19 april 2024, 22:26:13

PAASEIEREN-HELP

Gestart door INGRID VAN DER FLIER, 19 maart 2004, 17:23:32

« vorige - volgende »

INGRID VAN DER FLIER


Hoi Allemaal,

Ik zit met wat vragen over mijn valkjes, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Mijn valkjes(pop en mannetje) waren erg verliefd. Ze hebben nu voor de tweede keer eitjes gelegd. De eerste eitjes zijn niet uitgekomen, ze ging er op een gegeven moment niet meer op.Ze deden ook echt niet hun best,waren nog echt beginners. Nu hebben ze voor de tweede keer eitjes gelegd, we hebben zo'n kamervoliere waar ze met zijn tweeen + 2 grasparkietjes. Ze hebben de eitjes onder de voerbakjes gelegd. Ze zijn nu heel braaf aan het broeden, het vrouwtje komt er bijna niet meer af.
Zodra ze er wel af komt krijgt ze ruzie met het mannetje, die pikt haar nekje elke keer kaal (vorige keer ook).
Nu komen mijn reeks vragen,want ik heb er dus echt geen verstand van,daarom wil ik heel graag jullie advies:

1) is het normaal dat ze ruzie hebben,en dat het vrouwtje kaal wordt?
2) hoe kan ik zien of de eitjes goed zijn, of er leven in zit??
3) mag je de eitjes oppakken??
4) hoe lang duurd het voor de eitjes uitkomen??
5) wat moet ik doen als de eitjes uit komen??
6) is het nu nog verstandig om een broedkastje te kopen, en zo ja kan ik dan de eitjes daar heen verplaatsen zonder dat ze de eitjes kwijtraken??
7) na hoeveel tijd moet ik de eitjes weghalen?? vind het zielig dat de pop geen leven meer heeft omdat ze alleen nog maar beneden ligt?
8) moeten ze iets van krachtvoer??ze krijgen al vital.
9) na hoeveel weken mogen de jongen weg??
10) hoeveel valkjes kun je in die kamervoliere houden+ 2 parkietjes?

Ik geloof dat ik zo de meeste vragen heb gesteld.WIE OH WIE KAN MIJ HELPEN???

Paul

Hoi Ingrid,

Een hele berg vragen maar ze zijn allemaal te beantwoorden :-)
Als er nog meer vragen zijn gewoon stellen.
1) echt normaal is het niet maar ik heb ook koppeltjes die het doen en het is geen ruzie die ze dan hebben maar het is een soort paringsgedrag wat ze dan hebben of ze hebben een tekort aan bepaalde stoffen.
Zorg in elk geval voor een groot mineraalblok in de kooi, sepia, vogelgrit, maagkiezel en eivoer van een goed merk(Orlux bijvoorbeeld) want dat moet je tijdens een nestje elke dag aanbieden in het extra vital zit wel een beetje maar dat is te weinig tijdens het broeden.

2) Na 3 dagen broeden is het soms al te zien, je kan met een klein zaklampje bijvoorbeeld tegen de onderkant van het eitje schijnen en als ze bevrucht zijn zie je een soort rode aders lopen.

3) het mag wel maar was in elk geval goed je handen zodat er geen huidvet of vuil in de porien van de eitjes komen dat is niet goed voor ze.
Maar je kan de eitjes in de kooi gewoon bekijken met een lampje dus vastpakken hoeft normaal eigenlijk niet.

4) Het uitkomen duurt 19 tot 21 dagen gemiddeld maar dat is vanaf het moment dat ze echt fanatiek zijn gaan broeden.
Het kan dus altijd nog wel een dag of wat afwijken in bepaalde gevallen.

5) Als de eitjes uitkomen hoef je in princiepe weinig te doen alleen zorgen dat de ouders voedsel ter beschikking hebben om de jongen te voeren en vooral eivoer hebben ze behoorlijk veel nodig.
Je kan ook stukjes appel aan de ouders geven dat is ook heel goed voor ze.
De jongen hoef je zelf niet te voeren alleen als de ouders dat niet doen zou je ze kunnen voeren maar zeker als je niet precies weet hoe kan je dat beter niet doen.
Normaal regelen de ouders echt alles.

6) Je zou wel een broedhokje kunnen kopen dat zou je aan de zijkant van de volliere kunnen hangen want voor erin zijn de meeste te groot want voor een valkparkiet moet het 25x25x35 cm zijn ongeveer.
Zorg nu gewoon dat er wat zaagsel onder de eitjes ligt en gewoon afwachten maar bij een volgend nest zou ik zeker een goed broedhok neerhangen.
Alleen kunnen de grasparkieten ook het nest vernielen van de valkjes dus dat goed in de gaten houden of de grasparkieten tijdens het broeden tijdelijk appart zetten in een andere kooi.
Als je nu de eitjes in een broedhok zou over leggen heb je kans dat ze er niet meer op gaan zitten.

7) Als de eitjes bevrucht zijn zeker na 19 dagen goed in de gaten houden maar er kan altijd wat fout gaan en dan kan je als er geen beweging meer te zien is in de eitjes na 23 dagen besluiten om ze weg te halen.
Als ze niet bevrucht zijn kan je na 2 a 3 weken de eitjes weghalen want ze komen toch niet uit en de vogels denken dan dat ze hun nest uitgebroed hebben en dan gewoon weghalen.

8.) Krachtvoer is bijna hetzelfde als eivoer alleen zitten er vaak wat extra dingen in.
Als je Eivoer van een goed merk neemt is dat vaak al voldoende.
Orlux is heel goed, quiko is ook heel goed maar minder makkelijk te krijgen en Cede is ook prima.
Sommige soorten eivoer moet je vochtig maken en een beetje rullen dat is heel goed als ze jongen hebben want ze zullen extra veel drinken om de pap voor de jongen in de krop aan te maken en dan is rul eivoer erg goed.

9) Als de jongen zelfstandig eten mogen ze bij de ouders weg en dat is als je ze door de ouders laat voeren met ongeveer 6 weken.
De ouders voeren soms nog wel 2 maanden bij maar ze kunnen zichzelf al prima redden vaak maar let wel op dat ze echt zelf de zaadjes pellen en opeten voordat je ze bij de ouders weghaalt.

10) het ligt eraan hoe groot de volliere is want je hebt daar best verschil in.
Heb je geen foto dat we dat iets beter kunnen zien?
In de normale kamervollieres kan je vaak niet veel meer dan 4 valkjes kwijt en dan nog 2 grasjes erbij kan al snel te vol worden.

Ik hoop dat zo de meeste vragen duidelijk beantwoord zijn :-)

Groetjes, Paul