8 mei 2025, 22:38:47

vals gedrag na nieuwe inwoner

Gestart door valkje22, 20 oktober 2014, 21:07:21

« vorige - volgende »

valkje22

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw op dit forum. Ik ben john, 30 jaar en sinds gisteren trotse eigenaar van 2 valkjes.

mijn 1ste valkje, Rico, nu een jaar oud en een echt mannetje. normaal gesproken ontzettend lief. geen gebijt of wat dan ook, erg aanhankelijk.

sinds gisteren een 3 maanden oude valkje erbij gekregen, vermoedelijk een popje. 

Rico is heel opstandig nu. wil absoluut niet meer opstappen en bijt fel en hard in mijn hand/vinger. dit is geen gedrag wat ik eerder van gezien heb. het zal wel te maken hebben met het popje, maar hoe kan ik dit beteugelen of gaat dit na gewenning weer over? het is allerminst grappig. :censuur

raf315

mischien is het verliefd op het popje,ik heb hier vroeger ook een valkje gehad een echte playboy ,het valkje van mijn zus kwam op vakantie dat was lachen hij begon volop te zingen bij haar en de interesante uit te hangen .
het komt soms voor dat ze dan niet weg willen bij de partner en beginnen te bijten of het kan zijn door stress nieuwe dingen ,geef het wat tijd en het komt wel goed ,zolang hij de nieuwe niet bijt

valkje22

oke... interessant vind hij zichzelf zeker nu. erg grappig om te zien.
maar wat het bijten betreft, even de tijd gunnen? het is iets wat overwaait?

raf315

bij een andere valkparkiet van ons is het eens fout gegaan ,hij is zeer tam 
maar na dat het valkje van mijn zus hier was heb ik moeten ingrijpen ,het was constant vechten daarna zijn de valkjes bij mijn zus op vakantie gegaan die heeft ze van ellende terug naar hier gebracht en na dat we terug waren heeft hij van 1 aug tot vorige week zitten roepen ,niet te doen ,ik heb er aan gedacht hem weg te doen .
tot we hem begonnen te straffen als hij lawaai begon te maken ,in het begin leek dit niet te helpen maar na 4 weken heeft hij het door als hij lawaai maakt dat hij alleen moet zitten met een deken over de kooi.
bijt gedrag heb ik bij een andere afgeleerd door leren handschoenen aan te doen en hem te pakken ,laat maar bijten dan op eens stopt hij er mee ,wel zien dat hij niet teveel stress krijgt, als hij te hard begint te paniekeren zet hem terug in de kooi.
het is wel een geduld werkje maar de aanhouder wint  ;D 

valkje22

dank je wel voor je reactie!
persoonlijk ben ik geen voorstander van handschoenwerk. evenals kortwieken of iets degelijks. de kunst is juist het vertrouwen te winnen van de valkjes. maar begrijpen doe ik het wel. heeft jou handschoenaanpak geen vertrouwensbreuk opgeleverd?

mijn frustratie zit hem vooral in het feit dat ik nu mijn vriendje kwijt ben. hij wil alleen nog maar bij het popje zitten, verdedigd haar en weigert nog bij me te komen of uit z'n kooi te komen. dat hij haantjesgedrag vertoont vind ik wel mooi, maar zo krijg ik geen kans om het popje tam te krijgen. geduld is alles, heb ik inmiddels wel geleerd dankzij dit forum. maar hoe pak ik het als beste aan?

de_vogelkamer

Ik zou het popje in een andere kooi zetten. Zo heb je de kans om het popje eerst goed tam te maken.
Als ze eenmaal goed tam is, dan kun je ze weer bij elkaar zetten. Als je ze dan bij je wil houden kun je eerst het popje laten opstappen en bij je houden. Waarschijnlijk wil het mannetje dan vervolgens ook graag bij je zitten, om bij het popje te zijn. Hopelijk gaat hij het dan vanzelf weer leuk vinden om bij je te zitten.

Maar sowieso denk ik dat het agressieve gedrag vanzelf wel minder wordt. Nu is het allemaal nog nieuw en spelen zijn hormonen behoorlijk op.
naarmate de tijd verstrekt wordt dit waarschijnlijk wel minder en wordt hij weer meer de oude.

als hij bijt is het het beste om je hand niet terug te trekken, maar gewoon bij hem te houden. Zo merkt hij dat bijten totaal geen zin heeft en gaat hij er vanzelf mee stoppen. Trek je je hand steeds terug dan weet hij dat het effect heeft en blijft hij het doen.
Met opstappen hetzelfde. Gewoon doorduwen tegen zijn buik, ook al bijt hij. Dan moet hij wel opstappen, want anders duw je hem van de stok :P Zo merkt hij ook hierbij dat bijten geen zin heeft.

Maar nogmaals, allereerst zou ik het popje in een andere kooi zetten en zo tam maken. Dan kun je ze daarna tenminste beiden uit de kooi halen.
Buiten de kooi zal hij waarschijnlijk ook minder dominant zijn dan in de kooi.

Succes met je pitbull!

Groetjes Neline

valkje22

dank je zeer wel!!
het is inmiddels al wel minder geworden. maar een muilkorfje in zijn maat zou nog altijd niet misstaan.... terugtrekken doe ik zeker niet, ik ben er ook niet bang voor. maar hij bijt geregeld flink op hetzelfde plekje, en dat ga je vanzelf voelen. maar de tip met een andere kooi vind ik een goede. daar zie ik wel wat in. even rondshoppen op MP maar...  ;D

raf315

fijn te horen dat het al beter gaat ,ik begrijp dat je de handschoen niet echt goed vind maar de valkparkiet waar over ik praat bijt tot bloedens toe het is echt een pitbull ,gelukkig heeft ze het een beetje afgeleerd .
onder tussen heeft ze een kleintje grappig om te zien.

valkje22

Nee, dat klopt. ik ben er geen voorstander van. maar ik veroordeel het ook zeker niet. ik kan mij heel goed voorstellen dat je dit als oplossing ziet, zeker als je vogel je tot bloedens bijt. ikzelf zou het dan eerder tot in de lengte van dagen proberen met iets wat ze extreem lekker vinden (kaas in Rico's geval, weet dat het niet goed is, maar hij doet er alles voor) niks geven bij bijten, belonen wanneer hij het niet doet.
vanachter de computer is het ook makkelijk praten. jij kent je valkje het beste.

ze heeft een nestje? wat leuk! gefeliciteerd! 1 jong?

raf315

ja 1tje ze had 4 eiren 3 zijn er uit gekomen maar daar zijn er 2 van dood gegaan helaas maar de laatste doet het zeer goed ,blijkbaar is het normaal bij het eerste nest.