4 mei 2025, 14:38:49

gewicht van een valkje

Gestart door Henry, 17 maart 2004, 20:24:54

« vorige - volgende »

Henry

beste mensen

wat moet een mooi gewicht zijn voor een valkje?
vandaag heb ik namelijk voor het eerst de valkjes gewogen.
bij welk gewicht moeten de valkjes op dieet?en wat moet ik ze dan geven om ze te laten afvallen?
alvast bedankt

henry en de valkjes

Paul

Hoi Henry,

Het gewicht van een valkje kan van 80 gram tot 110 gram lopen.
Als ze lichter zijn dan 80 gram is het niet goed en zwaarder dan 120 gram dan moeten ze een paar extra vlieguren maken daar vallen ze het meeste van af.
Wat waren de gewichten die jij hebt gewogen?
Als het dus tussen 80 en 110 gram ligt is er in elk geval geen paniek.
Maar het kan echt per valkje verschillen hoor de een is gewoon een stukje groter dan de ander vaak.

Groetjes, Paul

Stijn dc

hello

ik heb niet echt een idee, maar ik schat een gewicht rond de 90 gram of zo. mss  wachten op een antwoord van iemandd ie het weet. nu ik erover denk, is 90 gram niet weinig?

SDC:D

Henry

hallo allemaal

nou ik heb de valkjes gewogen op een digitale weegschaal met een hoge schaal erop maar ze vlogen gelijk naar de rand toe en toen bleven ze even zitten dus heb ik voorde zeker heid 5gram er van af gehaalt dus ze zitten gemiddeldt op 105 gram per valkje dus is het een mooie gewicht.

henry

Paul

17 maart 2004, 21:10:19 #4 Last Edit: 17 maart 2004, 21:11:27 by Paul
Hoi Henry,

Dat is prima hoor rond de 100 gram is het meest voorkomende dus dat is perfect.
Het is wel goed van je om ze te wegen dan kan je een beetje zien of ze een gezond gewicht hebben.
Eigenlijk hoort een weegschaaltje standaard in de valkparkieten uitrusting :-)
Als ze niet willen blijven zitten kan je een stukje trosgierst op het weegschaaltje leggen en dan op 0 zetten.
Dan blijven ze vaak wel beter zitten want van trosgierst kunnen ze vaak niet afblijven he :-)

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

ja Paul, die truc met de trosgierst lukt idd, ook bij mijn minder tamme Chewy.  :)
Met Yoda kan ik alles, die is supertam.
Voor Chewy heb ik van gewicht 99 gram en voor Yoda 90 gram, Yoda is wel nog maar 7 weekjes oud.

Groetjes
Annouschka

Paul

Hoi  Annouschka

De trosgierst truuk werkt meestal wel he :-)
Jij hoeft je in elk geval ook geen zorgen te maken over hun gewicht hoor.
En het jonge valkje zal met de tijd nog wel iets zwaarder worden maar 90 gram is ook goed in elk geval.

Groetjes, Paul