29 maart 2024, 08:40:34

valkparkiet onder de douche

Gestart door Roderick_, 24 augustus 2002, 08:36:25

« vorige - volgende »

Mandy

Een prachtig zicht vind ik het als m'n parkieten buiten in de voliére de meest gekke kunsten uithalen om zoveel mogelijk druppels aan het begin van een bui op te vangen. Vooral in de zomer na een paar droge dagen. Dan willen we ook wel 's met het sproeien van de planten de vogels mee pakken, daar maken ze dan dankbaar gebruik van. Dit moet je echter nooit 's avonds doen want ze moeten nog wel kunnen drogen voor ze gaan slapen. De tamme valken die ik binnen heb gehad genoten ook altijd van de douche en een plantenspuit, lekker lauw water en niet te harde stralen, het zijn tere beestjes. Met föhnen heb ik geen ervaring, lijkt mij eerlijk gezegd een beetje eng. Mijn papegaai die ik nu binnen heb zitten was anti-water, enkel om te drinken, maar na een half jaartje volhouden heeft ze eindelijk vrijwillig samen met mij gedoucht. Ik kon mijn ogen niet geloven, ik kwam niet meer bij van het lachen zo blij was ik dat ze spontaan ging badderen. Ik probeerde ze één keer per week te besproeien met een beloning na, heeft toch wel een beetje geholpen dan, en d'r instinct denk.
Veel succes en plezier ermee, groetjes Mandy.
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

melissie_spetter

moet ik mijn valk douchen met koud, lauw, of warm water?

Mandy

Hoi Melissie,  :)

Je mag je vogel nooit met warm water douchen/besproeien omdat dit dan het beschermde vet/waslaagje van de veren haalt.  :o
Het beste is lauw water, koud water is ook goed.
Vogels die buiten zitten zijn ook best tevreden met de koude regendruppels, douchen hier dan ook lekkker in.  ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Een van mijn valken gaat altijd als een speer de badkamer in als mijn vriendin gaat douchen.
dan gaat ie lekker bij haar zitten onder de douche maar dat water is natuurlijk niet koud.
Kan dat dan kwaad? hij doet het al jaren namelijk en hij is heel erg gezond :-)

groetjes,  Paul

melissie_spetter

2 januari 2003, 01:42:56 #19 Last Edit: 2 januari 2003, 01:45:07 by melissie_spetter
en moet ik heb ook op een bepaalde manier drogen of is dat niet nodig?

thnx hea!!

groetjes +  :-* :-* melissa en spetty

Mandy

Nou Paul het is dus eigenlijk beter als ze de temperatuur wat laat zakken als je valk mee gaat douchen. Het zal voor jouw valk inderdaad niet veel kwaad kunnen als tie al jaren zo gezond is.  :D
Als mijn papegaai mee gaat douche ik eerst zelf (met 40 graden  :o) en als ik chico mee laat douchen draai ik de knop terug tot 25-30 graden. Gelukkig doucht ze niet lang, want zodra ze nat is vind ze het al goed, dan zet ik 'm bibberend weer terug op 40 graden  :D, en gaat chico bovenop de douchecabine drogen.
En wat het drogen betreft  melissie moet je ervoor zorgen dat ze kunnen drogen voor ze gaan slapen of je kan ze föhnen, maar zoals ik al zei, daar heb ik geen ervaring mee.
En als ze nat zijn erg goed oppassen voor wind en tocht, ze hebben zo een kou te pakken!
Veel doucheplezier!  :)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Paul

Hoi Mandy,
Taco zit dan zeker een kwartier onder de douche en dat vind ie heerlijk.
De temperatuur staat altijd wel iets lager dan normaal.
Hoe gaat dat eigenlijk in de natuur want mijn valken kunnen niet meer vliegen als ze nat zijn en het lijkt me dat ze dan normaal buiten een prooi zijn voor andere roofdieren als ze niet weg kunnen vliegen.
En de regen houd normaal niet na 2 spetters op dus zullen ze ook nat worden.

Groetjes,  Paul

Mandy

Inderdaad.  :)
Dat is ook de functie van dat beschermende vet/waslaagje. Door dat laagje rollen de druppels langs de veren en willen ze douchen dan zetten ze hun veren bol zodat de druppels wel overal goed bij kunnen om schoon te worden van vuil en stof. Worden ze nat met warm water dan is dat laagje dus weg en zijn ze dus door en door nat en kunnen niet meer vliegen.  :(
Mijn valken buiten in de voliére blijven ook vaak in het buitengedeelte in de regen zitten en kunnen dan dus nog wel gewoon vliegen, net zoals dat in de natuur gaat.  ;)
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Timmety

maar te koud water kan toch ok longonsteking opleveren?
Tim

Mandy

22 februari 2003, 01:17:11 #24 Last Edit: 22 februari 2003, 01:34:42 by Mandy
Klopt Tim, te koud is ook niet goed.
Maar alles met "te" is niet goed. :-/
Het beste is lauw water, maar niet te warm dus.

