28 maart 2024, 21:44:55

Clearpied of lutino?

Gestart door Lentemorgen, 27 juni 2014, 20:20:06

« vorige - volgende »

Lentemorgen

Goede avond!  :)
Ik heb een valk van nu 10 weken oud die volgens de kweker echt een clearpied zou moeten zijn. De vader is een cinnamon bont getekende en de moeder een bonte valk. Het jong lijkt zwarte ogen te hebben, maar wanneer ik een foto met flits maak, zie ik wel een rode pupil. Is het dan toch een lutino?
En als ik het goed berekend heb zou hij ook nog cinnamon kunnen zijn (maar niet tonen). Ik las dat een clearpied met cinnamon weer een andere oogkleur toont wanneer je flitst, namelijk een bruine pupil en er omheen rood?
Een aantal mensen twijfelen of het wel echt een clearpied is. Zelf denk ik van wel, maar ik ben toch benieuwd naar jullie meningen. Ik heb het zelf vergeleken met de ogen van mijn albino en bronze fallow en die hebben echt duidelijk ook zonder flits een rood oog. Met flits zie ik alleen een rode pupil zoals je op de foto ziet.
Excuses voor de slechte kwaliteit foto's. Hij is niet tam en ik wilde hem niet teveel pesten.

Met flits:
http://oi57.tinypic.com/9rruxs.jpg

Zonder flits:
http://oi62.tinypic.com/fo413t.jpg

en http://oi60.tinypic.com/2cg0nm9.jpg




jfvhl

Wat wil je nou eigenlijk? Is het zo heel erg belangrijk. Waarom heb je deze valkparkiet, om te fokken of gewoon omdat je het leuk vindt? Als het dat laatste betreft, wat kan het je dan schelen wat het is? En als je het uit liefhebberij doet zorg dan eerst dat ie uit je hand gaat eten, de spartaanse manier en maak em tam. Waar gaat het hier nu over? Groet
Jantina

Lentemorgen

Citaat van: jfvhl op 27 juni 2014, 20:49:12
Wat wil je nou eigenlijk? Is het zo heel erg belangrijk. Waarom heb je deze valkparkiet, om te fokken of gewoon omdat je het leuk vindt? Als het dat laatste betreft, wat kan het je dan schelen wat het is? En als je het uit liefhebberij doet zorg dan eerst dat ie uit je hand gaat eten, de spartaanse manier en maak em tam. Waar gaat het hier nu over? Groet
Jantina


Jfvhl, wat een rare en aangebrande reactie. Ik dacht dat ik toch een normale vraag stelde? Ik heb hem zowel als liefhebberij als later voor de kweek en wil het daarom graag zeker weten omdat ik mettertijd een geschikte pop ervoor moet vinden.
Het is mijn eerste clearpied en ik heb sowieso geen ervaring met lutino's. Dan is het toch niet vreemd dat ik de meningen van ervaren mensen vraag? Ik ben gewoon een beetje onzeker wat betreft het zelf correct zien van mutaties, maar als mijn vraag toch vreemd is, dan ga ik het wel ergens anders vragen. Hij zal vanzelf wel tammer worden want hij zit in de voliere bij een stel tamme valken en hij is nog jong en dan komt het vanzelf wel. En als het niet komt is dat ook prima. Ik laat ze graag in hun waarde.
Vind het een beetje jammer dat je zo reageert  :(

carco

28 juni 2014, 10:27:24 #3 Last Edit: 28 juni 2014, 10:36:28 by carco
Is inderdaad een vreemd antwoord Jantina ???
Dit is een mutatie vraag en daar staat hij ook, zie ik totaal niets verkeerds aan?

Ik begreep dat je een blok had hangen bij ze Monique.
Misschien dat evt. jongen de doorslag kunnen geven wat het is.

Denk toch wel trouwens dat het een clearpied is, want als ze zo jong zijn zie je de rode ogen nog wel beter hoor.


Groetjes: Caroline.

P.S. Misschien heb je wat aan de volgende foto's.
Is eigen kweek opaline lutino van een kleine 8 weken.







Klik op het plaatje voor onze site!




mariejj

Citaat van: Lentemorgen op 27 juni 2014, 21:47:17


Ik heb hem zowel als liefhebberij als later voor de kweek en wil het daarom graag zeker weten omdat ik mettertijd een geschikte pop ervoor moet vinden.




Het is een man? dna-getest?  Dan kan het geen lutino zijn uit die ouders.  ;)

Lentemorgen

Mariejj, nee, niet DNA getest maar heb wel het vermoeden dat het een man is. Hij zat gisteren zijn stemgeluid flink te testen ;)
Kan er uit bont x bont uberhaupt lutino komen?

Carco, super bedankt voor de foto's! Dat is inderdaad heel duidelijk een lutino en ik zie ook dat ze/hij wat witter is op het lijf dan mijn clearpied. Dat is echt een kanarie. Op je foto's zie ik idd ook een beetje rode ogen. Ik heb het de kweker nog even gevraagd en hij vertelde dat -als het een lutino was geweest- de ogen in het blok al rood hadden moeten zijn. Jij zegt eigenlijk precies hetzelfde, maar nu snap ik wat hij bedoelde.
De ouders zitten inderdaad in het blok. Ik heb zijn overige broers en zussen ook gezien en die waren allemaal bont. Er zat geen lutino tussen. (Hij was wel de enige clearpied trouwens).

carco

Citaat van: Lentemorgen op 28 juni 2014, 12:58:14

Kan er uit bont x bont uberhaupt lutino komen?




Hier kan zeker een lutino uitkomen: die is dan wel bont natuurlijk ;) En pa moet dan split ino zijn.

Ik denk dat je er in dit geval wel van op aan kan dat het wel degelijk een clearpied is.

Groetjes: Caroline.

Klik op het plaatje voor onze site!




jfvhl

Sorry  voor mijn 'aangebrande' reactie, was niet zo bedoeld.
Kan me voorstellen als je jonkies wilt dat je dan wilt weten wat er eventueel uit voort zal komen.
Nogmaals sorry,
groet,
Jantina

Lentemorgen

Bedankt voor de verduidelijking Caroline! Zo snap ik het inderdaad!  :D

Jantina, geeft niet. Een slechte dag hebben we allemaal weleens  :)