28 maart 2024, 13:37:18

valkparkietje handopfok

Gestart door Metal4ever, 27 september 2014, 23:18:10

« vorige - volgende »

Metal4ever

Hoi allen,
Ik ben hier kompleet nieuw, en heb even een panieksituatie.....deze namiddag kwam ik tot de vaststelling dat een nestje valkparkieten aan hun lot waren overgelaten door de ouders. Er was slechts 1 overlevend valkje, slecht enkele dagen oud (weet niet echt hoeveel dagen het is), maar toch nog heel klein. Nu heb ik gelukkig een doos handopfokvoer staan, voor in noodsituaties als deze, en heb het kleintje dan enkele druppels eten kunnen geven, tot kropje redelijk gevuld was. heb dan  een kersenpitkussen opgewarmd, en vogeltje in handdoek in een plastiek bakje gedaan, dit bovenop het warmtekussen gezet (en ik verwarm het na een poos opnieuw, zodat het kleintje het niet koud krijgt. Na opzoeking blijkt dat ik s'nachts niet echt moet voederen, en ik denk dat ik er een lamp ga bovenplaatsen om hem/haar tijdens de nacht warm te houden. Ik heb hier totaal geen ervaring in, dus alle info en tips zijn welkom.

carco

Balen zeg dat de ouders er mee gestopt zijn  :(
Het is best moeilijk om zo'n kleintje groot te gaan brengen.
Hoe ik het zo lees doe je al je best. Een warmtelamp is het beste zodat de temp constant blijft. In de nacht hoef je inderdaad niet te voeren, op de dag wel iedere 2 uur. Maar dat kan je op deze site elders lezen wat je al gedaan hebt begrijp ik.

Hoop dat het gaat lukken.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Metal4ever

Dank je voor de reaktie. ik heb vandaag in de vogelhandel hier bij ons een infrarood lamp gaan halen, en tot dusver doet ie het goed. Hij eet redelijk vlot, kan em enkel niet echt wegen, maar ik voeder gewoon tot ik zie dat de krop vol zit, en hij niet meer zijn bekje opent, of zijn kopje wegdraait. Ik merk wel dat de krop niet altijd leeg is na 2 uur, dus dan wacht ik iets langer....hoop dat dit oke is...

Groetjes

de_vogelkamer

overdag hoeft de krop niet helemaal leeg te zijn voor de volgende voeding. Als er nog ongeveer een kwart inzit ofzo is het prima om opnieuw te voeren  ;)
Wel is het belangrijk dat 's ochtends de krop leeg is wanneer je begint met voeren.

Verder zou ik als ik jou was toch een weegschaal kopen die elke gram aangeeft (digitale keukenweegschaal is super handig). Zo kun je precies zien wat je moet voeren (+/- 10% van het gewicht (gram) aan ml pap).  Met een spuitje die je bij de apotheek kan kopen kun je handig afmeten hoeveel ml het is.
Als je namelijk te weinig geeft zal hij niet goed genoeg groeien en als je teveel geeft krijgt hij kropproblemen. Door het goed af te meten voorkom je deze problemen en is de kans weer groter dat hij het redt  :)
Zo kun je ook goed zijn gewicht in de gaten houden en zien of hij goed genoeg groeit, zo niet moet je namelijk een voeding meer gaan geven.

Succes met het kleintje!

Groetjes Neline

Metal4ever

Neline

Dank je wel voor je reactie. Ik ga je raad ter harte nemen en morgen direkt een weegschaaltje kopen, want nu ga ik dus louter op mijn gevoel en zicht af, ik kijk gewoon hoe vol het kropje is, maar inderdaad  beter als ik perfect kan afwegen. Ik gebruik wel al zo een spuitje van de  apotheek, met ml op aangegeven, dus weet wel hoeveel ik voer iedere keer. Hij /zij eet best wel gretig, dus tot nu toe denk ik het niet echt slecht te doen, ook al is dit mijn eerste ervaring met handfok van zo een klein vogeltje.
Bij mijn blauw/gele ara heb ik destijds ook nog met de spuit bijgevoederd, maar is toch niet te vergelijken  :P

Heb nog een vraagje....enig idee hoeveel dagen ze zijn als oogjes open zijn ? ik denk dat de mijne ongeveer een dag of 10-12 is nu, maar ben niet zeker.

Vriendelijke groetjes

de_vogelkamer

Ja ze kunnen inderdaad erg gretig zijn met eten  ;D Ze kunnen zelfs zo gretig zijn dat ze veel te veel willen eten. daarom is het ook goed om de voeding af te meten, zodat hij niet teveel eet.  ;) Ik heb namelijk al vaker verhalen van mensen gelezen dat ze hun valkje veel pap voerden omdat hij bleef vragen om eten. Maarja, die valkjes zijn toen dood gegaan omdat ze dus teveel aten. Dan rekt namelijk de krop uit en dit is niet altijd meer te herstellen.

Met een dag of 10 gaan inderdaad de oogjes open. kan ook wat eerder of later zijn, maar hij zal ongeveer zo oud zijn.

Fijn dat je alle raad opvolgt! je hebt gelukkig veel voor t kleintje over  :)

heb je een foto van hem? ben wel benieuwd  ;D


Metal4ever

Hoi,

Ja, het heeft niet veel nut om raad te vragen als je het niet opvolgt  ;D....en 2 weten beter dan 1.....
Ik heb hem gisteren nog kunnen wegen, zat op 19 a 20 gram. Deze ochtend zat ik aan 23 gram....niet veel bij, maar toch wat, en ik neem aan dat dit normaal is voor zo een klein beestje. Ik heb al wat foto's, maar krijg ze hier voor geen meter geplaatst  >:(
Als ik upload probeer, krijg ik steevast : pagina bestaat niet ....een tip daaromtrent ??

Hou jullie op de hoogte, en thanks voor de hulp

Metal4ever


de_vogelkamer

Als je een bericht aan het typen bent zie je onderin "extra opties" als je daarop klikt kun je een bijlage toevoegen   :)

Ik heb zelf nog nooit een jong op die leeftijd gewogen dus ik weet niet wat normaal is, maar hier op de site ( http://www.valkparkiet.com/sqlforum/index.php/topic,19918.0.html ) staat dat hij dagelijks ongeveer 15% van zijn gewicht moet aankomen. Bij een gewicht van 20 gram is 3 gram meer precies 15%, dus dat gaat goed  ;D

Verder staat in datzelfde topic ook een voedingsschema en daarbij staat ook hoeveel hij ongeveer moet wegen op die leeftijd, dus die kun je ook in de gaten houden dat hij daar niet teveel van af wijkt.