7 mei 2025, 18:12:13

Valkje tammaken

Gestart door Rebelscum, 10 juli 2003, 20:25:20

« vorige - volgende »

Rebelscum

Als je voor de eerste keer je hand in de kooi steekt,is het dan niet erg als je een handschoen aandoet voor het geval ze zouden bijten?

yentl

Hoi Rebelscum,
ik gebruik altijd wel handschoenen om onze wilde valkjes te pakken, vooral Breezer, maar alleen als het ècht moet, ik pak hem alleen maar als het ergens voor nodig is, want dat beest kan goed doorbijten, tot bloedens toe bijna elke keer.

Je doet ze er wel geen kwaad mee en het doet ze geen pijn.
Dus je zal ze zo zeker niet tam krijgen. Maar het is zo dat valkjes bang zijn van handschoenen, dus als je handschoenen aan doet om ze tam te maken zal dat zeker niet lukken.

Je kan denk ik best beginnen met een paar keer je hand in de kooi te doen, zodat de vogel er aan went. Verwen hem met wat lekkere hapjes enzo (niet teveel want hij mag het niet aan z'n maag krijgen natuurlijk  :D). Nadien kun je proberen hem op je hand te laten zitten. Indien dit je lukt, is je vogel al wat tam. Door valkjes kort te wieken (nooit leeuwieken!! wij hebben het met onze eerste 2 laten doen, we hadden er totaal geen ervaring mee toen, toen kende ik er nog niks van, je zou er erg spijt van kunnen krijgen dat je dat doe)kan je ze makkelijker tam krijgen, de veren zullen ongeveer in een paar maanden terug gegroeid zijn. Ik doe dit liever niet, want een vogel moet vliegen, daarvoor zijn ze er, toch?

Veel succes met het tam maken van je vogel(s).

groetjes Yent'l

Paul

11 juli 2003, 08:25:59 #2 Last Edit: 11 juli 2003, 08:27:34 by Paul
Hoi Rebelscum,
Ik zou nooit een handschoen aan trekken ze zijn daar heel erg bang van en je zal ze inderdaad nooit tam krijgen dan.
Alleen als ze wel heel erg fel bijten is dat nodig maar normale valkjes die binnen zitten bijten wel maar meestal valt het heel erg mee.
Ik heb er ook een paar bijters bij die totaal niet tam zijn maar ik pak ze gewoon zonder handschoen als het nodig is.
In het begin heb ik ook een keer een handschoen moeten gebruiken omdat ze toen wel heel hard beten maar dat is nu niet meer nodig, ze buiten nog wel maar in elk geval veel minder hard :-)
Maar dit waren dan ook twee superwilde en bij een jonge valk heb je dus echt geen handschoen nodig hoor.
Ze zullen echt je hand er niet afbijten :-)

Groetjes, Paul

Mirjam-Moniek

Wat ik heb gedaan als ik mijn nieuwe valkje op mijn hand wilde laten stappen en hij naar mij beet, is mijn mauw over mijn hand. Valkjes die dit niet gewend zijn, vinden dat eng, maar die van mij was dat van begin af aan gewend. Het grappige nu is dat als ze niet wil, ze bijt. Als ik dan mijn mauw over mijn hand doe, stapt ze er meteen braaf op. Het is net alsof ze weet dat ik als mijn mauw over mijn hand heb, ze er gewoon op moet en geen andere keus heeft. Ja, het zijn slimme beestjes en voor je het weet heb je ze iets geleerd.

Rebelscum

ok, ik heb dat gadaan maar ik heb nog wel niet aan hem gekomen.
eerst fladderde hij heel wild rond en begon te schreeuwen maar ik heb niet aan hem gekomen en dan is hij een beetje bedaard en heeft hij zo ver mogelijk van mijn hand gezeten.
Het is nog maar de 2de dag dat ik hem heb maar ik denk dat het niet zo erg is als ik een beetje vroeger begin met mijn hand in de kooi enzo.ik heb vooral m'n hand in de kooi gestoken omdat ik een paar dingetjes(fruitstokjes,kalkblokje,...)in de kooi moest hangen.
ik heb wel heel traag met m'n hand bewogen en toen schrok hij niet zo veel meer.maar ik heb nog niet geprobeerd om aan hem te komen,daar zal ik nog een beetje mee wachten tot hij het nog meer gewend is ;D

died

dat is heel goed wat je doet
geen snelle bewegingen maken en regelmatig met je hand in de kooi komen
en je zult zien dat je valkje binnen een paar dagen op je vinger gaat zitten

je moet gewoon je wijsvinger net boven z`n pootjes tegen z`n borst aan drukken en dan stapt hij er vanzelf op

ik ben van de week een 2de valkje erbij gekocht en die was ook vrij wild maar de gaat nu al op m`n vingerv zitten maar wel oppassen want hij kan nogsteeds hard bijten
en niet je vinger terug trekken als hij een beweging maakt om te bijten gewoon rustig blijven

gr diederick