Pop alleen, al meerdere eitjes laatste weken

Gestart door Jurgen Benteyn, 18 maart 2004, 20:09:30

« vorige - volgende »

Jurgen Benteyn

Moby, mijn valkparkiet, is een pop van bijna twee jaar en heeft in de laatste twee weken al om en bij de 8 eitjes gelegd. Ik haal ze telkens weg, aangezien ze er toch niet naar omkijkt (of heel soms speelt ze er wat mee, al is dat volgens mij puur uit nieuwsgierigheid).

Vorig jaar heeft ze in deze periode (begin lente) ook al 'ns een eitje gelegd, maar daar bleef het bij (zo ben ik trouwens te weten gekomen dat Moby een pop is, want aanvankelijk dacht ik dat het een mannelijke valk was - vandaar ook de naam Moby, naar m'n favoriete artiest en dat is bij mijn weten nog altijd een man, maar dit terzijde).

Er hangt geen nestkastje aan de kooi, aangezien ze toch alleen zit.

Ik heb op dit forum al gelezen dat een beperking van het aantal uren daglicht het leggen zou doen afnemen, maar dit lijkt bij Moby niet te werken.

Ik vraag me nu af of dit vele leggen wel gezond is voor haar en hoe lang dit zal aanhouden. Is het verstandig de eitjes weg te nemen?

Voor de rest vertoont ze geen eigenaardig gedrag, al is ze precies wat agressiever als ik haar iets verbiedt. Dan durft ze precies "tegenspreken". Staat dit in verband met het leggen?

Alvast bedankt voor jullie tips en antwoorden.

Karin

18 maart 2004, 21:13:13 #1 Last Edit: 18 maart 2004, 21:13:37 by kazoo
Dat tegenspreken zijn de hormoontjes  ;D
Doe dit :
geen of weinig groenvoer geven
niet of weinig besproeien met water
eitjes laten liggen, alleen weghalen als ze kapot zijn.
minder uren  daglicht
meer speeltjes
veel kalkrijk eten ( sepia, mineralenblok )
veel afleiding ( vliegen, spelen )

Succes ermee ! Het kan zijn dat ze nog even doorlegt, maar op een gegeven moment zal ze wel stoppen.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin

mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves