16 mei 2025, 23:21:37

Koudje?

Gestart door Tara, 11 maart 2004, 00:39:34

« vorige - volgende »

Tara

Help help help asjeblief ...

Mijn liefste valkje ... Malaia ...

Nou, zijn linkeroogje is lichtjes ontstoken, en soms lijkt het of hij met 'snot' zit? Kan dit? Hij hapert soms lijk ... Vreemd ... Ik maak me keiveel zorgen ... Ik heb het oogje al eens bewerkt met gekookt water die was afgekoeld, maar veel schijnt het bij Malaia niet te helpen ...

Ik wil niet echt naar een DA gaan want ben bang dat het door de DA alleen maar erger wordt ...

Weet iemand raad wat ik moet doen ... Trouwens, als ik op het neusje druk van Malaia niest hij (altijd dus ...)

Ik hoop dat er niets is met mijn lieve Malaia :-(

Paul

Hoi Tara,

Je hebt wel veel last met ontstoken oogjes misschien dat het toch iets van een ziekte is dus ik zou even proberen of je een arts kan vinden die wel wat van vogels weet.
Als je er op tijd bij bent is er niks aan de hand dan krijg je een antibiotica kuurtje en is het probleem opgelost.
Je zou ook gewoon aan je dierenarts antibiotica kunnen vragen  want stel dat het papagaaienziekte is dan kan je dat met een paar druppels oplossen en anders kan er wat veel ergers gebeuren :-(
ziek is Malaia zonder meer en je kan dus gewoon een  antibioticum geven bijvoorbeeld kan je om doxycycline vragen dan komt het zeker wel goed en mocht het echt papagaaienziekte zijn dan word ie zonder meer weer beter.

Groetjes, Paul

Inger m

11 maart 2004, 01:04:28 #2 Last Edit: 11 maart 2004, 01:05:33 by Cinnamon_valk
Hoi Tara,
Mocht het papegaaienziekte kunnen zijn dan is het sowieso van belang dit toch echt door een DA te laten testen, het is besmettelijk voor andere vogels en voor jezelf.

Nu hoeft dat niet perse zo te zien, lijkt me, maar wat Paul zegt is inderdaad zo. Doxycycline is een antibioticum die werkt tegen bacterien die luchtweg infecties veroorzaken (geven ook vaak oogproblemen). Echter dit antibioticum werkt weer niet tegen alle soorten bacterien, dus dit is ook weer een gok, want als het niet werkt..

Overigens is schoonmaken met gekookt water niet genezend, het haalt wel zo steriel mogelijk (niet echt steriel) vuil weg, maar bacterien worden er niet door gedood (mss beetje weggeveegd, maar das alles).

zorg dat hij lekker warm en tochtvrij staat!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.