vleugels hoog - zegt dat iets over geslacht?

Gestart door mlanghou, 9 maart 2004, 16:19:59

« vorige - volgende »

mlanghou

Mijn Lutino valk woont alleen in zijn/haar kooi. Deze kooi staat bijna altijd open, en dus woont hij/zij meer op dan in zijn/haar kooi.

Toen ik Punkie kocht had ik ook een mannetje grasparkiet. Zij konden het best goed vinden samen. De grasparkiet probeerde het valkje zelfs het hof te maken. Dat deed mij vermoeden dat Punkie een pop is. Opvallend was dat Punkie toen ook regelmatig op zijn kop aan een stok / de wand van de kooi hing te pronken. Inmiddels is de grasparkiet helaas overleden (vorig jaar zomer).

Nu is Punkie dus zo'n driekwart jaar alleen. Als ik dichtbij hem kom dan zet hij vaak zijn vleugels hoog in de lucht en blaast hij naar me (eerst deed hij ze alleen een beetje wijd maar nu gaan ze echt helemaal omhoog) en soms maakt hij ook pikbewegingen naar me. Wat zegt dit gedrag?
- is het dreigen?
- is het dominantie?
- is het angst?
- is het mannelijk / vrouwelijk gedrag?

Geeft dit gedrag aanwijzingen dat hij / zij niet snel een andere vogel erbij zou accepteren?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Miranda

Lique

9 maart 2004, 16:47:41 #1 Last Edit: 9 maart 2004, 17:14:22 by Angelique
Hoi Miranda,

Nee, de vleugels op deze manier omhooghalen zegt niets over het geslacht, want mijn poppen doen dit ook.
Dit is een teken van aanvallen.
Waarschijnlijk zal je valk ook allemaal geluiden erbij maken, wat afschrikt.
Wel weet ik dat je een man hebt, omdat in je vorige vraag stond of het kwaad kon, als hij met zijn cloaca over een touw schuurde.
Ik weet wel zeker dat hij een andere valk zal accepteren, dit omdat hij zolang samen is geweest met een andere vogel en dat ging goed.

groetjes Lique