Valkparkiet gevonden, maar hoe oud is hij/zij?

Gestart door Marcia84, 8 september 2014, 14:32:58

« vorige - volgende »

Marcia84

8 september 2014, 14:32:58 Last Edit: 8 september 2014, 14:35:28 by Marcia84
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum. Gister vonden wij een valkparkiet op het dak van de schuur. Heel tam lief beestje. We konden meteen van iemand een kanariekooi lenen en heb vandaag allerlei voer gehaald. Ook heb ik op de nodige websites de vogel als "gevonden" gemeld. Nu heb ik contact met iemand die beweert dat het zijn vogel is. Woont 40 km verderop, is de vogel 1 week geleden verloren en de vogel moet 6 maanden oud zijn. Ik ben geen kenner, dus mij kunnen ze alles wijsmaken op vogelgebied, dus nou is mijn vraag: hoe oud is deze vogel ongeveer? Kan het kloppen dat hij nog maar een half jaar oud is? Alvast bedankt voor de reactie. Heb de foto's in het klein toegevoegd, maar kan eventueel ook grotere laten zien. Waar het mij om gaat is dat de vogel bij het juiste baasje terecht komt. Tot die tijd zorgen we er zelf voor.

de_vogelkamer

heeft hij/zij een ringetje om? anders is het helaas niet te zeggen hoe oud het valkje is. als het een groene ring is, is hij/zij dit jaar geboren en kan het dus kloppen. Heeft hij een metaal gekleurd ringetje, dan moet je ff kijken wat er op de ring staat. geboortejaar staat er altijd op.

Groetjes Neline

Marcia84

Helaas geen ringetje. Ik had gehoopt dat de leeftijd te zien was aan de kleur, het patroon of de grootte...

de_vogelkamer

nee helaas.. Het is een opaline valkje. Bij een mannetje verdwijnt het opaline (de gele vlekjes) na +/- 10 maanden bij een popje blijft dit. Het zou dus een jong of oud popje kunnen zijn, of een jong mannetje. maar aan het uiterlijk kun je het helaas niet zien  :-\