2 mei 2025, 23:44:19

Informatie krijgen ivm met eitjes

Gestart door Valkparkietje5, 11 november 2014, 08:38:10

« vorige - volgende »

Valkparkietje5

Hallo

Ik heb een vraagje ivm eitjes van m'n valkjes.
Ik heb sinds nu 1j een koppel valkparkietjes, genaamd Calypso (pop) &
Coco (de man).
Sinds een week à 3 geleden zag ik mijn koppel voor het eerst paren.
Helaas kwamen er geen eitjes na 3 weken.
Ik verzamelde er eerst nog wat info over hoe dit zou kunnen gebeuren, wat ik er aan kon doen,... Opeens zag ik op een forum staan: dat om de eiren te stimuleren ik kunsteieren kon kopen.
Onmiddellijk de dag er na kunsteitjes kopen.
Ik plaatste deze er zondag bij.
Gisteren, maandag 10/11/14, zag ik een eitjes in het nestblok tussen de de 2 kunsteitjes die ik had geplaatst en beide ouders waren de eieren aan het verdedigen.
Nu (en zoals het hoort denk ik ) wisselt de man de pop ook af (' s nachts  de pop & overdag de man). Vanmorgen (11/11/14) zag ik nog steeds maar dat ene valkparkieten eitje + de 2 kunsteitjes....
Leggen valkjes normaal niet om de dag een ei?
En zou ik de kunsteitjes nu beter weghalen?

Nog tips?

Alles is welkom!!

alvast bedankt voor de reacties.

carco

Hoi

Hoe oud zijn de valkjes? Is het een bewezen koppel?
Meestal leggen ze inderdaad om de dag een ei, maar het hoeft niet. Er kan best een dag langer tussen zitten. Of het blijft er maar bij 1 ( gebeurt niet vaak maar kan)
Niets om je ongerust over te maken of je moet denken dat Calypso er niet lekker bijzit want dan zou het op legnood kunnen duiden.

De nepeitjes zou ik zelf weghalen.
Het is ook niet altijd na het paren dat er binnen 3 weken eitjes komen hoor.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!

mariejj

om de dag, dus pas morgen(woensdag) kan je het 2de ei verwachten.

Valkparkietje5

Inderdaad!
Er lag vandaag een 2de eitje in het blok.
hebben jullie nog tips?
De ouders krijgen veel trosgierst, eivoer en hun zaden
en granen die ze sowieso dagelijks krijgen.

carco

Ik zou niet teveel trosgierst gaan geven nu hoor, dat kan altijd als de kleintjes er straks zijn.
Echt veel aanpassen hoef je nu nog niet te doen.

Valkparkietje5

Vanmorgen is ook 3de eitje gelegd geweest  ;D
Heb hier net ook het allereerste eitje dat gelegd is geweest geschouwd..
Dit was bevrucht (zag al kleine rode adertjes!!!!)  :)

Hebben jullie nog extra tips, uitleg??

Bedankt!!

Valkparkietje5

Het zijn in totaal 4 eitjes geworden.
Het eerste eitje (dat op 10 nov gelegd is) word, volgens de kalender van valkparkiet.com, verwacht op 28 nov, over 6 dagen dus :)
Maar nu sinds gisteren (toen schouwde ik de eitjes nog eens) en ze leken een beetje grijs vanbinnen... iemand die me wat meer info hierover kan geven?

Bedankt!!

Valkparkietje5

Hallo

Zoals jullie wel gelezen zullen hebben, zou normaal morgen het eerste eitje moeten gaan uitkomen.
Vanmorgen bekeek ik het nest eens (de moeder zat te broeden zoals het hoort denk ik?- ' s nachts) De eieren zijn bevrucht (waren geschouwd en zag er overal
rode adertjes doorlopen). Maar vanmorgen hoorde ik nog geen piepje van het jong (of eitje?) De moeder broedt wel heel erg goed en de vader ook. De eitjes voelen ook warm aan. Wanneer beginnen ze ongeveer te piepen? een uur voor het uitkomen? een dag? Ook leek het of 1 eitje helemaal gevuld was met bruin (of zwart?) behalve niet tot helemaal boven daar leek het lucht, en waren er ook geen aders te zien. Wat zou dit betekenen? En komen de meeste valkjes uit hun ei rond de 18de dag, 19,20 of 21ste?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!!!

:)

carco

Geduld hebben ;)
Het eitje kan op dag 18 uitkomen, maar dus ook op dag 21 en dit is vanaf het moment gerekend dat ze gaan broeden. Wanneer het is weet je van te voren dus niet.
Het piepen van het kleintje in het ei, kan wel tot 2 dagen duren.

Op het eind kan je geen aders meer zien lopen en wordt het ei donkerder. Je ziet alleen de luchtkamer eigenlijk nog zitten en verder kan je er niet doorkijken. Hoe jij het beschrijft ziet het ei er goed uit.

Nog even afwachten dus.

Valkparkietje5

Dit is hier een foto vd 4 eitjes.
Heb deze foto net gemaakt met de hoop te kunnen weten of jullie (hopelijk) kunnen zien wanneer de eitjes zullen uitkomen :D
Ik ben wat ongeduldig, maar weet: geduld = een mooie deugd! :)
De foto is gemaakt op een laken.
Heb ze ondertussen weer terug gelegd en pa zit weer te broeden..

carco

Nogmaals aan de eitjes zelf kan je niet zien hoelang het nog duurt, hooguit dat het geen week meer zal zijn.
Verder moet je gewoon afwachten en pa en ma zoveel mogelijk met rust laten.

Valkparkietje5

Eerste eitje is net uitgekomen.
Helaas is het kleintje een uurtje later overleden :( :(

carco

Wat jammer zeg  :(
Ik hoop dat de andere wel goed gaan.

Rianne

Dat is jammer. Hopelijk gaat het straks met de andere jongen wel goed.