23 april 2024, 09:58:08

Beestjes in het voer....

Gestart door Marl1, 14 juni 2014, 17:55:53

« vorige - volgende »

Marl1

Hallo allemaal,

Ik heb een paar vraagjes: er komen telkens beestjes in het voer. Heeft er iemand een tip wat ik er aan kan doen? Ik heb een vrij warme kamer, zou het daaraan kunnen liggen? En kan ik het voer als ik het net gekocht heb, in de vriezer leggen, zodat alle beestjes en dergelijke doodvriezen? Ik koop expres kleine verpakkingen van het voer zodat ik er niet al te lang mee doe. En als er beestjes inzitten gooi ik het weg en koop ik weer nieuw. Want voer met beestjes geef ik niet aan mijn valkjes. Zou het kwaad kunnen als ik dat wel doe, ben bang dat ze er ziek van worden namelijk. Het voer is in principe niet zo duur, maar als ik het telkens weg moet gooien....

Ik hoop dat er iemand een tip heeft.

Alvast bedankt!

Groetjes Marleen.

jfvhl

Kan je zeggen om wat voor beestjes het gaat? Waar koop je het voer? Voer kan je in principe best lang bewaren. Een wormpje kan geen kwaad, ze eten in principe ook (levende) meelwormen. Koop je het voer in de supermarkt? Voorkeur heeft om bij de dierenspeciaalzaak te kopen. Los te scheppen of balen van 20 kg. Ligt eraan hoeveel vogels je hebt natuurlijk. Maar wat je los geschept kan kopen is gewoon het meest verse. Niettemin kunnen vogels wel wat hebben hoor, het hoeft niet allemaal zo steriel te zijn. Vroegen zaten we als kinderen ook met onze handen in de blubber en staken die in onze mond, ik noem maar een voorbeeld. Een beetje weerstand moeten ze wel hebben. Wij hebben een groot stuk van onze krul wilg gehaald en een paar grote stukken op de grond in de buiten volière gelegd, nou, en we zijn een heleboel beestje tegen gekomen die we niet kennen..... evengoed zijn we nou twee weken verder en de vogels zijn gek op die grote stronken, worden helemaal vernield, gestript en gesloopt en alles wat ze tegenkomen wil je niet weten.... bedoel maar. Geen voer weggooien, dat is zonde, maar probeer los voer te kopen en geen verpakte dingen uit de supermarkt. Dat is mijn mening.
succes. Jantina

Suus91

Hoi dit verhaal komt me erg bekend voor, heb zoiets in het verleden nml ook gehad. Daarom laat ik je het onderstaande even lezen, wellicht heb je er iets aan. ;)

http://forum.parkietenweb.nl/index.php/topic,22992.msg130225.html#msg130225
Knufjes Sita, Eppo, Merel, Olaf, Frouwkje, Cheeky, Dobby & Pucky

carco

Ik zou het voer ook zeker weggooien, maar ook de kast waar het instaat heel goed schoonmaken en alles wat daar bij in de buurt staat. Een vriendin van me heeft het ook eens gehad en het kroop overal in. Misschien dat dat de rede is dat het in je nieuwe voer ook zit? Dat er beestjes zijn achtergebleven?


Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




jfvhl

Ik heb dat enge beest eens bekeken en als het inderdaad zulke griezels zijn, dan zou ik ook inderdaad het voer wel weg doen, maar wel teruggaan naar de verkoper, want het kan heel goed zijn dat die dingen er al in zitten als je het koopt. Ik dacht een meelwormpje, alla, maar dit.....  :-\
gr. Jantina

Marl1

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!

De beestjes die ik in mijn voer heb lijken heel veel op die graanklander. Als ik lees dat ze in die graankorrels eitjes leggen, ben ik blij dat ik het voer niet meer aan mijn valkjes heb gegeven!

Ik koop mijn voer altijd bij een dierensceciaalzaak, het heeft geen merk en ze hebben zakken van 2 en 4 kg. Is los voer beter? Heb eens gelezen dat dat juist niet hygiënisch was. Daarom koop ik altijd zakken voer.

Elke keer als er weer beestjes zijn, ontsmet ik de boel. De emmer waar het voer inzit, het schepje, zelfs het bakje waar ik de zaadhulsels in bewaar, onder de vensterbank en erop, dus een herbesmetting is niet mogelijk mijns inziens....

Het voer bijv. 24 uur in de vriezer leggen, zou dat wat helpen? Zodat alles dood vriest?

Alvast bedankt weer....

Groetjes Marleen

Marl1

Tsjoh hé, wat een gedoe....  >:(

Het is inderdaad de graanklander. Heb even wat gegoogled. Daar zie je betere foto's en het is hetzelfde beestje als wat ik heb. Ik ga inderdaad de dierenwinkel om uitleg vragen. Heb ook een warme kamer waar ik het voer bewaar, en dat helpt ook niet mee.

Heb het nieuwe voer nu in de vriezer gelegt, het vriezen zou moeten helpen, er staat alleen niet bij hoelang het dan moet, hebben jullie enig idee? Anders houd ik maar 48 uur aan. Ik weet niet of het kan, voer invriezen, maar dat zie ik dan wel weer....

Nu maar aan de schoonmaak/ontsmetting....

Groetjes Marleen