4 mei 2025, 14:14:39

Stukje van vleugel verbrand

Gestart door Richard van Dooren, 27 januari 2004, 03:09:19

« vorige - volgende »

Richard van Dooren

Hallo

Ik had eens een vraagje. Mijn Flippie zit vaak te spelen op de schouw en daar staan theelichtjes op. Nu was deze dus aan en is hij met zijn vleugel erin terecht gekomen, en nu is er een klein stukje van de staartveer weg.(licht verschroeid).
Kan dit kwaad?? Ik weet dat ik hem beter in de gaten moet houden in het vervolg. Dus nogmaals er is een piepklein stukje staartveer af.

::)

Paul

Hoi Richard,

Ik denk niet dat Flippie er iets van gevoeld heeft maar het blijft uitkijken.
Zoals wat er nu gebeurd is kan niet veel kwaad zelfs zonder staart kunnen ze nog prima vliegen en na de rui komt er een nieuwe veer die weer de volledige grootte heeft.
Als je kaarsjes neerzet kan je er beter nemen waar een kapje overheen zit zodat ze zichzelf niet kunnen aansteken.
Maar normaal verwacht je ook niet dat ze in een vlam gaan zitten :-(
Hier is het ook wel eens gebeurd en van eentje was de vleugel ineens een stukje korter maar hij raakte zelfs niet in paniek en hij gaf geen piep of niks.
Van de veren voelen ze niks maar als ze te erg in brand vliegen kunnen ze erge brandwonden oplopen :-(

Groetjes, Paul

giovanni

ow :o wat erg zeg... glkg dat ie zijn huidje niet heeft verbrand, anders was het veel erger geweest. En jah, het is beter om theelichtjes aan te maken in een houder met kapje erop  ;) oftewel moet je helemaal géén lichtjes meer aanmaken als je valkje uitvliegt hè.

grtjs

elandje77

Mijn valkje Koko had ik net, toen hij op het gasfornuis in de pannen ging zitten gluren. :o
 Resultaat: staart weg. Hij had al zijn staartveren verbrand. De resten heb ik weggeknipt. Gelukkig niet zijn vel verbrand. ??? Ik kan je verzekeren: Als hij in de rui gaat, komen de veren vanzelf ( in de goede lengte ) terug!!
ik heb er in ieder geval van geleerd dat Koko niet meer uit zijn kooi mag, als ik in de keuken bezig ben....

Groetjes.

Elandje

suus

Je moet gewoon als je een tamme valk hebt (of meer ;)) wat "offers" maken. Daar vallen planten, wierook en andere sterke geuren onder maar als je valkje los is ook kaarsen, ramen dicht (of met hor) en zo nog meer dingen. Want als je denkt dat je dat wel in de gaten kunt houden heb je het echt mis. Ik spreek helaas uit eigen ervaring! Een ongelukje is ook met een valkje helaas zo gebeurd!
suus
Groet
Suus

Mijn liefste Chico