28 maart 2024, 12:58:03

Extreem veel eten Xtra Vital

Gestart door PSVeindhoven, 23 september 2014, 11:41:44

« vorige - volgende »

PSVeindhoven

23 september 2014, 11:41:44 Last Edit: 24 september 2014, 12:52:06 by PSVeindhoven
Sinds afgelopen weekend heb ik een andere zaadmix voor mijn valkjes gekocht. Ik gaf ze altijd 'schepvoer' van de plaatselijke dierenwinkel, maar omdat die dicht was kocht ik bij een andere zaak Xtra Vital van Beaphar.

Wat mij opvalt is dat mijn valkjes nu continu aan het eten zijn. Normaal aten ze alleen 's ochtends en 's avonds, maar nu zitten ze de hele tijd bij de voerbakjes. Ik heb het idee dat ze heel selectief eten van het voer, veel zaadjes en gedroogde vruchten laten ze liggen. Telkens als ik het voerbakje bijvul beginnen ze weer als een gek te eten.

Waar kan dit aan liggen? Ik heb niet echt een overgangsperiode gedaan qua zaadmix, want het oude voer was zo goed als op. Ik ben dus direct overgestapt op de Xtra Vital, want op de verpakking staat dat er geen overgangsperiode nodig is.

Hebben jullie hier ook ervaring mee?

Rianne

Ik zou even wat minder vaak bijvullen. Als ze trek krijgen, eten ze ook de minder lekkere dingen er uit.

de_vogelkamer

Ikzelf ben niet zo'n fan van Xtra Vital. Inderdaad doordat er veel gedroogde vruchten inzitten wat ze bij mij ook niet eten. Ook het eivoer wat daar inzit vinden ze niks. Ik geef liever vers wat groente en fruit. dat eten ze wel.
Daarbij is dat voer ook super duur! volgens mij betaal je gewoon voor het merk  :-X

Teurlings blijft het favoriet van mijn valkjes. Daar wordt elk zaadje van opgegeten  :) en is niet duur ook  ;D

Maar je kunt het voer uiteraard wel opmaken hoor. je hoeft het dan ook niet weer af te bouwen als je ander voer koopt. dit is alleen als je overstapt op pellets





PSVeindhoven

Rianne en Neline,

Bedankt voor jullie reacties! Het zal inderdaad een combinatie zijn van nieuw voer, het te snel bijvullen en het selectief eten omdat ze sommige ingrediënten misschien niet lekker vinden! Ik vond het voer ook erg duur, normaal betaal ik een paar euro voor een kilo zaadmix, nu ruim 10 euro!

Had op internet wel goede kritieken gelezen over het voer, dat het zo compleet mogelijk zou zijn en zo. Maar dat valt dus tegen? Misschien dat ik hierna eens dat Teurlings voer ga geven. Kan je dat ook gewoon bij de dierenwinkel krijgen en is dat goedkoper dan Xtra Vital?

Rianne

Sowieso zijn kleine zakjes duur. Ik betaal iets van 25 euro voor 20 kilo gemengd zaad. Geef er zelf brood, gras en groenvoer bij.

PSVeindhoven

Citaat van: Rianne op 24 september 2014, 13:33:36
Sowieso zijn kleine zakjes duur. Ik betaal iets van 25 euro voor 20 kilo gemengd zaad. Geef er zelf brood, gras en groenvoer bij.

Ja, dat kan ik me voorstellen! Het lijkt me alleen wel heel veel om direct 20 kilo gemengd zaad te kopen, vooral omdat ik maar twee valkjes heb. Ik vraag me af of het voer dan zo lang goed blijft.

Groenvoer (sla en blad van paardenbloem) geef ik ook, net zoals fruit. Vooral appel vinden ze lekker. Brood en gras heb ik nog nooit geprobeerd.

de_vogelkamer

24 september 2014, 16:53:29 #6 Last Edit: 24 september 2014, 16:55:46 by de_vogelkamer
Citaat van: PSVeindhoven op 24 september 2014, 12:51:42

Had op internet wel goede kritieken gelezen over het voer, dat het zo compleet mogelijk zou zijn en zo. Maar dat valt dus tegen? Misschien dat ik hierna eens dat Teurlings voer ga geven. Kan je dat ook gewoon bij de dierenwinkel krijgen en is dat goedkoper dan Xtra Vital?


Compleet voer betekend dat je, naast het zaadmengsel, er niks meer bij hoeft te geven. Dit zit namelijk dan allemaal al aan het zaad  toegevoegd. Xtra Vital is een compleet voer doordat er gedroogde vruchten enzo inzitten. Bij een ander zaadmengsel (zoals teurlings) zit dit er niet in, dit is dan ook geen compleet voer, dus moet je hierbij nog groenvoer en fruit aanbieden.
Maarja, als ze bepaalde zaden en de gedroogde vruchten van Xtra Vital niet eten, krijgen ze nog steeds geen complete voeding binnen en moet je er dus nog steeds groenvoer en fruit bijgeven. Dan is een "niet-compleet" zaadmengsel aangevuld met groenvoer en fruit beter en goedkoper  ;)

je zou eens kunnen navragen aan de dierenwinkel of het schepzaad niet toevallig van het merk teurlings is. bij mij in de buurt in de dierenwinkel is dit namelijk wel zo. Ikzelf koop echter ook grote zakken van 20kg voor €25,-. Maar ik heb natuurlijk wat meer vogels  ;) Maar een ander merk dan teurlings is ook prima hoor. himbergen is bijvoorbeeld ook een goed merk. dit wordt ook vaak als schepzaad verkocht.