28 maart 2024, 11:09:05

wormen kuur

Gestart door shadow, 19 maart 2004, 12:26:59

« vorige - volgende »

shadow

ons valkje shadow is ong 9 weekjes ,
moet hij dan nu al n wormen kuurtje krijgen ?
Zag dat er wel verschil is ,je hebt wormen kuurtjes voor door t water ,maar ook n soort middeltje dat je op zn huid moet druppellen dat tegen wormen en andere beestjes helpt .
Wat gebruiken jullie ?


grt ellen

Bianca

19 maart 2004, 13:07:04 #1 Last Edit: 19 maart 2004, 13:07:47 by missmelig
Ik heb dat spul gebruikt wat je in z'n nekkie moet wrijven.
Vies plakkerig spul, als je het mij vraagt.
Maar het is meteen tegen veel soorten parasieten.
Het blijft wel twee tot drie dagen nat en plakkerig.het staat hier iets verderop in het zelfde onderwerp. (ook bij verzorging dus)
Kan je zien hoe ze eruit zagen!!
Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Theetje

Hoi Shadow,

ik zelf gebruik de druppels in het water, maar eigenlijk is dat wel een beetje onhandig. Het is natuurlijk niet zeker of je vogeltje genoeg binnen krijgt ervan.

Het scheelt ook nog of je je valkjes binnen of buiten houd. Buiten zijn ze toch wat vatbaarder voor wormen.

Laat nog eens weten welke methode je gekozen hebt.

Groetjes

Theetje


Paul

Hoi Ellen,

Als je een vogel binnen hebt en hij heeft geen wormen dan zal het normaal niet echt vaak nodig zijn om ze te ontwormen.
Ik heb dat ook gehoord van een van de beste vogelartsen dat binnenvogels amper ontwormd hoeven te worden.
Als ze wormen hebben zie je dat vaak aan de ontlasting en dan kan je altijd nog besluiten om ze dat te geven.
Binnen is de kans dat ze wormen krijgen nihiel.
Ik heb het valkje wat ik als eerste kreeg nu 12,5 jaar en die heeft nu 1 keer een wormenkuur gehad en dat was omdat ie met de vakantie bij mensen uit logeren was die wormen hadden bij hun vogels.
Vaak bij een nieuwe vogel kan je het uit voorzorg doen en ik ga ze nu ook een keer allemaal een kuurtje geven.
Ik gebruik Panacur en daar geef je een druppeltje van in de bek en dat herhaal je na 10 dagen en de wormen zijn weg.
Voor 1 valkje is dat een dure oplossing want je moet een heel flesje kopen voor 8 euro en dat kan je wel 5 jaar goed houden maar dan heb je nog bijna alles over.
Dan zou dat spul in de nek een goedkopere oplossing zijn dat kost 3,5 euro en ze zijn meteen van de luis af mochten ze dat hebben.
Maar bij een hele jonge vogel als die van jou zou ik daar nog even mee wachten want dat spul voor in de nek is niet echt gezond lijkt me en bij jonge vogels kan dat misschien problemen veroorzaken.
Hoe ziet de ontlasting van je valkje er uit?
ALs dat mooi stevig is dan hoef je echt nog geen wormenkuur te doen nog hoor dan is er geen acuut gevaar.

Groetjes, Paul


shadow

zn ontlasting is nogal waterig ,denk ook dat dat komt doordat shadow nog 2x daags pap krijgt .
verder ziet het dr wel goed uit .
maar hoe kan je zien dat n parkietje wormen heeft  :-/

en bianca ,lekker spul he die druppels ;)
heb zo iets voor mn fretten ook wel eens gedaan geloof stronghold was ook zoiets .
maar je hebt n prachtig valkje iig ;)
toch denk ik wel dat ik voor die vieze  druppels kiest ,ook omdat het gelijk tegen ander ongedierte helpt ,maar wat zou dan de beste leeftijd zijn ,n half jaartje of zo ?


grt ellen

Bianca

Ik weet niet hoe oud ze daarvoor moeten zijn hoor.
Kan je het beste even bij de dierenwinkel vragen of je de verpakking eerst mag lezen.
Mischien dat het daar op staat.
Maar ik denk wel dat ze eerst op een goed (volwassen) gewicht moeten zitten voor dit chemische goedje........
Groetjes Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Paul

Hoi Ellen,

Als ze nog pap krijgen is de ontlasting altijd nog iets waterig maar met 9 weken zal ze wel van de pap af moeten hoor hoe sneller des te beter.
Je moet de pap op een leeftijd van 9 weken bijna als puree geven dus heel weinig water erin doen.
Als ze jong zijn moet de pap bijna vloeibaar zijn en hoe ouder ze worden des te minder water erin moet.
Je moet het nu nog net kunnen doorroeren maar het mag niet echt vloeibaar meer zijn.
Als ie echt al helemaal zelf eet en een maand of 3 oud is kan je dat middeltje wel geven lijkt me.
Het zal nooit zo erg zijn dat een jonge vogel eraan dood zal gaan hoor anders mogen ze het niet verkopen maar voor de zekerheid kan je beter even wachten of hij zou echt wormen moeten hebben dan moet je het meteen geven.
Je kan wel aan de ontlasting zien dat ze wormen hebben een volwassen valkje zal vaak erg waterige ontlasting hebben en je moet soms zelfs wormen in de ontlasting terug vinden als ze het hebben.
Maar je merkt ook dat ze minder conditie hebben of er minder fit uit gaan zien.

Groetjes, Paul