28 maart 2024, 18:50:23

grote wonde onder de vleugel

Gestart door lisaphilips, 27 augustus 2014, 14:07:33

« vorige - volgende »

lisaphilips

Hoi allemaal,

Sinds een tijdje hebben wij een valkparkiet. Hij is ongeveer twee jaar en voor ie bij ons kwam zat ie in een volière. Al vanaf het begin bijt hij zichzelf onder de linker vleugel. Onder zijn vleugels is hij trouwens redelijk kaal. Af en toe bloeide het ook waar hij gepikt had. Maar toen ik daarnet thuiskwam zat zijn snaveltje helemaal onder het bloed en de wonde is heel groot en bloederig!! Ik maak me toch wel zorgen... Vooral dat de wonde zou gaan ontsteken ofzo Sad Zelf heeft hij er helemaal geen last van precies. Hij klimt er vrolijk op los, eet en drinkt normaal en fluit vrolijk. Zou het kunnen dat hij zichzelf pikt uit verveling? Overdag zit hij wel vaak alleen. Hij is handtam en komt knuffelen, maar laat wel niet naar z'n vleugel kijken hoewel ik die echt wil ontsmetten en eens van dichtbij bekijken. Weet iemand raad? Het is wel dringend. Ik weet echt niet wat te doen. Heb ook geen ervaring met vogels... Alvast bedankt!

jfvhl

27 augustus 2014, 20:19:49 #1 Last Edit: 27 augustus 2014, 20:49:45 by jfvhl
Ga er alsjeblieft mee naar een DA. Wij hebben pas een vogeltje moeten laten inslapen met een abces/verengezwel en dat is waarschijnlijk begonnen me zo'n zelfde plekje. Ze wist het keurig te verbergen maar het was helemaal ingegroeid in het buikje. Ze heeft waarschijnlijk geen pijn gehad maar het zijn nu eenmaal prooidieren en laten niet gauw merken dat er iets mis is. Het was bij ons dus niet het pootje of de cloaca maar onder de vleugel. Ga alsjeblieft naar de DA!!! wacht niet want het gaat ontsteken, ga zelf niet rommelen zeker als het diertje niet helemaal tam is. Er komen alleen maar bacteriën bij!!!
succes en groeten, laat je wat weten?
Jantina

Chaka

Citaat van: jfvhl op 27 augustus 2014, 20:19:49
Ga er alsjeblieft mee naar een DA. Wij hebben pas een vogeltje moeten laten inslapen met een abces/verengezwel en dat is waarschijnlijk begonnen me zo'n zelfde plekje. Ze wist het keurig te verbergen maar het was helemaal ingegroeid in het buikje. Ze heeft waarschijnlijk geen pijn gehad maar het zijn nu eenmaal prooidieren en laten niet gauw merken dat er iets mis is. Het was bij ons dus niet het pootje of de cloaca maar onder de vleugel. Ga alsjeblieft naar de DA!!! wacht niet want het gaat ontsteken, ga zelf niet rommelen zeker als het diertje niet helemaal tam is. Er komen alleen maar bacteriën bij!!!
succes en groeten, laat je wat weten?
Jantina


Volledig akkoord met Jantina! Ga zo snel mogelijk naar de DA en vooral niet zelf zitten rommelen!

lisaphilips

Bedankt, dat is inderdaad het beste dat ik kan doen! Hopelijk is het niet te erg en kan er nog iets aan gedaan worden!! Ik ga zo snel mogelijk!

lisaphilips

Net naar de dierenarts geweest. Het was niet al te erg. Waarschijnlijk gewoon begonnen met een kleine irritatie en doordat hij eraan bleef pikken is de wonde groter en groter geworden. Nog geen infecties of iets dergelijks. We moeten nu dagelijks een zalfje aan de wonde doen dat het genezingsproces versnelt en ook helpt tegen de jeuk zodat ie niet zo snel meer gaat pikken. Ik ben wel heel blij dat we naar de dierenarts gegaan zijn, je weet maar nooit! Hopelijk geneest ons Polleke nu snel!!

jfvhl

Hoop dat het gaat lukken met de zalf aanbrengen en aarzel niet als je ook maar denkt dat het niet werkt. Hoe lang moet je blijven zalf smeren? Laat de vogel (Polleke) het toe? Als dat zo is heb je mazzel. Gelukkig ben je nu gerustgesteld, maar blijf alert en let er op dat ie niet blijft klieren onder die vleugel. Helaas plak je niet zo gauw een pleister op een vogel..... succes hoor.
Laat je weten hoe het er mee gaat? 'k Heb nog nachtmerries van onze Julia, wou dat ik het eerder had gezien. Maar ze zijn zo slim en wij hebben nogal wat valkjes, het is ons echt niet eerder opgevallen. Maar jullie hebben misschien nu geluk gehad.
groeten,
Jantina