18 april 2024, 19:16:50

geslacht en leeftijd bepalen

Gestart door Anck, 16 maart 2004, 16:54:58

« vorige - volgende »

Anck

16 maart 2004, 16:54:58 Last Edit: 17 maart 2004, 02:59:45 by Anck
Hoihoi,
Even een paar vraagjes voor de zekerheid. Ik heb pas een nieuw valkparkietje gekocht, een witmasker. Volgens de kweker was het een mannetje van ongeveer 6 weken oud. Hij had de mannetjes en de popjes apart zitten, en had ook witkop popjes, dus geen reden om te liegen over het geslacht. Nu las ik hier dat witkop mannetjes een witte kop hebben en popjes een grijze kop. Mijn valkje heeft wel wit in zijn kop, om zijn snavel en ogen en een witte streep tussen zijn ogen die een beetje doorloopt in zijn kuif en nog wat witte plekjes hier en daar, maar is iets meer grijs in de kop. Kan het dan toch een mannetje zijn? of komen de witte veren pas na de rui? En zijn zijn staartveren grijs met witte spikkeltjes (dat zal wel het 'visgraatmotief ' zijn?) en bovenop zijn staart zitten wat kortere veren met nog een hulsje eromheen (nieuw dus) en die zijn helemaal donkerkleurig, dus geen spikkeltjes erop. Zijn staartveren zijn denk ik niet veel langer dan 10 cm. Als hij al nieuwe staartveren krijgt betekend dat dan dat hij al in de rui is? En kan dat wel na 6 weken of is hij dan toch ouder?
Groetjes Noortje & Azraël.

Inger m

16 maart 2004, 22:43:47 #1 Last Edit: 16 maart 2004, 22:44:05 by Cinnamon_valk
Hoi Noortje,
Gefeliciteerd met je nieuwe valkparkiet! Ik denk dat hij inderdaad wel een week of 6 zal zijn als de staartveren nog zo kort zijn... dat er nieuwe veren bijkomen komt doordat hij nog zo jong is en de veren nog groeien en niet omdat hij al in de rui is (pas rond een maand of 6). Ws is hij net uitgevlogen.

Hij is nog erg jong om al het geslacht te bepalen, in principe zie je dat nog niet of het een man of pop is op die leeftijd (alle jongen zien eruit als een pop), maar pas tijdens de eerste rui wordt dit duidelijk.
Soms kun je wel voorspellen wat voor geslacht het jong wordt adh van de kleur en achtergrond van de ouders. Bepaalde mutaties zouden dan alleen poppen of juist mannen kunnen zijn. Maar of dit ook zo voor witmasker geldt?

Ws zal de kweker kijken naar subtiele verschillen, zoals de kopkleur, maar het lijkt mij meer een gok.
Als de witmasker in de rui gaat(maand of 6), zul je als eerste zien dat er witte veertjes in de kop doorkomen, deze wordt in de in de loop van een paar maanden wit. De staartveren ruien wat later en het visgraatmotief kan wel tot een leeftijd van 9-12 maanden zichtbaar blijven.

succes met je valkje!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Inger m

Foto van een jongewitmasker man aan het einde van de ruiperiode:
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

suus

Hoi Noortje,
Leuk dat je een vakje hebt gekocht, en een witmasker!! Heb zelf twee witmaskers, twee mannen (bleek na verstrijken van de tijd). Maar op mijn site kun je prima zien hoe een witmasker eruitziet als hij jong (en man) is. Soms lijkt het witte witter op foto's door de flits, maar het was in het begin lichtgrijs.
www.smgkb.nl
groetjes suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico

Mandy

16 maart 2004, 23:07:20 #4 Last Edit: 16 maart 2004, 23:07:45 by Mandy
Hier nog een voorbeeldje van een witmasker man die een wit masker aan het krijgen is  :) ;


Je kan met 6 weken niet zien of het een man of pop is. ::)
De kweker weet dat misschien wel vanwege de erfelijkheid van de ouders.
Je zal af moet wachten tot ie in de rui gaat.
Wel kan je in de tussentijd goed het gedrag in de gaten houden, vaak kom je zo voor de rui er al achter of het een man of pop is.

