24 april 2024, 22:30:47

aangevlogen valkparkiet tam maken

Gestart door loth, 2 september 2014, 16:31:22

« vorige - volgende »

loth

Twee weken geleden heb ik een valkparkiet, Karel, overgenomen van iemand die zo bang was voor Karel dat ze hem niet meer uit het hok durfde te laten. Karel was bij haar komen aanvliegen, dus ik het is totaal onbekend hoe oud Karel is en hoe/wie zijn vorige eigenaar was. Ik ben niet bang voor Karel en ben absoluut bereid om veel tijd in hem te steken, maar ik snap Karel niet heel goed. Daarom vraag ik me af of ik wel het goede doe.

Karel lijkt redelijk op z'n gemak bij ons. Als we hem met rust laten vertoont hij allerlei signalen die erop wijzen dat hij het prettig heeft. Hij vindt het fijn als je bij hem komt zitten en tegen hem praat of zingt. Hij haat het als je met je vingers bij hem in de buurt komt als hij in z'n kooi zit. Ik doe dat nu ook niet meer. Ik zet zijn kooitje open en hoop dat hij er zelf uitkomt. Vaak komt hij er dan na een poosje uit en gaat hij op het dak van z'n kooi zitten. Ik benader hem dan heel rustig en vaak wil hij dan eindeloos gekroeld worden. Soms bijt hij alleen opeens tijdens het kroelen. Ik snap dan niet wat er mis is. Heb ik iets verkeerds aangeraakt? Is hij gewoon brutaal? Ook wil hij vanaf z'n hok niet op mijn vinger stappen. Hij bijt me best hard als ik hem op m'n vinger probeer te krijgen. Meestal als ik hem één keer op mijn vinger heb gehad, blijft hij het de hele dag makkelijk opstappen. Maar om hem die eerste keer op mijn vinger te krijgen moet ik hem echt op mijn vinger forceren, wat soms er juist toe leidt dat hij heel boos naar mij gaat doen. De volgende dag begint het hele proces van begin af aan. Trosgierst eet hij prima uit mijn hand. Ik krijg dus niet het idee dat deze vogel bang voor me is. Is Karel aan het proberen om me de baas te zijn? Moet ik hem het initiatief blijven laten nemen, of moet ik hem juist meer forceren?

Sanna

Hallo Loth,

Ik denk inderdaad ook niet dat Karel bang voor je is. Daarom bijt hij juist zo hard, omdat hij niet bang is. Volgens mij probeert hij jou inderdaad de baas te zijn. Ik denk dat ik het hetzelfde aan zou pakken als jij nu doet. Heb je het gevoel dat je enigszins vorderingen hebt gemaakt, de afgelopen twee weken? Zo ja, dan zou ik doorgaan hoe je bezig bent en zeker niet het initiatief van hem af laten hangen. Het is in ieder geval een goed teken dat hij makkelijk opstapt de rest van de dag als hij eenmaal een keer op je vinger gezeten heeft.

Groetjes, Sanna

loth

Bedankt voor je antwoord!

Ik heb vooral veel vooruitgang gezien in de eerste paar dagen. Misschien dat ik toen heb gezien dat hij vrij snel aan z'n nieuwe kooi en mij wende. Het lijkt alsof hij daarna pas een machtsstrijd met mij is aangegaan. Hij bijt harder dan de eerste paar dagen. Hij lijkt alleen wel geleerd te hebben dat als ik op het luikje van zijn kooi tik, dat ik dan wil dat hij in z'n kooi ga en niet tolereer dat hij dat dan niet doet. Dus dat is een vooruitgang denk ik. Verder lijkt hij op z'n gemak, wat ook goed is, maar hij raakt erg van streek van de kauwen en kraaien die hij kan horen. Het barst hier van de kraaien, dus er is geen plek in mijn huis waar je geen kraaien hoort. Ook vind ik dat hij weinig geluid maakt. Hij begint wel te zingen als hij een youtube filmpje van een valkje ziet of in de spiegel kijkt, maar daarvan wordt hij behoorlijk agressief. Ik krijg het gevoel dat hij ondanks al mijn aandacht, toch een beetje eenzaam is. Maar als hij al zo agressief wordt van een filmpje, is het dan wel verstandig om een maatje erbij te zetten?

Sanna

Je zou eens van iemand een valkje op proef kunnen proberen, als het niks is kan de ander terug. Maar voor hetzelfde geld doen andere valkjes hem niets. Ik krijg het idee dat hij zelf niet weet dat hij een valkje is. Misschien is hij met pap grootgebracht, dan bijten ze vaak ook harder en zijn ze helemaal niet bang voor mensen. Ik denk dat het een erg dominant valkje is en dat jullie nog wel eens een robbertje zullen vechten wie er de baas is  ;).

Groetjes, Sanna

loth

Het gaat nu een stuk beter met Karel. Ik krijg het idee dat hij dominant is én toch ook nog een beetje angstig. Zijn vorige eigenaar heeft hem geslagen en dat zal z'n sporen wel hebben achter gelaten bij hem. Ik heb een balans gevonden tussen hem de ruimte geven en grenzen stellen. Ik forceer hem alleen als hij echt z'n kooi in moet of op een onhandige plek zit. En dat lijkt te werken! Hij is al een stuk liever en komt uit zichzelf bij me zitten. Binnenkort gaan we het proberen met een tweede valkparkiet erbij.

Sanna

Hallo Loth,

Wat fijn dat Karel bij jou terecht is gekomen. Het klinkt heel goed wat je aan het doen bent, ik hoop dat het allemaal goed gaat met een tweede erbij, succes. Wat bezielt mensen om zo'n beetje te slaan, hè? Heel veel succes verder, Karel wordt vast een schatje.

Groetjes, Sanna