20 april 2024, 01:46:22

kortwieken

Gestart door Annouschka, 6 februari 2004, 10:49:57

« vorige - volgende »

Annouschka

Hallo,

hier ben ik weer met een vraagje.  De laatste tijd als Chewy uit zijn kooi komt om te vliegen, vliegt hij zo wild dat hij af en toe ergens tegenvliegt.  Hij had wel al eens tegen de vaas in de luchter gevlogen en een hersenschudding opgelopen.  Zo is hij vanmorgen tegen de kabeltjes van de ventilator gevlogen, eens hij ergens tegenvliegt, raakt hij in paniek en duurt het eventjes voor hij kan landen.

Ik kan dit bijna niet meer aanzien, het zal nog eens zijn dood worden.

Hoe denken jullie over kortwieken?  Ik begin er al serieus over na te denken om dit te laten doen, ik ben er principieel tegen maar ik vind het zo erg om hem iedere keer van slag te zien.  Hij is dan zo van slag dat ik hem aaitjes en kusjes op z'n rug mag geven, wat ik anders nooit mag.

Ik heb wel al gezien dat hij bang is in een ruimte die niet zo goed verlicht is, hij zat eens op m'n schouder toen ik in de gang ging, het was niet pikdonker want ik weet dat een lutino nachtblind is.  Hij is toen uit paniek naar boven gevlogen maar dat verliep ook niet zo goed, terug overal tegengevlogen.  Nu deze morgen was er voldoende verlichting en nog vliegt hij soms overal tegen.  Het is een onhandige vlieger.

Ik heb wel al verhalen gehoord over borstbeentjes die breken bij valkjes die gekortwiekt zijn, en daar ben ik doodsbang voor.  Kunnen jullie mij raad geven aub??

Groetjes
Annouschka

Lique

Hoi Annouschka,

Jeetje, wat een moeilijke positie zeg.
Ik ben het met je eens om hem te kortwieken. Chewy is overduidelijk een gevaar voor zichzelf en voordat hij zijn nek breekt, is het van belang dat zijn vleugels geknipt worden.
Je hoeft dit niet erg kort te doen, maar dat er nog wel vliegmogelijkheid is, alleen dat hij het minder lang vol houdt, en niet al te hoog kan komen.

Verder is goede verlichting wel heel belangrijk, ik kan zelf ook weinig zien in het donker en struikel dan ook regelmatig.

Groetjes Lique

Annouschka

Hallo,

ja ik denk vanmorgen dat hij dan weer verblindt was door de spots die aan de ventilator hangen.  Ofwel ziet hij gewoon niet goed. :(

Het is begonnen toen hij zijn nieuwe 'starttechniek' begon toe te passen: Hij hangt uit zijn deurtje, begint te slaan met z'n vleugels tot hij een beetje teveel snelheid heeft en laat zich dan los.  Ik durf gewoon niet kijken als hij gaat vliegen.  Daarentegen als hij komt meeëten, lukt het dus wel altijd van de eerste keer, maar dan start hij zijn vliegkunsten anders.
Hij had vanmorgen wel zijn vleugel bezeert want toen hij zich strekte, gaf hij 'auw' piepjes.  Nu heeft hij er geen last meer van, weeral eens geluk gehad.

Zucht, zucht, ik zal dan maar eens bij de dierenarts binnenlopen want zelf durf ik het niet.

Groetjes

giovanni

zou het zelf ook niet doen hoor, bang om ergens mis te snijden hè :-/

Paul

Hoi,

Kortwieken zelf houd weinig in hoor dat kan bijna niet fout gaan.
Er zijn tekeningetjes van hoe je precies moet knippen als je die aanhoud gaat het altijd goed maar natuurlijk niet zelf gaan bedenken hoe je gaat knippen.
ALs je valkje tam is zodat je de vleugels even wijd kan houden is het zo gebeurd.

Groetjes, Paul

Annouschka

Hallo,

ik heb nu nog steeds niet beslist, mijn vriend wil het niet, hij zegt dat ik ook niet zou willen dat ze m'n voeten afzetten zodat ik niet meer kan lopen. ;D
Wat eigenlijk wel waar is he, ik ben bang dat mijn klungeltje  dan gaat vallen en iets gaat breken en dat hij gaat jaloers zijn op de nieuwkomer die wel zal kunnen vliegen en hij niet.

Pff... ik ga er nog enkele nachtjes over slapen.

