16 mei 2025, 23:50:52

vogelgriep

Gestart door suus, 28 januari 2004, 18:15:39

« vorige - volgende »

Inger m

16 maart 2004, 22:56:10 #15 Last Edit: 16 maart 2004, 22:58:39 by Cinnamon_valk
Hoi Anouschka,
Jij schrijft over pseudo-vogelpest, dat is iets heel anders dan de kippen of vogelpest (aviare influenza) die vorig jaar in Nederland heerste!

Tegen pseudo vogelpest wordt door veel siervogelliefhebbers (dit zijn kippen duiven etc.) al geent, alleen wanneer het uitbreekt en de dieren zijn niet geent is hier niet veel meer aan te doen. De dieren in de schutkring zullen inderdaad geent en dus niet afgemaakt worden. Dit is nl een heel andere ziekte. Wordt ookwel New castle disease (NCD) genoemd. De naam vogelpest maakt het wat verwarrend.

Tegen pseudo vogelpest hoef je een valkparkiet niet te enten en tegen kippen of vogelpest mag je geeneens enten, maar dit kan een valkparkiet ook niet krijgen.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Annouschka

Hoi,

oke, ik ben al een beetje gerustgesteld.  Ik dacht dat dat een aanverwant was van de klassieke vogelpest.

Groetjes
Annouschka

Inger m

Hoi Annouschka,
Nee hoor, maar de naam maakt het idd erg verwarrend. Voor zover ik weet komt dit weleens vaker bij duiven voor en zijn dit normale maatregelen. Op shows en beurzen moeten kippen en duiven en kwartels hier ook vaak verplicht tegen
ge ent worden. Maar kippen (die commercieel gehouden worden) worden tegen tal van ziektes ge ent (behalve dan kippenpest :()

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Paul

Hoi Inger,

Heel wat jaartjes geleden is dat in Nederland ook geweest en er was landelijk een algeheel verbod om alle soorten vogels te vervoeren dat was toen best serieus gevaarlijk begreep ik.
Zolang je vogels binnen zitten is natuurlijk het gevaar nihiel maar er was toen in elk geval geen sprake van ruimen alleen mochten vogels niet vervoerd worden.
Ik wist trouwens niet dat valkjes dat niet konden krijgen ik dacht dat dat voor alle vogels geldde dat is in elk geval een geruststelling.
Bedankt voor de duidelijke en geruststellende uitleg.

Groetjes, Paul