7 mei 2025, 17:15:47

Tuigje

Gestart door DeesDoos, 27 februari 2004, 03:29:07

« vorige - volgende »

Raikiri

Hoi. Ik zal ook maar eens kijken voor die pitjes... Als Chrissy ze niet lust eet mijn moeder of ik het wel op.

Groetjes Quynh-Nhi & Chrissy
P.S. van middag ga ik verder met de uitleg over het tuigje!

Cheers, Quynh & Raikiri~

Raikiri

29 februari 2004, 16:35:39 #31 Last Edit: 10 mei 2004, 16:40:05 by Angelique
Hoi klussers!

Vandaag beginnen we met de rugriem en de staartriem. het is een beetje hetzelfde als de halsriem en de buikriem. De rugriem is ongeveer 2 cm + aan elke kant ongeveer 3 cm voor de knoop, Haak dus een stukje van 2 cm en gewoon aan elke kant 3 cm laten. Als je dat heb gedaan moet je een kant van de riem aan het ringetje aan de bovenkant van de halsriem doen, zet er een knoop in... pak nu het laatste ringetje en knoop het vast aan het andere uiteinde.
 Nu de staartriem
Vlecht een stukje van ongeveer 5 cm, En aan elke kant van dat riempje weer 3 cm eraan laten. voor de knoop, het riempje dan vast aan de buikriemring. en aan de rugriem.
Vlecht vervolgens weer een stukje van 4 cm. let op! 1× uiteinde van 3 cm. Aan het andere uiteinde doen we het laatste slotje. Je hebt nu 4 ringetjes en 2 slotjes gebruikt!
Verdik het tenslotte met wat stukjes stof... Als je je valkje ook wil optillen moet je vooral de buikriem verdikken met stof.

::) ;)Tips ;) ::)
* Kies ook het liefst een plek waar geen rivier ofzo is! (blub blub)
* denk eraan dat je de knopen goed hebt vastgemaakt!
* Heb je echt 4 ringetjes en 2 slotjes gebruikt?!
* Ik verzeker niet dat ie niet wegvliegt!
* Heb je ervoor gezorgd dat ie goed past?!(pas het anders een beetje aan!)
* probeer drukke wegen te vermijden, i.v.m. auto's
* probeer het eerst binnen uit!(zo'n half uurtje is voldoende, het is belangrijk dat je het tuigje test om te zien dat het niet losschiet!
* til alleen je valkje op aan de riem als de buikriem goed is verdikt en zacht is!
* laat je valkje er eerst aan wennen!(niet alle valkjes vinden het even prettig!)
* kijk goed naar de foto's en de tekeningen! die zeggen ook wat!
* zorg dat de staartriem achter de pootjes zit!
* zorg dat de buikriem ongeveer op het borstbeen zit! ( een beetje laag zodat ie niet een ruk aan zijn nek krijgt)
* als je valkje tegenskribbelt kan je misschien je valkje vooruitjagen door met de riem een beetje zijn staart aan te tikken.( zie het maar als een minipaardje dat je vooruit probeert te jagen)
* als je valkje het echt haat kan je beter het tuigje niet gebruiken!
* denk je eraan dat je de slotjes zeker moet controleren?!
* kies een nogal lege plek om te wandelen.(grasveld, parkeerplaats)
* zorg dat er niet van die hele hoge bomen zijn. (valkje beland in de boom?)
** misschien een lege parkeerplaats?(op zondag bijvoorbeeld)
* let op de planten! (giftig?) :-/
* niet al te hoog gras!(mocht de riem vallen... kan ie tussen het hoge gras verdwijnen) :-/
* temperatuur! (hatjoe!)
* katten/honden ? :-/(weg valk)
* misschien een beetje kortwieken?
* Neem ook wat lekkers voor je valkje mee.... Als ie begint te trekken aan het tuigje kan je hem even afleiden en onder het afleiden mee naar huis nemen.

Cheers, Quynh & Raikiri~

DeesDoos

hoihoi :)

ik heb nu het tuigje van wol af, heb nog geen ringetjes enzo gebruik want wil eerst weten hoe tailey het vind, als ie het wat vind ga ik kijken of van een katten riempje (zo'n smal nylon touwtje) zo'n tuigje kan maken :) het riempje dat ik nu heb is 8 mm breed, volgens mij hebben ze stof en wol zo door gebeten als ze zich even kwaad maken maar om het te proberen vind ik het een uitstekend idee ;D hij zit volgens mij erg comfortabel bij chrissy dus hoop dat ik hem ook zo krijg ;) zometeen even naaien en dan proberen :)

Groetjes Dees

Raikiri

Trouwens...

Ik heb vandaag het tuigje in de tuin geprobeerd... Ben trouwens nog steeds opzoek naar een slotje... Mijn moeder heeft me beloofd om iets te maken dan op een slotje lijkt... Het ging best wel goed.... En heel even was ik op een pleintje Chrissy aan het uitlaten en dat ging ook wel goed... ;) :)

Cheers, Quynh & Raikiri~

Raikiri

En ik heb besloten om de rugriem door leer te vervangen en de halsriemen misschien ook... Het slotje aan de halsriem zal dan verdwijnen en dan heb ik alleen nog maar een slotje aan de staart... Maar als het halsriemslotje weg is zal je het riempje over zijn kopje moeten schuiven en dan buikriem onder het buikje tussen zijn pootjes door en dan zorgen dat de staartriem dicht gaat... dat is niet zo gemakkelijk... Daarom raad ik het aan bij jonge vogels te gebruiken die er nog wel aan kunnen wennen.. Chrissy is ook niet jong maar heeft toen ie al jong was nog een ervaring met een ander tuigje gehad. Maar dat tuigje kon makkelijk losschieten en deze niet... Dit is de nieuwe generatie vogeltuigjes van Chrissy.

