28 maart 2024, 11:07:49

Zelf een nestkast maken

Gestart door Peter, 12 maart 2004, 21:16:23

« vorige - volgende »

Peter

Hoi allemaal,

We gaan zelf wat nestkastjes maken en hier is een voobeeld:


Groetjes,
Peter

Stijn dc

hello peter,

leuke nestkastje ga je maken. Mss ook vermelden hoe je het dak maakt zodat het nog open kan?

SDc:D

Lique

Hoi Stijn,

We zullen foto's maken van het maken van de nestkasten.

groetjes lique

Peter

Hoi,

In bovenstaande tekening zat nog een klein foutje het dak was even breed als de bodem waardoor het dak niet open zou willen als je alles in elkaar hebt gezet. Het dak zou erg klemmen.

Ook het kantel deel staat er nu bij op.

Een standaard model:


Een ander model:


Het schanierpunt:


Groetjes,
Peter

Stijn dc

hoi

oke, nu is ie duidelijk. Ikzelf doe het op een andere manier, maar mss zijn er mensen die niet goed wisten hoe het meost.

SC:D

Peter

Hoi Stijn,

Er zijn idd heel veel manieren maar vele kennnen er geen :)
Vandaar een paar optie's en hier volgt een makkelijke:

Aan hout kost dit ongeveer 8 euro per plaat en je hebt 2 platen nodig en een paar spijkers of schroeven dus in totaal ben je 18 euro kwijt voor 4 kastjes, als je er meer gaat maken wordt de prijs natuurlijk steeds lager per kastje...



Groetjes,
Peter

Bianca

Mooi hoor, ik vind het een hele duideijke uitleg met die plaatjes.
Ik kweek zelf wel niet maar vind het erg interressant om het zo een beetje te volgen.
Goede tekeningen ook!
Veel plezier en succes met het knutselen verder
groetjes Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Khiru

Hey,

Is er een rede waaarvoor de afmetingen niet afgerond zijn of maakt het bij de aanbouw niet veel uit, ik heb zonet in de plaatselijke dierenwinkel (waar de valkjes er echt niet gezond bijzaten) nestkastjes tekoop gezien voor valkjes waar de valk nog niet een volledige in geraakte.  Ik heb besloten om er zelf dus maar 1 te maken, moet de valk er zoveel mogelijk ruimte hebben om te broeden of eerder een meer compacte ruimte?

grts Bart

Paul

Hoi Bart,

In een staand broedhok moeten de afmetingen van de bodem toch wel minimaal 25x25cm zijn.
Iets groter mag altijd dat is geen probleem.
Ik heb zelf liggende daar hebben de valkjes toch wat meer ruimte nog in want als je 6 jongen hebt en beide ouders zouden erbij zitten heb je toch 8 valkje naast elkaar daar moet je wel rekening mee houden.
Zeker als de jongen ouder worden zijn ze al bijna net zo groot als de ouders voor ze uitvliegen.
Ondanks dat ik liggende broedhokken gebruik waar de valkjes languit in kunnen liggen zitten ze toch vaak overdwars te broeden met de staart tegen de wand aan.
het koppel wat nu broed heb ik eigenlijk voor het eerst in de lengte zien zitten tijdens het broeden.
Ik zou gaan voor het liggende model wat Peter heeft getekend.
Ik heb ook een stukje geplaats over hoe mijn broedhok eruit ziet met de maten erbij en die is iets groter dan die van Peter.
Kijk maar even wat je daar van vind op:
http://www.valkparkiet.com/cgi-bin/forum/yabb/YaBB.pl?board=Huisvesting;action=display;num=1076953746

Groetjes, Paul

giovanni

 :)Dit onderwerp komt me juist van pas zi

Was van plan om zelf een nestkastje te maken, degene die ik heb gekocht is niet 100% geschikt, het duurt een tijdje voor ze eruit kunnen. Ze kunnen er makkelijk in, maar niet eruit, het stokje hangt te hoog, dus nu een liggend proberen, zal wel lukken:)

grtjs

adnaloj

heeey peter,

we kunnen gelukkig hier in assen een nestblok kopen voor 1,50 en das maar goed ook... terence heeft er eens 1 gemaakt en dat ding was schots en scheef!!!! gelukkig hebben we nu ook schetsen om het zelf weer eens te proberen misschien lukt het dan nu eindelijk recht
gheghe.
groetjes jolanda

Remco_Ultee

Heb er gisteren 1 gemaakt, wel tijdje mee bezig geweest, deze is wel erg stevig  ;D met 18mm dik hout maarjah dan heb je ook wat :)

Hij is ook liggend, lijkt me toch wat prettiger voor die valkjes.

En trouwens, wanneer je nestkastje niet goed voldoet omdat ze er niet makkelijk uit kunnen, dan zet je er gewoon een soort trapje in, of een touwtje schuin naar boven (wel zodat ze er weinig last van kunnen hebben met het broeden, ze komen er wel op geklauterd hoor.

Dit heb ik ook gedaan anders komt denk ik het mannetje van mij er niet uit omdat hij niet echt een goede vlieger is.
Gebruik geen scherpe punten of schroeven bijvoorbeeld als trapje want dat is gevaarlijk voor die beestjes.

succes

Paul

Hoi Remco,

Ben je bang dat ze erdoor pikken dat je 18  mm dik hout gebruikt heb :-)
Je kan onder het gat aan de binnenkant ook een klein stukje van dat gaas van een volliere monteren maar dan ook oppassen voor de scherpe randjes.
Je kan ook een zitstokje plat en schuin onder het gat spijkeren aan de binnenkant dan kunnen ze daar ook van beneden naar boven op klimmen.

Groetjes, Paul

Remco_Ultee

het is vooral handig tegen aardbevingen.

Paul

Hoi Remco,

Gelukkig hebben we die hier niet zoveel dus ik kan gewoon met iets dunner hout werken  :D
Maar kwaad kan het niet hoor het isoleerd wel goed zeker als het buiten is bijvoorbeeld en koud.
Maar het is een behoorlijk gewicht en voor binnen aan de kooi word het met dunner hout al topzwaar hier :-)

Groetjes, Paul