28 maart 2024, 20:47:15

Pop valt man aan tot bloedens toe!

Gestart door Edith, 16 juli 2014, 12:33:05

« vorige - volgende »

Edith

Hallo,

We hebben een stelletje, een wildkleur man van 2,5 jaar en een geparelde pop van 1,3 jaar. Popje heeft toen ze 9 maanden was haar eerste eitjes gelegd (4 in totaal en allen onbevrucht) op de bodem van de kooi. Tussen man en pop ging het goed, alhoewel man niet wist wat hij de eitjes moest doen, pop wist precies wat ze moest doen. Een paar weken geleden begonnen ze weer te wipwappen en pop was weer een plekje op de bodem aan zoeken, we hebben toen de keus gemaakt (gezien de leeftijd van de pop) om toch maar een broedhok op te hangen. Mannetje heeft het broedhok goedgekeurd en het popje mocht erin. Ze lagen er ook geregeld met z'n 2en in. Gisteravond heeft het popje een ei gelegd in het broedhok en mannetje mocht erbij en is ook op het eitje gaan broeden toen pop uit het hok was. Vanochtend ook pop eruit en man erin en ineens valt de pop de man aan tot bloedens toe, ze heeft bijna de teen van de man eraf gebeten!!! Ze blijft de man aanvallen en jaagt hem de kooi door. We hebben de man nu apart gezet en zij zit vanaf 10 uur al in het hok. Wat nu te doen, is dit normaal gedrag, moeten we de man apart blijven houden? Als ze de man aanvalt is het net een pitbull ze laat niet los!!

Wie kan mij raad geven???!!!

Groetjes Edith ???

smiley

Hou ze even een dag uit elkaar en probeer het dan nog eens .
pas wel op dat ze de man dan niet nog eens zo te pakken neemt .
Blijf er wel bij ,gebeurt dat wel dat hou je ze voorlopig uit elkaar.
De pop broed ook in haar eentje wel ,meestal zakt dit gedrag na een aantal dagen wel weer af .
Na een 2 tal dagen nog eens proberen ,lukt het dan weer niet dan zal de pop het alleen moeten doen .
Je kan bij de pop een stengel trosgierst in het blok leggen zodat ze toch kan eten .
Ze zal er zo af en toe toch vanaf komen om te ontlasten en te drinken .

Groetjes Conny


bezoek ook mijn website www.EveryOneWeb.com/Droomvlucht

Edith

Hoi Conny,

Bedankt voor je reactie. Ze (Yuna)zit eigenlijk al de hele dag in haar blok, we hebben net geprobeerd om haar eruit te krijgen, zodat ze wat kon eten en drinken. Ze wil er echt niet uit!!! Coco (man) zit nu in een kleine (wel 1 voor grote parkieten) kooi en begrijpt er niks van! Hij heeft wat last van zijn teentje, wondjes zien er goed uit, pootje is niet dik of blauw, hij houdt alleen zijn teen gestrekt.  Coco is gestrest, schudt elke keer met zijn koppie en schreeuwt naar Yuna en zingt voor haar, maar geen reactie van haar. Zal morgen is proberen ze elkaar te zetten en kijken hoe het dan gaat?? Als het goed legt ze morgen haar 2e eitje?
Stel dat het niet lukt om ze bij elkaar te zetten na verloop van tijd, hoeveel jongen (mochten de eitjes bevrucht zijn) kan zij alleen aan?

Groetjes Edith

valkparkiet.net

Edith,

Valkjes kunnen dagen zonder water (niet proberen !!), in droge periode's in de natuur in Australiƫ komt dat voor! Eten is veel belangrijker, dus de suggestie wat trosgiert in de nestkast te leggen is OK. Verder: jaag de pop niet uit de nestkast. Ze komt er echt zelf wel uit om te ontlasten, om te eten, om te drinken en zal dat doen al ze geen "gevaar verwacht". Dus als het stil is, ze jou niet ziet, etc.

Rianne

Ik denk dat het niet reƫel is om een huiskamer valk met een wilde valk te vergelijken. Water is wel degelijk belangrijk, en langer als een dag zou ik het niet laten duren. Nu snap ik dat een vogel zichzelf niet zomaar laat uitdrogen, maar je zal maar net die ene uitzondering in huis hebben.

Edith

Ik ga geen dagen wachten tot ze eruit komt om te drinken. Wordt de komende dagen warm, dus ze heeft het vocht nodig! Zal zo even blaadje ijsbergsla (beetje vocht) in het invlieggat leggen, ze is gek op ijsbergsla, vermoedt dat ze dat wel eet! Vandaag zou ze haar 2e ei "moeten" leggen, hoop dat ze na het leggen haar hokkie even uitkomt om te ontlasten (wat ze altijd doet na het leggen) en dan ook even wat eet en drinkt. Heb de kooi van Coco naast kooi van Yuna staan, zodra ze eruit komt kan ik ook zien hoe ze op Coco reageert? Ligt aan haar reactie of ik Coco er vandaag bij doe, vind dat nog een beetje spannend, wil niet dat ze hem weer te grazen neemt!!!

Edith

Bedankt voor jullie tips en adviezen!

Coco en Yuna zitten weer samen in de kooi, sinds vanmiddag 17 uur. Het gaat goed ;D, sinds Coco er weer bij zit, eet en drinkt Yuna weer!! Ook heeft ze vandaag haar 2e eitje gelegd!
Denk dat we haar agressie maar moeten wijten aan haar hormoontjes ;)

Groetjes Edith

Ps ik denk dat hier wel een slotje op kan.