28 maart 2024, 08:59:28

Dood jong in nestkast valkjes

Gestart door Helene, 5 augustus 2014, 10:46:07

« vorige - volgende »

Helene

Hallo alle,

Ik heb een nestje met 2 jongen. Bij inspectie (met camera in kast) lijkt 1 jong dood te zijn. Moet ik de dode eruit halen of regelen de ouders dit zelf?
Beide ouders zijn op dit (even?) moment van het nest af.
Graag advies!

Helene

In eerste instantie kon ik het antwoord op mijn vraag niet vinden binnen het forum (ligt absoluut aan mij  :P ) maar bij poging 5 wel. Ik heb het dode jong eruit gehaald.

jfvhl

Heel goed, want in mum van tijd gaat dit verschrikkelijk stinken. Is dit het eerste nestje? Kan altijd voorkomen hoor, sorry, maar daar moet je niet te moeilijk over doen, zo gaat dat nu eenmaal. Hoeveel vogels heb je en zitten ze binnen of buiten? Schets je omgeving eens van je vogels?
groeten en succes met het jonkie, hoop dat het goed gaat, maar als het een eerste nestje betreft heb je geluk als de ouders het goed voeren en warmte (letterlijk of figuurlijk) geven.
groeten,
Jantina

Helene

Ik vond het jammer van het dode jong, maar doe er niet moeilijk over hoor, er zal wel iets niet goed geweest zijn met het jong. Vogels zijn daar vrij makkelijk in :)
Ik heb vijf valkjes. drie mannen en twee popjes. Theo, die ik ontzettend schuw uit de dierenwinkel heb. Duif, opgevangen uit het asiel, zij zijn een koppeltje, maar nestjes mislukken steeds.
Ik heb drie valkjes opgevangen van een vriendin met de bedoeling dat die tzt weer terug zouden gaan, maar ze zijn gebleven.
Vorig jaar in de zomer heb ik ze in een redelijk grote kamervoliere op het terras gezet waar ze het erg goed doen.

Nu dus een eerste nestje waar na lange tijd dus twee eitjes uitgekomen zijn van Kees en Doofenshmirtz (ik hou van rare namen  ;D ) waarvan er dus eentje na twee dagen dood was en de andere nu  drie weken oud is.  Als het jong zelfstandig is ga ik de boel verbouwen en gaan er twee naar mijn dochter. Ik blijf er drie buiten houden en het jong wil ik tam gaan maken en komt in z'n uppie bij mij in de kamer.... dat is de situatie zo'n beetje  :)

Het valt me wel op dat de ouders nu meer buiten de nestkast zitten dan erin (ze voeden wel denk ik, want het kropje zit steeds vol)  maar volgens mij gaat alles goed!
Groetje,
Helene

jfvhl

Veel succes, maar ik heb een beetje moeite met een valkje alleen houden, terwijl er soortgenootjes bij elkaar zitten. Het diertje zal dit toch merken en misschien eenzaam worden. Laat het jonkie maar niet te veel vermenselijk, heb er ervaring mee (adoptievalkjes) dat het soms minder goed uitpakt als ze weer met een groep mee moeten gaan.
Alleen is maar alleen en soms heel erg eenzaam.
Denk even goed na wat je doet hoor.
groetjes.
Jantina

Helene

Dank je voor je waarschuwing. Ik ben me er bewust van dat -als ik 'm solo ga houden- hij veel aandacht nodig zal hebben. Ik wil al zeker 20 jaar een tam valkje maar de tijd en gelegenheid om dit goed aan te pakken ontbrak altijd dus ik heb er wel goed over nagedacht.
Misschien is dit leuk om te zien: Een (slecht) filmpje van Theo die ik met klickertraining geleerd heb om een opdrachtje uit te voeren. Dit was een vogel die ik uit de dierenwinkel had en de eerste 3 weken bij mij thuis,  tegen de achterkant van de kooi opvloog als ik alleen maar in de buurt van de kooi kwam.

https://www.youtube.com/watch?v=Id2tPxYPi3o&list=UUBTAFL2BjiHMg9b_UFxzbmg&index=1