18 april 2024, 07:11:57

lege eierschaal, maar geen jong ??

Gestart door Michiel, 4 december 2002, 14:21:47

« vorige - volgende »

Michiel

Goeiendag,
mijn valkparkieten hebben sinds n week of 3 een nestje (eieren, nog niet uitgekomen) en vanmorgen vond ik in de kooi een lege eierschaal. Hiep-hoi, dacht ik, we hebben een jong !! Maar nu blijkt er in het broedhok geen jong te zijn.... Zou het kunnen dat het een onbevrucht ei is dat per ongeluk kapot is gegaan, of hebben ze misschien het jong opgegeten ? ??? Het is het eerste nestje en ze zijn 3 (man) en 2 (pop) jaar oud. Ze zijn ook regelmatig aan t paren geweest voordat de eieren gelegd werden...

Lique


 Beste Michiel,
Als een jong net is uitgekomen, zal hui onder de vleugel van een van de ouders gaan zitten. Kijk goed, of desnoods haal de ouders eruit, zodat je het allemaal goed kan bekijken.
Natuurlijk is er een kans dat de eitjes niet bevrucht zijn, en kapot zijn gegaan. Vaak kan je dat wel aan de kleur van het eitje zien. Als er aan de binnenkant viezigheid zit, wat een donker achtige kleur heeft, weet ik wel zeker dat het eitje is uitggekomen. Kijk ook op welke manier het eitje kapot is, als hij door het midden is, of dat er een gaatje in zit.
Laat je nog even weten hoe het is afgelopen?

Groetjes @ngelique [/glow]

Michiel

Beste Angelique,

bedankt voor de reaktie.. Ik heb in t nestkastje gekeken terwijl beide 'ouders' er uit waren, maar geen kleintje.. De restanten in de eierschaal zijn bruinachtig en het ei is ongeveer in 2en opengegaan (de schaal die ik vond was iets meer dan de helft van n ei). Zou het kunnen zijn dat het kleintje nog onder de vleugel van de pop heeft gezeten terwijl ze uit t nestkastje was ?? Dat heb ik namelijk niet goed kunnen zien..

Michiel

Peter

Beste Michiel,

De jongen blijven in het nestkastje en gaan niet meer naar buiten. Waarschijnlijk was je eitje dus onbevrucht. Helaas.

Groetjes,
Peter