Groetjes
Annouschka


luukluuk

Hoi
kortwieken is maar tijdelijk hoor ,bij de volgende rui dan kunnen ze al weer vliegen
ik heb ze ook zelf gekortwiekt is echt super makkelijk
kan je gewoon bij google opzoeken dan zie je precies hoe je moet knippen ,en als je het dan niet te kort doet dan kunnen ze nog wel iets vliegen ,een beetje
als ik het zo lees is het voor dit valkje wel beter ,voor een tijdje en je kan hem in die tijd ook erg snel tam maken ,
mijn valkje vliegt nu weer gewoon ,maar in de zomer ga ik hem weer kortwieken ,omdat ik anders bang ben dat ik hem kwijt ben ,mijn zoontje is pas 3 en laat de deur dan open staan en weg is hij dan  ???
gr Margot

Iris

Hoi Annouschka,

Hoe is het met Chewy? Ik ben pas net op dit Forum en zie jouw verhaal dus pas nu. Wat betreft dat kortwieken - ik zou dat nooit bij een van onze 6 valkjes doen - die vliegen hier in de huiskamer rond, die is weliswaar ruim, maar zij zouden eigenlijk toch nog veel meer ruimte moeten hebben, (is een ander verhaal).
Ik vraag mij af hoe oud Chewy is en of hij wel de ruimte heeft om goed rond te vliegen en zijn vleugels te strekken? Toen de baby-valken het nest uitkwamen vlogen ze gedurende een paar dagen ook overal tegen aan, konden niet afremmen of sturen en hebben een paar keer een flinke knal tegen de ramen gemaakt. Dat duurde eigenlijk maar heel kort, nu hangen ze acrobatisch in de vitrage en vliegen heel behendig rond. Wij hebben wel heel wat dingen in de huiskamer moeten weghalen of aanpassen, om alles zo "vlieg-vriendelijk"  mogelijk te maken.
In ieder geval, ik vind dat kortwieken eigenlijk net zoiets als die oormerken bij koeien, zelfs als het dier er niet onder zou lijden dan nog is het uiteindelijk een 'schending van de lichamelijk integriteit' van de vogel - wat wil een vogel? vooral vliegen!

Groetjes,
Iris



Annouschka

Hoi,

ja, nu gaat het terug beter, hij is zo wild niet meer.  Onze living is eigenlijk niet zo groot en ik denk dat het daarmee is dat hij soms ergens tegenvliegt.  
Het probleem is ook dat hij niet veel uit zijn kooi wil komen om te vliegen, ik denk dat dat ook komt door zijn verleden, hij zat in een piepkleine kooi in die winkel en had waarschijnlijk nog nooit de kans gehad om te vliegen, hij was toen een maand of 6.
Daarom komt hij er niet veel uit denk ik als het om te vliegen is, zijn deurtje staat hier wel altijd open als we thuis zijn.
Hij heeft nu ook sedert deze week een hele grote kooi en ik heb hem daar wel al een paar vlieg en springkunsten in zien uitvoeren, allemaal grappige dingen, zo springt/vliegt hij van de ene stok naar de andere en blijft hij +-30 sec lang met zijn veren wijd open zitten en maar fluiten enzo.

Ik ga zeker nog wachten tot deze zomer als het doorgaat, mijn vriend is er nog steeds radicaal tegen maar ik ben bang met de zomer dat hij gaat wegvliegen.

Groetjes

Anita1

 :) hoi ik kan je vertellen dat kortwieken niet erg is hoor.ik heb het ook wel eens gedaan.en het voordeel is dat ze echt ook supertam worden.want ze zijn dan afhankelijk van jou.maar knip niet te kort.dan kunnen ze toch nog vliegen .maar niet zo hoog.en de veren groeien snel weer aan.daarna zal het vliegen stukken beter gaan.dan kan je ook genieten als je valkje uit de kooi is.ik zou het aanraden.sterkte ermee.groetjes anita ;D

Paul

Hoi Anita,

Kortwieken helpt misschien een beetje voor het tammaken maar zeker niet altijd.
Ik had twee valkjes die hadden zichzelf gekortwiekt en dat gaf alleen maar extra stress voor ze en ze zijn nooit tam geworden terwijl ze niet konden vliegen.
Als je een jong valkje kortwiekt zal het zeker makkelijker tam worden omdat het niet weg kan dus je dwingt ze gewoon in dat geval.
Maar zonder kortwieken krijg je ze vaak net zo tam als je ze maar veel aandacht geeft.

Groetjes, Paul

Anita1

 :) ben zeker met je eens paul.ik doe het zelf niet.maar in dit geval?? zou ik niet weten misschien wel.maar bij mij is zeker niet nodig.ik heb trouwens fotos van kietje staan op dagboek jong valkje.leuk hoor.groeten anita :)