10 mei 2025, 14:25:08

wat moet ik doen?.?.?.?

Gestart door Bianca, 15 maart 2004, 18:50:30

« vorige - volgende »

Bianca

Hallo,
Ik wist eigenlijk niet onder welk onderwerp ik dit moest plaatsen. ::)

Ik heb sinds Zaterdag een nieuw valkje erbij.
Nova van Karin (kazoo)
Nova zit in een andere kooi als Punky en Cocktail, Cocktail is weg van Nova, Nova is weg van Punky en Punky wil er niets van weten en het liefst bij mij zitten. :P

Gisteren is Nova al uit de kooi geweest, dat was niet echt de planning maar het is gebeurd en heeft zelfs al gevlogen.

Nu wil Nova nog alleen maar naar Punky en Cocktail toe in de grote kooi.
Ik wil Nova eigenlijk eerst nog aan mij laten wennen.

Als ik nu Punky en Cocktail eruit haal, raakt Nova in paniek en breekt zowat de kooi af. :-X
Ik vind het ook weer zo l*llig om Punky en Cocktail nu in de kooi te laten zitten want die zijn gewend om er elke dag uit te zijn. :-/

Ik weet niet hoe ik het wat dragelijker kan maken voor Nova.
Hebben jullie nog goede suggesties??

Ben bang dat als ik nu Nova lekker los laat het tamme eraf gaat.

Groetjes, Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Paul

Hoi Bianca,

Het hoeft niet ten koste te gaan van het tam blijven maar het kan wel helaas dat is erg afhankelijk van het karakter van Nova.
Ik zou hem toch nog even alleen in de kooi houden ik denk dat dat toch beter is voor straks.
Geef hem gewoon erg veel aandacht dat helpt misschien een beetje.
En misschien wat extra speeltjes zodat ie zichzelf bezig kan houden.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

ik sedert een week ook een nieuw valkje erbij, Yoda en was van plan om Yoda ook eerst een paar dagen van Chewy te scheiden.  Dat is dus niet gelukt, ik deed nog maar het transportkoffertje open en Yoda zat al gezellig bij Chewy in de kooi.  Voor Chewy was dit natuurlijk even schrikken en in het begin blaasde ze naar dat kleine kippetje.  Nu een paar blaas en hap ruzies later ( ze hebben wel nooit echt gevochten), gaat het hier heel goed.  

Ze nemen het steeds meer voor elkaar op en apen elkaar na, echt wat de ene doet, doet de ander ook.  Zowel de goede als de slechte dingen. ;D

Chewy leert Yoda zelfstandig eten en alle nieuwe dingen ontdekken en omgekeerd.  Voorheen was Chewy zelfs niet zo tam als nu, Yoda daarentegen is de tamheid zelf, je moet maar de kooi openzetten en hij zit al op je hoofd en je krijgt hem niet zo gemakkelijk meer weg.

Als ik jou was, zou ik het eens proberen om ze samen te zetten.  Gaat het goed, dan zie ik geen reden om ze nog te scheiden.  Gaat het niet goed, dan kan je Nova terug apart zetten.  Ik zou ze op neutraal terrein laten kennis maken, bv. in de kamer samen laten rondvliegen en kijken hoe het gaat.

Is Nova eigenlijk al tam?  Zo ja, dan zie ik niet in waarom die minder tam zou worden.  Ik mocht vroeger de kamer niet verlaten of Chewy zat te roepen tot ik terug was, nu doet ze dat niet meer en dat vind ik maar goed ook maar minder tam is ze er zeker niet op geworden.  Als je er iedere dag mee bezig bent, zal Nova zeker niet minder tam worden.

Groetjes
Annouschka

Paul

Hoi,

Ik heb hier een van de valkjes van het laatste nestje en die hebben we wat minder aandacht gegeven en die is redelijk snel bij andere valkjes komen te zitten.
Vanuit het nest is ie aan handen gewend geweest dus hij zou er niet bang voor moeten zijn.
Maar helaas is ie totaal niet tam, echt bang is ie niet maar vastpakken daar is ie helemaal panisch van.
Ik denk gewoon dat dat komt omdat hij niet super veel aandacht heeft gehad omdat we er natuurlijk heel veel hebben en je moet de aandacht verdelen en hij is redelijk snel bij andere valkjes gezet.
Met een eerder nest hebben we dat ook gehad maar toch worden ze naar verloop van tijd weer een stuk tammer.
Dus het beste lijk mij om een jong valkje even appart te houden en extra veel aandacht geven dan wennen ze aan je voordat ze aan de andere valkjes wennen en er naartoe trekken.
Dat hoeft natuurlijk geen weken maar een weekje zou ik hem toch wel appart houden.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

Paul ik wilde je helemaal niet tegenspreken hoor, ik wist niet dat je ook al op dit berichtje geantwoord had, had het maar gezien toen ik het gepost had.

Bianca, ik zou maar doen wat Paul zegt, die heeft veel meer ervaring dan mij met dat soort dingen.

Let maar niet op mij hoor. ;)

Groetjes
Annouschka

Bianca

whahahahahahaha
geen probleem.
Alle tips zijn welkom en daar trek ik dan een conclusie uit.
Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Paul

Hoi Annouschka,

Ik wil echt niet zeggen dat ik gelijk heb hoor :-)
Er zijn vaak meerdere manieren om dit soort dingen te doen.
Ik heb hier ook wel meteen valkjes bij andere valkjes gezet en dat ging meteen goed maar die waren al ouder vaak en die waren al tam en zijn dat ook gebleven.
Maar er zullen zeker meer mensen reageren op Bianca's berichtje dus dan kan ze daar een keuze uit maken :-)
Maar in dit geval leek het me het beste om Nova een tijdje nog alleen te laten in de kooi maar misschien denken ook meer mensen er nog anders over :-)

Groetjes, Paul