4 mei 2025, 18:58:01

Uitwerpselen met zaad

Gestart door Shelley Zuckerman, 20 maart 2004, 19:02:12

« vorige - volgende »

Shelley Zuckerman

Hallo,
Sinds enkele weken maak ik me al ongerust in de uitwerpselen van mijn vogel. Hij poept sindskort alleen nog maar kakjes met grotendeels alleen maar zaadjes. Ik heb zelfs al een uitwerpsel gevonden met alleen maar zaadjes in. Ik zou echt niet weten hoe het komt en zou er zeer graag een snelle remedie voor vinden.

Met vriendelijke groeten

Shelley

Paul

Hoi Shelley,

Hoe oud is je valkje want als ie al wat ouder is dan lijkt het me niet goed dat dat gebeurd.
Zie je je valkje wel de zaadjes pellen voor ie ze opeet?
Als ze hele zaadjes eten worden ze namelijk ook niet goed verteerd.
Het kan ook iets zijn van een ontsteking in het spijsverteringskanaal en dit heeft vaak als reden een verkeerde voeding.
Geef je je valkje ook vogelgrit en maagkiezel ?
Zonder maagkiezel kan het ook zijn dat het voedsel in de maag niet goed vermalen word.
Het lijkt me echt een probleem wat te maken heeft met verkeerde of ontbrekende voeding.
Je moet in elk geval snel maatregelen nemen want het klinkt zeker niet goed :-(
Het beste kan je de ontlasting van de vogel naar een goedei vogelarts sturen zoals bijvoorbeeld dr Feld dan kan die dat onderzoeken en vaak vinden ze dan meteen de oorzaak.
Je kan dr Feld even bellen en vragen wat die ervan vind.

Dr. Feld
van Bemmelstraat 1 - hoek Kapelweg
Amersfoort-Zuid
Tel 033-2864772

Als je in de buurt van Amersfoort woont zou ik zeker naar deze arts gaan want het is een van de beste in Nederland.

Groetjes, Paul

Shelley Zuckerman

Hallo,
Dank je voor je snelle reactie maar spijtig genoeg kunnen we niet zo snel bij Dr. Feld geraken aangezien we in Antwerpen wonen. We hebben opgemerkt dat hij over het algemeen de zaadjes wel pelt voor ie ze op eet. Onze vraag is waarvoor vogelgrid en maagkiezel dient. Indien je denkt dat dit de beste oplossing is,dan zullen we het zeker gaan kopen hoor.
Heb je misschien een hotmail adres en msn messenger,dan kunnen we daar verder chatten.

Daag

tommy

hoi
ik las je berichtje net
een vogel heeft maagkiezel nodig om zijn zaadjes te verteren.
Het is net als een molen steen
door de zaadjes en kiezels in de maag te schuren langs elkaar worden de zaadjes verpulvert
dan zijn ze makkelijker te verteren
grt annemieke
emkartil@msn.com

Stijn dc

hoi

dat klinkt niet goed. Maar mss is de oplossing eenvoudig genoeg. Mss helpt het gebruik van maagkiezel en grit al. Als ik van jou was zou ik het maar eens proberen. en anders mss is naar een DA gaan.

SDC:D

Paul

Hoi Shelley,

Zoals Annemieke al vertelde is het belangrijk voor het verteren van de zaadjes dat ze maagkiezel krijgen.
Maar ook vogelgrit of oestergrit hebben ze nodig.
Ze hebben aan alleen zaadjes niet genoeg ze hebben nog veel meer nodig om goed gezond te blijven.
Sepia en een mineraalblok zijn ook belangrijk bijvoorbeeld en een paar keer per week eivoer is ook heel goed voor ze.
Wat voor voer gebruik je zelf?
Ik kan je versele_laga premium voor grote parkieten aanbevelen daar zit ook nog extra vitaminus mineralen en aminozuren doorgeen en het is heel goed voer.
Als je maagkiezel koopt heb je daar ook verschil in voor een papagaai of een kanarie heb je een groot verschil in de grootte van de steentjes.
Ik heb een klein busje van het merk Esve en het heet Maki en er staat zelfs een valkparkiet op als je het goeie busje hebt.
Hotmail heb ik niet maar wel een ander email adres dat is:
Paul@amsterdam.demon.nl

Groetjes, Paul

Shelley Zuckerman

Als je tijd hebt,kom je dan eens op de chat langs alsjeblieft?

DOei

Paul

Hoi Shelley,

Ik zit nu in de chat dus als je daar ook naartoe komt is dat even makkelijker praten misschien.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi Chelley,
Zaden in de ontlasting kunnen ook duiden op bepaalde (spijsverterings) aandoening, zoals KDS (kliermaag dilatatie syndroom). Ik zou daarom contact opnemen met een goede dierenarts (zijn er ook in Belgie).

Is de vogel verder gezond? In iedergeval is maagkiezel erg belangrijk, maar dat is al gezegd.

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.