8 mei 2025, 18:09:11

hordeur

Gestart door mimiamaire, 2 augustus 2014, 23:05:09

« vorige - volgende »

mimiamaire

Hallo allemaal,
Ik ben even bezorgd en vraag voor advies. Ik heb 4 tamme valkjes in een grote kooi in de woonkamer. Mijn vriend en ik laten ze regelmatig losvliegen door de woonkamer met deuren en ramen gesloten. Eén van mn grootste angsten is dat er eentje naar buiten vliegt. In het begin liet mn vriend de balkondeur open staan en vervolgens de kooi open zetten om bijv water te verschonen. Ik helemaal van de leg en kwaad: deur dicht!!!
Nu willen we een hordeur plaatsen. Hoe veilig is een hordeur? Het liefst heb ik de deur dicht voor mn diertjes als ze uit de kooi gaan, maar heeft iemand hier ervaring mee?
Mijn vriend zegt dat de hordeur niet kapot gaat als één van mn valkjes er tegenaan vliegt...

jfvhl

3 augustus 2014, 10:22:11 #1 Last Edit: 3 augustus 2014, 10:27:59 by jfvhl
Nou, 'k zal je vertellen; heel eenvoudig. Je hebt een hordeur!
Ga naar de bouwmarkt, koop een stuk gaas, zo groot als je nodig hebt en wat er gebruik wordt voor een volière. 2 x 2cm is perfect. Het is op 'op de rol'. Je moet wel uitkijken met het op maat knippen want het is heel stevig gaas, en dus heel erg sterk en je hebt zó een verwonding aan je handen. Neem dus puinhandschoenen. Je kan ook dubbeltjes gaas nemen. Dat is wat minder stevig maar ook wel effectief. Valkjes zullen dubbeltjes gaas of het fijnere vierkante gaas niet direct kapot maken en dat is wat beter te handteren. Maar wij hebben dus hetzelfde gaas gebruikt als voor de buiten volière en het is fantastisch. En het houdt de vliegen tegen en de jongens kunnen niet ontsnappen. Natuurlijk hebben we een systeem dat de deur niet zomaar open kan gaan als ze vliegen (benedenverdieping). Zou ik plotseling de neiging hebben om de deur uit te gaan, dan moet ik eerst een pin uit de ogen trekken (zitten aan de hordeur en de sponning, en ook nog een haak bovenaan de deur losmaken. Eer dat ik dit heb gedaan ben ik er toch al wel achter dat ik niet zomaar de deur uit moet lopen......werkt perfect en van buitenaf kan je niet zomaar naar binnen lopen. 'k Heb even niet zo een foto bij de hand maar ik hoop dat je je er iets bij kan voorstellen.
Succes ermee. En o ja, dat gaas moet je wel goed vastmaken en zorgen dat er geen scherpe randen meer aan zitten. Zorg dat het gaas aan de binnenkant van de deur geplaatst word want ze zullen er tegenaan/op gaan klimmen. Want als de nageltjes in het horrengaas blijven hangen is je hordeurgaas kapot.
Groeten,
Jantina

mimiamaire

Oké, bedankt voor je reactie. We zullen er zeker even naar kijken. Het is inderdaad een goede tip.  :)

Sanna

Ik heb een gewone standaard hordeur die je zelf nog even (!) in elkaar moet zetten. Hij sluit stevig dmv een klemmetje. Sterk genoeg mochten ze er tegenaan vliegen. Het enige waar je even op moet letten is dat ze niet in een onbewaakt ogenblik aan de hor gaan knagen, dáár kan de hor niet tegen...

Groetjes, Sanna

jfvhl

Aan de hor knagen..... dat betekent dat je continue aanwezig moet zijn zolang de vogels uit de kooi zijn... ze kunnen ook met de nageltjes blijven haken (hangen) in het horrengaas.... en stel dat ze de hor kapot maken, dan zijn ze letterlijk gevlogen. Maar ja, het zijn dingen die je zelf moet afwegen wat wenselijk is. Succes,
gr. Jantina

Sanna

Of zorgen dat ze er niet bij kunnen. Ik heb een speelboom bij de achterdeur staan. Eén tak bleek dicht genoeg tot de hordeur te leiden dat de monstertjes erbij konden. Zo kwam ik er achter dat de hor er niet tegen kan. Boom wat gedraaid, probleem opgelost.

Groetjes, Sanna

jfvhl

Maar ze vliegen er ook gewoon tegenaan, doelbewust. Net zoals ze naar de gordijnen vliegen en daar heerlijk in heen en weer rauzen..... maar ik heb het nu over m'n kakariki's, alleen valkjes slopen nog veel meer, dat doen kaka's weer niet. En het blijven haken met de nageltjes.....
Ben benieuwd wat de oplossing zal zijn Mimiamaire....
succes en laat een weten wat jullie hebben ondernomen, vind ik wel leuk om te weten..  :D