15 mei 2025, 13:15:37

stinkende vogel

Gestart door Janneke_klos, 4 april 2004, 19:20:53

« vorige - volgende »

Janneke_klos

Heej!
Ik heb al vier jaar een valkpakiet genaamd Odie.
Sinds twee jaar legt ze  ongeveer 2 keer per jaar eieren.
De laatste tijd stinkt ze ontzettend..naar een soort kattenpis.
Ze heeft jeuk, want ze schuurt met haar achterste langs de stok.. Weet een van jullie wat er mis is met Odie? En wat ik er tegen kan doen? Die stank is echt niet normaal.. :-/

Groetjes Janneke

Paul

4 april 2004, 20:05:12 #1 Last Edit: 4 april 2004, 20:05:49 by Paul
Hoi Janneke,

Als een popje eitjes legt en een nestje heeft dan houd ze de ontlasting heel lang op en laat dan een groot plakaat in een keer vallen en dat is dan ook behoorlijk waterig.
Het stinkt dan ook soms maar niet altijd.
Er word wat meer amoniak in de ontlasting afgescheiden denk ik vandaar de stank en ik denk dat het daarom ook wat jeukt.
Zogauw het eitje leggen voorbij is zal dat weer gewoon worden maar houd het even goed in de gaten.
Ik denk niet dat je er veel aan kan doen want het is geen ziekt als ik het zo hoor.
Als je het niet vertrouwd kan je natuurlijk altijd naar een goeie vogelarts en houd haar ook even extra goed in de gaten maar als ze verder levendig is en goed eet en drinkt zou ik me over de gezondheid van je valkje niet zo druk maken want dan zit dat wel goed.

Groetjes, Paul

Inger m

Hoi,
Mss vertoont ze paargedrag met haar stok. Athans mijn grasparkietenpop 'paart' regelmatig met haar speeltje. In principe is dit meer gedrag dat je zou verwachten van een mannelijke vogel...echter als de nood hoog is  ;)
Hoe zit ze erbij als ze dat doet?

Verder zou je evt wel kunnen kijken of ze geen last heeft van ongedierte en of het gebied rond haar achterste schoon is...

Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.