28 maart 2024, 23:09:12

valkje 4 weken, te laag gewicht

Gestart door zarah, 21 september 2014, 09:30:28

« vorige - volgende »

zarah

Hallo allemaal,
Sinds 2 dagen heb ik een jong valkje van -volgens de familie- 4 à 5 weken oud. Van hen kreeg hij 2x per dag een theelepel Nutribird A19.
Gisteren heb ik hem gewogen en bleek hij slechts 51 gram te wegen, veel te licht dus. Daarom ben ik hem nu 4x per dag gaan voeren (verhouding 1:4) met een spuitje. Zijn kropje leegt goed, hij is actief, maar nog echt een babyvalkje, ook nog onhandig. En nog veel 'nestdrang'.
Ik betwijfel of dit valkje echt 4 weken is of wellicht iets jonger. De vraag is eigenlijk: doe ik het goed op deze manier.  Ik vind hem bijna eng licht.
Alvast dank en hartelijke groeten,
Zarah

Rianne

Ik ben op t werk en reageer via telefoon dus ff snel.
1 theelepel is veel te kort! Op het handopfok forum vind je een schema met hoe veel en hoe vaak je moet voeren. Gezien het lage gewicht zou ik m 6x per dag 6 ml geven tot hij rond de 75 gram weegt met een lege krop.

zarah

Dankjewel voor de snelle reactie, het leek mij ook al veel te weinig. Gisteren heb ik hem daarom al 4x 7ml gegeven, en vandaag 2x 7ml (vanmorgen met een lege krop en vanmiddag met een bijna lege krop). Hij lijkt het allemaal nogal snel te verteren.
6x en dan 1ml minder is geen probleem? Want helemaal leeg zal hij dan niet raken denk ik...
Ik wil natuurlijk wel dat het kleintje zo snel mogelijk aankomt.
Een foto plaatsen lukt helaas niet hier anders had ik dat ook even gedaan.

Alvast dank en hartelijke groeten,
Zarah

Rianne

Tussen de voedingen door hoeft de krop niet steeds leeg te zijn. Dit hoeft maar 1x per dag. De meesten laten dit snachts gebeuren.
2 voedingen per dag is te weinig. 14ml pap over een hele dag is veel te weinig als ze zelf nog zaadjes kunnen eten.

zarah

22 september 2014, 09:37:36 #4 Last Edit: 22 september 2014, 09:43:26 by zarah
Nee, ik gaf hem sinds ik 'm heb 4x per dag 7ml, ivm zijn lage gewicht. Toen ik het schreef had ik hem net 2x gegeven en die dag nog 2 voedingen te gaan, sorry als dat onduidelijk was :)

De vorige eigenaresse gaf hem 2x per dag een theelepeltje, veel te weinig leek mij ook.

Vandaag gaan we over op 5 à 6x per dag 6 ml voeding. Vanmorgen woog Kuif 53 gram (2gram meer dan gisteren), nog steeds te licht, maar hij groeit en is actief. Is de verhouding 1:3.5 goed? Volgens de verpakking moet het namelijk 1:2.5 zijn (nutribird).

Ook knabbelt hij een beetje van de gierst nu en drinkt een beetje water uit een theelepeltje.

Toch heb ik het idee, vooral wat betreft zijn onhandigheid nog (kruipt dichtbij, klimt en klautert nog niet) en zijn gewicht dat hij jonger is dan de verkoopster me wilde laten geloven (of zelf wist). Ik heb een foto bijgevoegd.

Rianne

4 a 5 weken klopt wel. Het is wel zo dat niet zelfstandige vogels niet verkocht/gescheiden van de ouders mogen worden. Tenzij hier een belangrijke reden voor is.
4x7 is totaal 28 ml pap, 6x6 is 36 ml dus probeer die 6 voedingen aan te houden. Geef in ieder geval sochtends vroeg en savonds voor het slapen een voeding en verdeel de andere voedingen daartussen.

zarah

Of er een belangrijke reden was weet ik niet, de betreffende mevrouw sprak slecht Nederlands. Ze liet me foto's zien van de moeder en vader, maar die had ze inmiddels al verkocht. Waarom ze het kleintje apart gehouden heeft is me een raadsel.
Hij is wel geringd.

