24 april 2024, 01:28:00

ontwormen

Gestart door Bianca, 3 maart 2004, 01:47:45

« vorige - volgende »

Bianca

Hallo mensen
het is voor mij de eerste keer dat ik m'n vogels heb ontwormd.
Ik heb net gedaan wat er in de beschrijving stond,
Inspuiten in de nek op een zo groot mogelijk gedeelte van de huid.
nu zien ze er niet meer uit en  punky kan niet stoppen met krabben en vliegen en krabben en vliegen.
Is dit normaal dat het zo jeukt :-/?
cocktail vind het ook niet echt een fijn gevoel dat plakkerige spul maar krabt niet.
Ps is het niet erg als ze dit binnen krijgen?
oh ja merk is bogena anti-parasiet25
(tegen bloedluis,spoelworm, vederluis, vedermijt, schurftmijt, en luchtpijpmijt)
alvast bedankt Bianca




Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Paul

Hoi Bianca,

Om te ontwormen weet ik niet of druppels in de nek helpen.
Wat je gedaan hebt is zeker wel goed voor luis en mijt in elk geval dus er zal geen luis meer leven nu :-)
Ontwormingsmiddel geef je of door het drinkwater of rechtstreeks in de bek.
Het zal niet echt gezond zijn als ze het binnen krijgen daarom moet het normaal ook in de nek dan komen ze er niet makkelijk bij maar het zal zeker niet dodelijk zijn want anders mag het niet verkocht worden.
Dat het jeukt vind ik vreemd het zou juist tegen de jeuk moeten zijn omdat het het ongedierte verdelgd.
Heb je geoon op de veren gespoten omdat ze er zo nat uitzien in de nek?
Het beste in de veren opzij halen en eronder op de huid te spuiten namelijk.
Ze zien er echt niet uit op de foto's :-)

Groetjes, Paul

Annouschka

Hoi,

ik wil je niet bang maken maar let a.u.b. op met van die nek-preparaten.  Als ze het binnenkrijgen kunnen ze een vergiftiging oplopen, mijn nichtje heeft dit voorgehad met haar kat en dat beestje is door het oog van een naald gekropen.  Ze heeft 4 dagen aan de baxter moeten liggen.

Ik heb eens aan m'n dierenarts gevraagd naar ontwormingsmiddel en die had het over iets waar ze maar een luciferkopje mogen van hebben.  Ik weet niet precies meer hoe het heet maar ik weet ook nog dat het een soort poeder was dat je moest oplossen en in 1 zakje zat genoeg voor 20 valkjes.

Ik ga nu nog even wachten tot volgende week, dan is het babyvalkje er en kan ik ze alletwee gelijk ontwormen.

Groetjes
Annouschka

Inger m

Hoi,
Staat erop wat de werkzame stof is? Ik dacht Ivomec.
Ivomec bestaat ook als injecteerbare stof en ook om oraal in te geven (oramec). In principe zou het dan niet zoveel kwaad kunnen als ze hebben binnenkrijgen, echter ik weet niet of er ook andere stoffen aan toegevoegd worden. Ik neem aan dat het veilig getest is...

Ik gebruik ivomec als injectiemiddel bij konijnen en cavia's. Het is echter een irriterende stof en geeft vaak een pijnprikkel na het injecteren (niet prettig). Mss dat het bij jouw valkparkiet ook wat irritatie geeft op de huid?
Ik zou de huid wel even goed in de gaten blijven houden.

Als injectievloeistof werkt het prima tegen (SPOEL) wormen bij konijnen en andere dieren. Volgens de fabrikant zou dat spul op de huid (wat jij gebruikt) ook moeten werken tegen wormen. Ik denk echter dat een oraal middel beter werkt.

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Bianca

halo allemaal
Bedankt voor jullie reacties!
Paul:
Ik heb echt de veren helemal opzioj geduwd en de vloeistof op de huid "gewreven" maar het lekt uit naar de veren.
Punky kan er makkelijk bij die is zo flexibel ;D
Ik zie dat ze vandaag niet meer jeuken en schudden, maar het is nog wel nat.

Vinden jullie dat ik nog eens langs de DAmoet gaan voor een oplosmiddel tegen wormen?

Inger:
de werkzame stof is ivermectine, ik weet niet of dat hetzelfde is als ivomec.
Ik heb even de verpaking gescaned.
Groetjes Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Bianca


vergeten om 'm erbij te zetten oeps! ;)

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Inger m

3 maart 2004, 15:46:00 #6 Last Edit: 3 maart 2004, 15:49:02 by Cinnamon_valk
Hoi,
Ja hoor ivermectrine is de werkzame stof van Ivcomec, daar bedoel ik dus hetzelfde mee.

Zitten jouw vogels binnen of buiten? In principe is de kans dat binnenvogels wormen oplopen klein, als op de verpakking staat dat het ook preventief werkt tegen wormen (en dat is in principe zo met ivomectrine, want juist daarvoor wordt het veel toegepast bij veel diersoorten). Dan zou ik het gewoon zo laten en niet nog meer middeltjes aan je vogels geven.
Tenzij ze een wormbesmetting hebben, maar dat merk je meestal wel, dus daar ga ik niet vanuit.

Ik heb de vogels en cavia's die ik binnen heb nog nooit ontwormd (behandeld met ivomec oid). Ik ontworm mijn buitendieren 2x per jaar (voorjaar en najaar).


Chewbakka, ik denk dat bij de kat die jij beschreef een andere werkzame stof is gebruikt, waar de kat ziek van is geworden. Ivermectrine wordt niet gebruikt bij katten (zover ik weet).
Succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Bianca

mijn reden tot ontwormen was omdat Cocktail uit een buitenvolliere komt en ze allebei nog nooit zijn ontwormd.
In principe zijn het binnen vogels.
Ik heb nu een nieuw valkje bij Kazoo (karin) in 'bestelling'staan en die is wel ontwormd dus had ik zo iets van, dan zijn ze allemaal gedaan en hoef ik het niet meer te doen, eenmalig dus of ze moeten in de zomer buiten staan.
Maar dat weet ik nog niet zeker.
Groetjes Bianca

Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Paul

Hoi Bianca,

Als je ze nu behandeld hebt zou ik ze niet verder met andere middeltjes ontwormen nu.
Als je een valkje erbij zet wat wormen heeft worden ze vaak allemaal besmet dus moet je ze ook allemaal behandelen maar dat had je geloof ik al gedaan.
Karin ontwormd zelf ook de jongen voor ze weggaan dus die hoef je zeker niet meer te behandelen.
Ik heb al mijn valkjes binnen en nog nooit last gehad van wormen dus de kans is heel klein dat je ze krijgt.
Buiten is de kans veel groter omdat ze in aanraking kunnen komen met ontlasting van buitenvogels.
Dus je hoeft ze binnen eigenlijk niet te doen als er geen problemen zijn dat zei de dierenarts ook omdat de kans heel klein is dat ze wormen krijgen.
Je kan het wel preventief elk jaar doen maar ik doe dat niet elk jaar hier.

Groetjes, Paul

Bianca


Ervaring is de optelsom van alle vergissingen die je hebt begaan.

Karin

Ook ik  heb mijn valkjes binnen, maar ontworm ze voor het broedseizoen. Voor het geval dat, en omdat ze takken van wilgenbomen krijgen. Ik spoel ze wel af, maar toch kunnen er nog wormeitjes van wilde vogels opzitten.

Groetjes, Karin.
Groetjes, Karin





mijn website

mijn dagboek

De Bonte Parel hyves