Helaas was ik te snel blij met de vrijwillige douchebeurt van Chico, want het was éénmalig...helaas. :(
Nu douche ik ze dus onvrijwillig 1-2 keer per week, omdat het toch heel belangrijk voor d'r veren is.
Al het vuil en stof spoelt er zo af en ze heeft weer een verenverzorgingskarwei (leuk woord voor galgje... :D).
Ik ben haar nu wel voorzichtig gaan föhnen en dat gaat wel goed, vindt ze wel lekker.  :)
Hier een foto van een natte Chico;


En mijn eerste valk (Marrie) die wel van een douche hield;


Mijn grasparkieten (Tweety en Bram) doken al onder de kraan als ze het water nog maar hoorde lopen :D;


En gekke Herman douchte zich graag in de sla...!? ;D
Groetjes van Mandy en de hele beestenboel.
Wil je ons zien, kijk dan op; www.mandysbeestenboel.nl

Annemieke

Hallo mensen,

Ons valkje Teddy heeft een absolute bloedhekel aan alles wat met water te maken heeft, behalve om van te drinken dan.
Maar wat gebeurde er laatst?
Hij probeerde een bad te nemen in mijn theekopje!!!  :o
Om te kijken of hij echt in bad wilde heb ik toen een glazen schaal gepakt en daar mijn thee in gegoten (want die was toen al echt niet meer te drinken). En tot onze verbazing heeft meneer een zeer uitgebreid theebad zitten nemen.
Van water wil hij dus niets heben, maar thee vindt hij blijkbaar prima. ;D

Wij wachten rustig af wat zijn volgende avonturen zullen zijn.

Groetjes,

Annemieke.
Groetjes,

Annemieke, Teddy & Punky

Barbara

Haha, wat grappig, een theebad! Denkt zeker dat dat goed is voor zijn verenpak, zoals we in de mensenwereld denken dat melk goed is voor onze huid, getuige badschuimmerk 't Melkmeisje  :) Volgende stap: 't Theemeisje? Want valkjes zullen instinctief wel weten wat goed is ;) Ik hoop voor je dat er geen suiker in zat, dan had je een plakvogel gehad na het drogen  :)

Mijn valkje Dimi wilde ook nooit baden in een badje, tot ik kort geleden een platenspuit kocht en hem ermee besproeide, dat vond ie wel lekker. Alleen de 2x daarna dat ik het weer heb geprobeerd liep hij alleen maar weg :( Was zeker een vergissing de eerste keer... zijn nieuwe valkvriendinnetje Croky vind het wel heerlijk, maar Dimi doet mooi niet meer mee.

Annemieke

Hé Barbara,

Nee, gelukkig zat er geen suiker in de thee.

Alleen hebben we nu wel een bruin/geel valkje i.p.v. een gele met grijze parels.  :D

Van een plantenspuit moet hij al helemaal niets hebben.
Na maandenlang proberen zijn we daar dan ook mee gestopt. Die hebben we nu ook omgedoopt tot strafmiddel. Als hij iets doet wat niet mag, dan krijgt hij een nevel water over zijn koppie.  ;D

Maar de thee wilde hij echt niet uit zijn verenpak wegspoelen of poetsen. Het is een eerste klas viespeuk wat dat betreft.
Groetjes,

Annemieke, Teddy & Punky

Chewy

4 mei 2003, 01:50:52 #28 Last Edit: 4 mei 2003, 01:51:46 by Chewy
Waarom zijn mijn valkjes nadat ze gedoucht hebben altijd zo depressief? :(. Lijkt wel of ze het echt niet leuk vinden. Maar ze moeten van mij af en toe toch echt in bad. Als ik ze in bad doe blijven ze rustig zitten hoor, af en toe het water uit de neusjes niesend, maar ze overleven het wel. Daarna oogjes dicht als ik de föhn op ze doe.. maar toch.. daarna zijn ze stil, blijven ze wel 2 uur op hun stokkie zitten en vragen ze niet om aandacht. Is dat hun manier van: "ah , dat was fijn" of vonden ze het dan niet fijn. Ze doen het overigens dus allemaal bij mij. Groeten, Chris.

Jaimy_en_Viggo

hallo,

mischien houden ze zich zo rustig omdat ze in de vrije natuur makkelijker te pakken zijn als ze nat (of als ze denken dat ze nog nat ) zijn. dus ze houden zich stil tot dat ze droog zijn. logisch? ik vond van wel  ;)

groetjes jaimy en viggo