Er bestaat nog wel een truc om er eerder achter te komen, maar die is niet echt diervriendelijk; je kan een staartveer met zo'n visgraatmotief uit trekken, na 6 weken komt er een nieuwe veer, als die weer zo'n motief heeft is het een pop en is het een zwarte veer is het een man.
Voor een kweker is dat misschien interessant om te doen, maar voor een tam valkje in huis niet echt, geniet maar lekker van Azraël en dan horen/zien we over een poosje wel of het nou een man of pop is. ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Anck

17 maart 2004, 02:22:58 #5 Last Edit: 17 maart 2004, 03:02:16 by Anck
Heel erg bedankt voor de reacties,als ik naar de foto's kijk weet ik nu iig wel zeker dat hij niet veel ouder dan 6 weken is. En die site van Suus was ik vanmiddag ook al even geweest, ik zag de link bij valkparkiet van de maand, en dat was ook wel leerzaam omdat er foto's van de valkjes van verschillende leeftijden opstaan. En staartveren eruit trekken lijkt me nou niet echt een goed id....
Groetjes Noortje.

barthezz

Hey,

Hoe kan je dat zien bij mijn valkparkietje dan ?? De eerste rui heeft ie nu volgens mij gehad (heeft er een tijdje heel rommelig uit gezien en is nu meer geel/wit)

De groente, Bart ^^


Inger m

Hoi Bart,
Dit is een vogel met een moeilijkheidsgraad wat betreft geslachtsbepaling. Bij bonte vogels is het moeilijk te zien wat een man of een pop is. Ik heb een bonte man, die nog steeds veren heeft met visgraat motief (3 jaar oud).

De belangrijkste indicatie is het gedrag. Mannetjes gaan als ze ong een half jaar zijn (dus rond de eerste rui) druk fluiten, roepen meer en showgedrag vertonen (vleugels wijd, met de snavel overal tegenaan tikken). Poppen zijn veel rustiger.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

barthezz

17 maart 2004, 22:56:40 #8 Last Edit: 18 maart 2004, 16:05:20 by barthezz
Hey Inger,

Ja das inderdaad moeilijk ... Want hij/zij tikt nergens tegenaan, is meestal vrij rustig maar als ie eenmaal begint met fluiten is er geen stoppen meer aan, en vleugels wijd ?? zo af en toe hangt ie wel ondersteboven aan zn stok met zn vleugels wijd als dat is wat je bedoeld ..

Tot zinazz, bart

Anck

Nog even over die staartveren, die nieuwe, zwarte staartveren die een week terug nog een stuk korter waren dan de visgraat-motief-staart-veren zijn inmiddels al langer gegroeid dan de andere staartveren. Zou het dan kunnen dat de kweker er staartveren uit heeft getrokken om te kijken of het een man of een pop is? Of hoe zou het anders kunnen dat die zwarte veren veel langer zijn?
Groetjes Noortje en Azraël.

Paul

Hoi Anck,

De twee grote staartveren die het langste zijn groeien altijd als laatste tot de volledige lengte dus ik denk niet dat ze eruit getrokken zijn hoor.
Pas met 8 weken zijn die een beetje op lengte.
Voordat een staartveer helemaal terug komt ben je al 6 weken verder dus ik denk niet dat het kan bij een jong valkje dat ze dan al weer zo snel opnieuw terug zouden zijn.
En dan heeft het uittrekken van de lange veren geen nut want die hebben nooit een visgraat motief die zijn meteen al grijs.
Dus je valkje is gelukkig niet mishandeld.

Groetjes, Paul

Anck

Ok, gelukkig, dat is een opluchting! :)

Inger m

Hoi Bart,
Onderste boven hangen met de vleugelsd naar beneden doen zowel mannen als poppen, dus daaraan kun je het niet herkennen.
Jonge mannen beginnen over het algemeen wel duidelijk te fluiten als ze ong een half jaar zijn. Iedere man heeft z'n eigen ritueel en niet alle mannen tikken perse of gaan met de vleugels wijd. Dus als hij erg veel en lang achter elkaar fluit kan het een man zijn.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

barthezz

Hey Inge,

KAN ... dus tis nog steeds niet cker :P maar maakt eigelijk ook niet uit wat het is, beessie is helemaal te gek dus eigelijk maakt het ook niet veel uit maar is wel geinig om te weten. Het lijkt me tog het meest waarschijnlijke dat het een man is want zoals ie fluit (begint heel erg als ie zichzelf in de spiegel ziet) ken het volgens mij dan tog geen pop zijn ...

De groente, Bart