25 april 2024, 04:33:01

sterfte in de nest

Gestart door Vicky, 6 december 2002, 13:27:03

« vorige - volgende »

Vicky

Mijn koppel valken had bij de vorige ronde 4 jongen. We merkten dat ze ziek waren. De dierenarts zei dat ze het eten van de ouders niet verteerden en dat we ze via een sonde eten moesten geven. Dit is gelukt en de 4 jongen zijn reeds verkocht. Bij de 2de ronde werden de jongen weer ziek. We hebben ze eten gegeven maar ze zijn toch alle 5 gestorven.  :'( Hun krop zag rood en het eten geraakte precies niet door de slokdarm. Ze hadden dan ook nooit een deftige krop met eten. Deze jongen zijn al ziek geworden na een paar dagen terwijl de vorige al geringd waren. Kan iemand mij helpen want ik heb nog andere koppels die bijna jongen hebben.
xxx Vicky

Timmety

Hallo
Ik zou je graag moeten helpen, maar ik heb die nog niet meegemaakt. ik weet niet wat het is misschien is er een virus in je voliere of 1 of andere mijt. Misschien moet je de voliere een x heel goed schoonmaken met speciaal desinfecterendemiddel.

Tim

Mandy

11 december 2002, 00:47:06 #2 Last Edit: 11 december 2002, 00:48:08 by Mandy
Hallo Vicky,

Blijkbaar is er iets mis gegaan, want ik dacht dat ik dit bericht al eens geplaatst had, maar alsnog mijn reactie.
Ik denk dat het bij de 2e ronde mis is gegaan omdat deze valkjes maar een paar dagen oud waren en dan missen ze de zo belangrijke antistoffen en afweerstoffen van hun ouders die jij ze niet geven kan.    :-/
Ik denk dat je met dit koppel pech hebt en het hoeft dus niet bij de jongen van je andere koppels ook zo te zijn, dat zou anders wel toevallig zijn.
Als alle jongen van dit koppel dit verteringsprobleem hebben lijkt het wel erfelijk te zijn of een aangeboren probleem dat door dit koppel veroorzaakt wordt. Je kan dan beter niet meer met dit koppel kweken.
Meer succes met je andere koppels!   ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Vicky

Bedankt allebei voor de reacties. De eieren van mijn ander koppel waren niet bevrucht. Het ander koppel heeft jongen en tot hier toe leven ze nog. Het is nu wel erg kou en dus moeilijk om te kijken. Met mijn andere koppels (rosei collies) gaat het tot nu ook goed. Het zijn wel allemaal jonge koppels dus ik zal moeten opletten. Ik hoop dat de jongen blijven leven zoals iedere liefhebber zeker.  ;)

Bedankt en groetjes

Vicky

cisca

Hallo ik lees net dat je nog nestjes met jongen hebt heb je die buiten zitten.
als dat zo is vind ik het een beetje zielig ook voor de ouders als het zo koud is hebben de oudere het toch al moeilijker laat staan als ze nog een nest met jongen moeten voeren.
Ik heb ook een koppel op eitjes zitten maar die zitten wel binnen dus lekker warm.

Vicky

Ja mijn vogels zitten buiten. Er staat wel glas voor en het vriest dus niet in de voliere. Ik heb al in de zomer en in de winter gekweekt en beide seizoenen hebben hun nadelen en voordelen. In de zomer als het warm is, dampen de bakken aan en liggen de jongen van elkaar van de warmte. Er zijn dan veel vliegen en andere insecten die op die warme mestjes afkomen. De vogels zitten met hun vleugels gespreid van de warmten en ik vind het zielig dat de poppen dan nog in die warme bak moeten. Bovendien heb ik al eens een jong gehad dat gestorven is omdat hij te veel eten had gekregen dat hij door de warmte niet kon verteren. In de winter heb je meer kans op legnood maar als de poppen in hun bak zitten, hebben ze het toch minder koud dan wanneer ze geen bak hadden. Zoals ik al zei, beide seizoenen bieden hun nadelen en voordelen. Vermits wij jaarlijks onze voliere uitspuiten en schilderen, hebben we gekozen om in de winter te kweken want uitspuiten en schilderen gaat beter in de zomer.

groetjes

Vicky