5 mei 2025, 05:11:35

ziek en verzwakt valkje

Gestart door melly1810, 4 juni 2014, 09:13:30

« vorige - volgende »

melly1810

goedemorgen allemaal mijn naam is melly en ik ben nieuw hier ik ben in bezit van 2 valkparkieten,1 is sjaakkie deze is aan komen vliegen 5 jaar geleden en was zwaar gewond,nu is het een bikkel alleen weet ik niks van zijn leeftijd etc maar hij is superlief!2 is macho deze hebben wij vorig jaar met 6 weken gekocht hij is nu 1 jaar super tam en praat zelfs ,tot afgelopen zaterdag ik zag dat hij ziek was continu braakte even aangekeken en zondags zat er weinig leven in ,ik dacht aan een kropontsteking en ben direct de dierenartsen gaan bellen deze stuurde mij allemaal door naar breda wegens weinig verstand van vogels maar ik wist zeker dat macho deze reis niet ging overleven dus besloot tot maandag ochtend te wachten met pijn in mijn hart en dikke tranen haha wat 100 gr veren wel niet met je kan doen..eindelijk was het maandag en we konden gelijk komen hij bewoog of reageerde niet het zag er slecht uit ..de arts zei nog ik moet hem onderzoeken het kan zijn dat dit teveel word en hij zn hoofdje voorgoed neer ligt...dat risico moest ik nemen maar ik zei nog kan je niet gewoon een kuurtje geven dan hebben we het iniedergeval geprobeerd maar hij stond erop hem te onderzoeken en dat was maar goed ook ...hij nam een uitstrijkje van zijn krop en voelde iets groots hard erin zitten en ging dit omhoog masseren....ik was in shock wat daar uitkwam!!!er kwam een bal van speelgoed uit zijn krop het leek op een haarbal en was paars/blauw  dit kon niet anders als van zijn speeltje zijn en al maanden bezig zijn iedere keer een beetje erbij dit leek op gewoon touw maar was achteraf verwerkt met plastic erin!! dom van mij maar dat het verkocht mag worden snap ik ook niet en mijn andere valk had het al jaren in zijn kooi hangen nooit problemen mee...uiteraard gelijk verwijderd...macho had deze handeling overleefd maar zat op het randje van de dood de arts dacht dat dit de oorzaak was en mocht hem mee naar huis nemen op goed geluk het was erop of eronder ik heb alle mogelijke aansterkings voeding vitamines etc gehaald en jawel vandaag zit hij er nog steeds!!! heb hem gewogen hij weegt nog maar 70 gr van de 110 120 gr dus op 20 gr na de helft van zjn gewicht kwijt  ..vanmorgen was hij 4 gr aangekomen  ;D nu is mijn vraag, hij heeft wel oplevingen hij heeft niet meer gebraakt en fluit weer wat maar slaapt erg veel en is erg moe ,dit lijkt mij wel een normale reactie uiteraard maar hoelang gaat dit duren??hij eet en drinkt erg veel en erg goed ,heeft hij zoveel tekort gehad al die tijd lijkt mij hebben jullie nog tips om hem aan te sterken ik wil me bikkeltje niet kwijt hihi hoop op reactie en mensen kijk uit met speelgoed ik hem me lesje wel geleerd pffff iedereen een fijne dag groetjes melly

de_vogelkamer

poehhh, jij moet wel super geschrokken zijn!
Je hebt wel heel veel geluk dat hij er nog is. fijn dat je nog op tijd was! Hij moet nu aansterken en dat zal wel even duren. hij is veel gewicht kwijt.
ik zou hem niet teveel laten vliegen. alle energie kan hij nu goed gebruiken om aan te sterken. verder gewoon zijn zaadmengsel geven. je hoeft geen extra vette dingen te geven, dat is ook niet goed voor zijn lever, dus gewoon geven wat je altijd doet. en wat vitamine in het water is altijd goed  ;)

En super belangrijk: Lekker veel met hem knuffelen! haha  ;D

Groetjes Neline

jfvhl

Poeh, geluk gehad, heel veel geluk met deze snuiter. Laat em maar lekker betijen.... rust, slapen en eten, het komt wel goed!
Goed gedaan!!!
groeten
Jantina

melly1810

6 juni 2014, 11:37:42 #3 Last Edit: 6 juni 2014, 11:39:42 by melly1810
Goedemorgen bedankt voor jullie reacties,we zijn inmiddels 2 dagen verder en hij eet en drinkt goed ook is hij goed aangekomen in gewicht maar hij fluit nog niet slaap nog op 2 poten ,afentoe komt er wat geluid uit en heeft hij een soort opleving.toch ben ik nog steeds niet gerust ,ook omdat ik niet weet wat ik kan verwachten tijdens het opknappen ik neem aan als er veel meer aan de hand had geweest , dat hij weer zieker had geworden ik besef ook dat het tijd kost om aantesterken ,maar ik ben nogal een mien meut haha het liefst hoor ik al ik sochtend uit bed stap een hele serenade van hem(zoals normaal) ik hoop zo dat het goed komt ben blij met jullie reacties soms denk ik welleens stomme vogel hahaaha hoe druk kan je je maken bedankt mensen ik ga verder met vertroetelen fijne dag groetjes melly