25 april 2024, 21:17:10

Nieuwe villa Sjimmie en Speedy

Gestart door Essie, 13 juni 2014, 11:29:27

« vorige - volgende »

Essie

Na goed geobserveerd te hebben zijn wij er thuis achter gekomen dat onze Speedy toch wel erg graag bij onze Sjimmie wil zitten. Dus.... weer op zoek naar een nieuwe vogel kooi.

(Vorig jaar al een stuk of 4 verschillende via internet besteld en net zo hard weer retour gezonden omdat de vrouw des huizes, ik, weer niet tevreden was met het echte exemplaar kooi. Pffff, lastpak! Tot wij thuis kwamen met een Aurelia kooi. Ik helemaal blij, Sjimmie niet. Hij kon in deze kooi niet aarden. -Speedy was toen nog niet bij ons.- Dus Aurelia kooi naar zolder voor de toekomst. We wilden toch wel graag een andere valk als Sjimmie er niet meer zou zijn. Dat is dus Speedy geworden een aantal weken geleden. Kooi van zolder, ingericht en vogel er in. Sjimmie nog steeds blij in zijn oude kooi, ik blij - kooi in gebruik, man blij - nieuwe valk in huis, Speedy blij -  voor zover.)

Tot hij echt doorkreeg waar Sjimmie in huis te vinden is en hij zijn dagen bij Sjimmie ging slijten. Geen problemen mee. Tot het moment wij graag wilden slapen. Speedy niet meer in zijn eigen kooi te krijgen. Rustig een half uur bezig met heen en weer lopen, steeds op laten stappen, naar zijn kooi lopen, tot een halve meter bij zijn kooi vandaan en weer terug vliegen naar Sjimmie. oh oh oh wat zijn we weer sportief bezig !! hahaha. Moet kunnen, rustig blijven in en uit ademen en nog twintig pogingen proberen.

Uiteindelijk dus besloten om naar een andere kooi te kijken waar ze samen in kunnen. Redelijk zonder slag of stoot een gezien in een dierenwinkel waar wij beide over tevreden waren, internet gezocht en ook gevonden voor een paar tientjes goedkoper. Bestellen, leveren, inrichten en vogels er in.

Speedy was bij het inrichten al reuze nieuwsgierig en zat al op de kooi mee te kijken. Sjimmie is wat rustiger en bleef in zijn eigen vertrouwde omgeving tot wij hem overzetten. In het begin wilde Sjimmie steeds via de opening aan de bovenkant (cabrio) uit klimmen, tot wij er genoeg van hadden de dak dicht hebben gemaakt en hem weer in de kooi plaatsten. Speedy vond het prima en vermaakte zich als een klein kind in een ballenbak. Welterusten zeggen en tot morgen ochtend. Ik heb goed geslapen, wat inhoud dat Sjimmie het wel goed gaat krijgen in zijn nieuwe omgeving. (Met de vorige kooi heb ik de hele nacht wakker gelegen.)

Vanochtend snel kijken bij de nieuwe woning van de vogels. Zo te zien hebben zij een rustige nacht gehad. Zowel Sjimmie als Speedy hebben hun voer bakjes gevonden, alleen de waterbak baart mij nog zorgen. Sjimmie is niet gewend dat deze op de bodem staat. Speedy heeft zijn voerbak op de bodem ook gevonden, dus water zal hij ook wel vinden. Vanavond of morgen snel op zoek naar een bakje die in de kooi hangt voor hem. Foto's bijgevoegd voor een mooie indruk van de villa. Het zijn geen kwalitatieve foto's maar de kooi en vogels zijn er wel goed zichtbaar op.

Tot dusver.... Ik hoop dat ik jullie een beetje leuk lees plezier heb bezorgd. Tot de volgende bericht!!

jfvhl

Leuk verhaal, fijn dat ze het nu goed maken. Het is wel heel erg goed dat ze er iedere dag uit mogen, want een hele dag zo samen  in de kooi, dan vrees is op den duur toch dat de kooi wat aan de kleine kant is. Maar omdat ze er altijd uit mogen (zoals ik begreep), dan zal het overnachten in deze kooi vast geen probleem zijn. Zie er gezellig uit.
groeten,
Jantina





Essie

Hallo Jantina,

Wanneer wij thuis zijn is de kooi inderdaad open. Sjimmie is heel mak, bleef in zijn vorige kooi vaak op een plek zitten, maar doet tegenwoordig wel onderzoeken wat er allemaal in de kooi hangt. Speedy daarentegen is een echte onder zoekertje en blijft van hot naar her door de kooi springen. Erg leuk om de verschillen zo te zien.

En ik maar denken dat dit een royale maat kooi is voor twee valkjes ;) Gelukkig staat de kooi vaak open.

Groeten Esther.