In ieder geval wil ik ervoor zorgen dat het dit kuifje aan niets ontbreekt, vandaar al mijn vragen. Maar vooralsnog is hij levendig en doet hij het goed! Enige probleem is dus het -vind ik- erg lage gewicht voor zijn leeftijd. Maar hij is niet afgevallen en ik ga me aan je voedingsschema houden (6x), ik doe er alles aan om te zorgen dat het goedkomt met hem.

Wel een goed teken vlgs mij, dat hij al een beetje knabbelt aan trosgierst en wat water wil. En hij is nieuwsgierig, wandelt het liefst de hele kamer door, of zit in onze hals te slapen :)

Dank voor je adviezen, superfijn!

Rianne

Zo te lezen gaat het wel goed. Lekker actief en ondernemend :) als je meer vragen hebt, stel ze gerust.

zarah

Vooralsnog gaat het goed! Kuif komt iedere dag zo'n 2 gram aan (vanmorgen 56 gram) en wordt steeds brutaler :)
Hij probeert soms weg te springen en fladdert dan wat en knabbelt al naar hartelust aan trosgierst. Alleen water lijkt hij nog niet te begrijpen/willen,  komt vast wel.

Langzamerhand krijg ik er wat meer vertrouwen in. Vooral door zijn brutaliteit eigenlijk :)

zarah

Even een kleine update én een vraagje. Allereerst: het gaat gelukkig goed met Kuif. Hij groeit als kool, vliegt (zij het nog wat onbeholpen) de kamer door en woog vanmorgen 70 gram.
Ik geef hem nu nog 4x per dag een voeding van zo'n 80cc. De afgelopen dagen merk ik echter dat hij zelf heel goed aangeeft wanneer hij wil eten, maar vooral ook wanneer hij genoeg gehad heeft. Er blijft soms wat over uit het spuitje. Dan draait hij zich gewoon om.
Ik geef hem daarnaast trosgierst waar hij een beetje zelfstandig aan knabbelt. En eivoer, wat hij een beetje uit mijn hand eet. Van het voer en drinkbakje wil hij niets weten.
Hoe kan ik hem dat nou het beste aanwennen?
Alvast dank weer :)

carco

ik neem aan dat je 8 cc bedoelt en geen 80 ;)
Maar probeer maar over te gaan op 3 keer per dag pap, ws wilt hij de volle spuit dan weer wel. Dit hoort bij het zelfstandig worden.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




zarah

Haha 8cc inderdaad. 3x per dag voeren zal een hoop geschreeuw van Kuifs kant opleveren denk ik. Is dat geen probleem?
En hoe krijg ik hem aan zijn voerbakje? Uit mijn hand eten vindt hij prima, maar uit zijn bakje is niet gezellig ofzo ;-)

zarah

Even een update. Kuif is er nog steeds en ik ben er steeds meer van overtuigd dat er iets met hem is. De dierenarts heeft gekeken maar kon eigenlijk niets ontdekken. Hij krijgt nog 2x per dag pap en verder eet hij zaadjes e.d.
Omdat dat niet soepel gaat heb ik een paar weken geleden een valkje erbij aangeschaft in de hoop dat hij daar wat gedrag van overneemt. Maar hij reageert eigenlijk nauwelijks op zijn nieuwsgierige kameraad. Hij vliegt bijna niet en als het aan Kuif ligt zit hij alleen bij ons. Waar ik bij zijn kameraad vogelgedrag zie, zie ik bij Kuif vooral een zielepiet. Hij groeit, eet, maar vertoont geen vogelgedrag. Ik vermoed dat hij óf veel te vroeg weg is gehaald bij zijn moeder óf verstoten is.
Heel zielig. Daarbij zit hij niet goed in zijn veren, is vlassig en heeft nauwelijks een kuif.
In de mensenwereld was hij zonder meer gehandicapt geweest.
Ik blijf hem vooralsnog pap geven en hoop dat hij toch verder zelfstandig wordt. Want hij is zo lief. Geloof alleen dat hij niet weet dat hij een vogel is...

carco

Hoe oud/jong is Kuif inmiddels? 14, 15 weken?
Hij is dus nog steeds niet zelfstandig begrijp ik.
Hoe is zijn gewicht en wat eet hij wel?

Je bent met hem naar een vogelarts geweest of naar een gewone dierenarts?
Als je naar een gewone arts geweest bent zal ik aanraden een vogelarts te consulteren.

Ik heb ook wel eens vogels gehad die pas bij 16 weken zelfstandig waren, gelukkig zijn dit uitzonderingen. Het is wel goed gekomen trouwens met ze hoor ;)

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!