen.

- als het jong er is, moet er dan nog iets bijzonders gebeuren?
Je hoeft niets extra's te doen.Controleer wel regelmatig of het jong gevoerd word en de eerste dagen warm word gehouden door de ouders.

- waar kan ik het nestkastje het beste plaatsen? (heb een  
  redelijk groote binnenkooi)
Hang hem op een plek waar je zelf makkelijk bij kunt komen voor nestcontrole.Ik denk dat je hem het beste zo hoog mogenlijk kunt hangen omdat ze in de natuur ook hoog in een boom broeden.

Groeten, Saskia

Stijn dc

hoi

ik zou net als karin zegt, alle eitjes heel laten. Je raakt de jongen wel kwijt hoor, daar moet je niet bang voor zijn. Een jonkie steunt ook aan andere valkjes, als het deze steun mist kunnen er misvormingen aan het nekje ontstaan.

SDC:D

Paul

Hoi Marloes,

In mijn eerste nestje had ik maar 1 jong wat uit drie eitjes is geboren.
1 eitje is nooit uitgekomen en 1 jong doodgegaan na een dag.
Dus het ene jong is helemaal alleen groot geworden en het is een super gezond valkje geworden :-)
Maar als je de kans hebt laat er toch een paar eitjes bij liggen.
Als je bijvoorbeeld 6 eitjes hebt dan is dat erg veel maar dan zou je er drie kunnen laten uitbroeden en bij drie zorgen dat ze niet uit komen.
Voor de jongen vind je altijd wel een goed adrese die raak je wel kwijt.

Groetjes, Paul

Marloes

Hoi hoi,

Bedankt voor jullie reacties, maar er is denk iets niet helemaal duidelijk.
Met ik heb maar plak voor 1 jong bedoel ik te zeggen dat ik geen ruimte heb, ik ben niet bang dat ik ze niet kwijt raak, maar mijn valkjes staan op mijn slaapkamer en die is niet zo heel groot dus als ik dan 6 jonkies rond heb vliegen, daar is de ruimte te klein voor en kan ik mijn kamer helemaal niet meer schoon houden.

Zouden 2 jongen wel kunnen?

En wat de eitjes kapot prikken betreft, je kunt toch kijken of een eitje bevrucht is door er met een zaklamp op te schijnen?

Groetjes Marloes.

Stijn dc

hoi

ja, maar dat is pas als ze al ontwikkeld zijn, dus dan dood je dat jong eigenlijk. ALs je de eitjes vroeg prikt zijn ze niet dood gegaan ,om dat het bevruchte kiempje nog niet ontwikkeld is.

SDC:D

Karin

Ik ben het met Stijn eens, als een eitje zich eenmaal ontwikkelt heeft is het een soort abortus als je het ei dan doorprikt. En als de jongen echt goed vliegen kunnen ze al naar de nieuwe baasjes hoor. Met 6 weken vliegen ze misschien een week en ze kunnen dan goed zelfstandig eten.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves

Paul

Hoi Marloes,

1 eitje of 2 kan allebij maar je loopt altijd risico dat er wat met een ei gebeurd zelfs een dag voor het uitkomen kan het nog misgaan en dan is het balen dat je een eitje bewust gesloopt hebt :-(
De jongen blijven 4 a 5 weken in het broedhok dus daar heb je geen last van alleen de laatste week moeten ze nog wat leren eten en dan kunnen ze al weg.
En dan hoef je ze nog niet echt te laten vliegen dat kan ook bij de nieuwe baasjes gebeuren.

Groetjes, Paul

Groetjes, Paul