4 mei 2025, 11:44:34

ziekjes of!!!

Gestart door charly, 17 maart 2004, 18:35:50

« vorige - volgende »

charly

hallo

ik heb zins 2 weken een vrouwtje bij mijn mannetje.
en ze heeft nu al drie eitjes gelegt en gisteren kwam ik tot ondeking dat ze niet meer vliegt ze is aan een kant al haar
grote veren kwijt in in keer ze is sloom en doet heel de dag slapen wat kan ik doen (ze eet en drinkt wel niet zo veel als anders) ik hoop dat iemand me kan helpen.

groetjes miranda chico charly

Paul

Hoi Miranda,

Je moet in elk geval opletten dat ze geen legnood heeft want dan moet je snel reageren.
Ze leggen om de dag een ei dus als ze gisteren een ei heeft gelegd zal het geen legnood zijn maar als ze 2 dagen niet gelegd heeft zou het kunnen maar het hoeft niet.
Maar vaak als ze dat hebben zitten ze dik op de bodem van de kooi en je merkt dan echt dat ze niet lekker is.
Dat de veren er aan een kant uit zijn kan door de rui komen maar dan vallen ze normaal niet allemaal tegelijk uit.
Zie je ook bloed ergens want ze kan ook geschrokken zijn en haar vleugel dan stuk gevlogen hebben tegen de tralies.
Daar kan ze dan ook wat sloom van zijn misschien.
Als je de uitgevallen veren bekijkt hoe zien dan de puntjes van de veren er uit?
Zijn die helder wit of zitten er zwarte of vreemde plekken aan de pen?
Haal in elk geval bij de drogist/supermarkt een pak dextrose (druivesuieker) dat is vaak van het merk zon-natura bij de natuurproducten in het schap.
Gooi daar een flinke theelepel van door het drinkwater voor een paar dagen dan krijgen ze wat extra enegie.
Zorg ook voor voldoende eivoer en vogelgrit, een kalkblok en sepia bijvoorbeeld ze hebben in de broedperiode dat zeker nodig.
Laat even weten hoe het verder gaat met haar.

Groetjes, Paul

bob

hoi paul,
ik heb nog een vraagje mn lutino(pop)maakt een gekke bewegening ze strekt helemaal de nek met open bekje
dat is egt zo'n raare bewegeing weet jij hier mischien meer over ?

Paul

Hoi Bob,

Ik denk dat dat een soort van gapen is wat ze dan doet.
Hier strekken ze ook elke dag de vleugels net alsof een mens zijn armen even strekt :-)
Het lijkt me dus heel normaal wat je lutino doet hoor je hoeft je geen zorgen te maken.

Groetjes, Paul