Groetjes Quyynh-Nhi & Chrissy

Cheers, Quynh & Raikiri~

Raikiri

Ik ben helaas nog steeds opzoek naar een slotje... :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( Vandaag ga ik het tuigje misschien testen.Iemand een tip voor slotje? moet makkelijk vastkunnen gezet in minder dan 2 minuutjes en niet gemakkelijk uitgedaan worden.. wacht es eff... misschien een dingetje van een horloge...

Groetjes Q-N

Cheers, Quynh & Raikiri~

Raikiri

Trouwens, wat denke jullie, Wat zit lekkerder: de staartriem voor de pootjes of de staartriem achter de pootjes?

Groetjes Q-N

Cheers, Quynh & Raikiri~

Paul

Hoi Chrissy,

Ga je een riem aan zijn staart binden dan  ;D
Ik denk dat het er een beetje aan ligt waar hij zit.
Als hij op je schouder zit lijkt het me beter als de riem voor je hangt en moet het dus voor de pootjes langs lijkt me.

Groetjes, Paul

Raikiri

Tja... moeilijk te zeggen... dan moet ik het weer aanpassen :-/ maar het maakt het wel eenstuk gemakkelijker met het omdoen, o trouwens, het testen ging heel goed hoor!!!!

Groetjes Q-N

Cheers, Quynh & Raikiri~

sa

hallo wij hebben ook een valkparkiet maar ik wil een tuigje koppen weten jullie mischien iets  ;D  

xxx sammy

Tara

Hoi Sammy,

tuigjes zijn niet altijd te vertrouwen hoor, vaak kunnen ze toch nog losraken ofzo .. Het is al eerder gebeurd .. Dus ikzelf ben geen voorstander van tuigjes, maar als je echt een wilt kopen doe je dat best via internet, want je vindt die niet echt in dierenwinkels ...

Groetjes, Tara

Paul

Hoi Sammy,

Ik heb zelf 2 verschillende soorten tuigjes geprobeerd maar ze zitten echt niet goed bij een valkje en soms kunnen ze eruit loskomen en je bent hem kwijt :-(
Op de foto's kunnen ze het zo leuk laten zien maar een echt goed tuigje heb ik nog niet gevonden.
Wil je echt een veilig tuigje dan moet je die amerikaanse pakjes hebben daar zitten ze helemaal in en dan kunnen ze niet ontsnappen.
maar de meeste vinden een tuigje of pakje echt niet fijn hoor kijk maar eens hoe ze die valkjes in amerika verpakken :-(
www.birddiaper.com

Groetjes, Paul

Raikiri

10 mei 2004, 16:18:21 #42 Last Edit: 10 mei 2004, 16:22:54 by Valkparkietlover
Nee inderdaad... het valkje op de foto kijkt niet echt happy.... maar ze raken in ieder geval zeker niet los.... hm.... ik moet iets zien te bedenken dat er op lijkt maar dat Chrissy dan niet net als die vogels in een pakje zit... een tuig van wol maar dan dat je maar 1 touw gebruikt.... ik neem aan dat dat niet zo gauw breekt toch?? 1 touw zal niet gauw losgaan als 2-4 touwen voor tuigje... de knopen kunnen altijd nog los gaan dus is het verstandiger om 1 touw te gebruiken... en sammy, die tuigjes van de winkels zijn erg stug... die stof is erg stug als ik de foto's van paul bekijk... ze zitten misschien wel goed vast genaaid maar zijn stug.. Dus ik raad je aan om het te gaan aan te passen als je zo'n tuigje hebt... volgens mij zijn die riemen niet zo lekker voor de huid van het valkje.. dan gaat het schuren... :'( dus ik zou liever er een stoffie om heen maken ofzow...

Groetjes Q-N

Cheers, Quynh & Raikiri~

Raikiri

Oh ja... tip voor mensen die in een drukke straat wonen waar regelmatig auto's doorheen rijden( waar je van kan schrikken)... loop tussen je valkje en de auto's in... als je valkje schrikt kan je hem misschien nog opvangen... en aangezien de riem waarschijnlijk zo kort is dat je valkje wel op de grond kan lopen maar niet meer dan 1 meter voor jje komt heb je minderkans dat ie onder een auto beland als je tussen ze inloopt... en katten zitten vaak onder auto's dus is het verstandig om te doen wat ik je aanraad.. ::) ::) ::)

Groetjes Q-N

Cheers, Quynh & Raikiri~

Paul

Hoi Chrissy,

Ik denk dat een valkje niet echt graag over straat loopt hoor ik denk dat ie fijner op je schouder zit.
Als ie dan wegvliegt moet je het tuigje erg kort houden zodat ie niet echt wegkomt.
Maar over straat lopen lijkt me niet goed al is het alleen maar voor de bacterien die op straat leven.

Groetjes, Paul