20 april 2024, 02:24:25

Aanschaf Grasparkiet bij Valkparkiet?

Gestart door Sunflower, 20 mei 2014, 20:29:31

« vorige - volgende »

Sunflower

Hallo iedereen,

Misschien is deze vraag al meerdere malen elders gesteld, dus ik hoop dat ik hier goed zit maar ik zit met een vraag omtrent het volgende;

Al anderhalf jaar heb ik een erg lieve (maar nog een beetje schuw voor vingers) valkparkiet, man. Hij is erg rustig en fluit gezellig aan een stuk door :)
Echter, wanneer ik ga werken en / of naar school ga laat ik de radio voor hem aan als ik weet dat ik een tijdje weg ben, maar zit er ook aan te denken in een later stadium (bijv. een jaar) misschien nog een vriendje voor hem erbij te halen?

Mijn valkje heeft onlangs een grote kooi gekregen met veel speeltjes en ik laat hem elke dag er uren uit om even rond te vliegen. In de woonkamer staat voor hem ook een grote klimboom met voer, speeltjes en een badje.

Ik weet dat valkparkieten goedaardige en zeer rustige vogels zijn, en dat je natuurlijk niet zomaar alles erbij kan zetten, maar hebben jullie ervaring met het bijplaatsen van bijv. een (handtamme) grasparkiet? Ik zat te denken een vrouwtje erbij te nemen omdat ik bang ben dat twee mannetjes misschien naar elkaar te dominant worden of dat ze gaan vechten, maar dat hangt natuurlijk ook van het karakter van de vogels af.

Alvast bedankt voor jullie tijd en de antwoorden of dit wel/ niet verstandig zou zijn. :)

de_vogelkamer

een grasparkietje zou ik er niet bij zetten. in een voliere zou het op zich wel kunnen (mits er niet in gekweekt wordt) aangezien ze daarin heel veel ruimte hebben. Maar in een kooi, ook al is het een grote kooi, zou ik niet doen. Niet dat ze gemeen naar elkaar zijn hoor, maar een grasparkiet is veeeeel drukker dan een valkparkiet. Daarom is de kans groot dat een grasparkiet hem alleen maar gaat irriteren, omdat hij hem niet met rust laat. Zelf heb ik ook grasparkieten en valkparkieten (niet bij elkaar) Maar als ik mijn valkparkieten even los in de huiskamer heb en ik haal de grasparkieten ook uit de kooi, dan hebben de valkparkieten echt geen leven meer. de grasparkieten springen bovenop ze, trekken aan hun kuif.. Je ziet de valkparkieten dan ook kijken van: "wat doe je ons aan!"  :P
Dus ik zou het niet doen. Als ik jou was zou ik er gewoon een valkparkiet popje bij zetten. of als je niet het risico van een nestje wilt, kun je er ook een mannetje bij doen. 2 mannelijke valkparkieten bij elkaar gaat ook gewoon prima zolang er geen popje bij is  ;)

Groetjes Neline

punky

21 mei 2014, 16:54:01 #2 Last Edit: 21 mei 2014, 16:56:28 by punky
Wij hebben 2 grasparkietjes handtam en daar zitten nu 2 valkparkieten bij. Met zijn vieren in een grote kooi Gaat prima zo.
We hadden de grasjes al en daar hadden we toen eerst een valkje bij gezet (mannetje) de grasjes zijn ook mannetjes. (grasjes zijn 5 en 4 jr mannetjes valk is nu 3)
Toen we ons 1 valkje kregen (was toen week of 8) voerde de gele grasparkiet hem ook af en toe.
Vorig jaar juni nog een valkje er bij gehaald dit is een vrouwtje van nu een jaar.(zie foto)
Maar geen problemen gehad hier zijn ook allemaal handtam.
En ze zitten dus allemaal bij elkaar in 1 kooi

Sunflower

Beste Neline en Punky,

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties! :) Hier kan ik dan weer even op verder denken wat al dan niet verstandig zou zijn. :) Ik snap inderdaad dat Grasjes een andere aanleg qua karakter en ritme hebben dan mijn valkje, of ik moet gewoon een ander valkje of een heel rustig grasparkietje zien te vinden en zeker weten dat het goed zal gaan maar dat weet je natuurlijk nooit... :x

Ik denk hier in ieder geval zeker nog heel goed over na! :) Meerdere reacties zijn uiteraard nog welkom!

punky

Kijk in de rubriek herplaatsing staan vaak ook wel grasjes in die al gewend zijn met een valkje of een rustig valkje dat een nieuw huisje zoekt die al gewend was aan een ander valkje etc
Sterkte en succes met zoeken

valkparkiet.net


Sunflower

Beste allemaal,

Ik heb besloten op basis van jullie advies, goed nadenken/afwegen en na eens goed in mijn huidige omgeving te hebben rondgekeken waarschijnlijk over een aantal maanden een tweede valkparkiet erbij te nemen. :)

Ik beschouw mezelf ook als een echte vogel liefhebber en wil net als jullie natuurlijk het beste voor mijn valkje. Daarom zal ik de komende maanden goed rondkijken (ook hier op het forum bij herplaatsingen) voor een passend maatje voor mijn valkje :)

Ik wil natuurlijk niet dat mijn huidige valkje gestressed wordt door een grasparkietje (ook al vind ik ze ook heel lief en leuk maar het moet wel klikken natuurlijk tussen de twee en wil geen risico's nemen).

Heel erg bedankt allemaal voor jullie advies en wanneer ik vragen heb zal ik deze weer plaatsen en jullie natuurlijk tegen die tijd op de hoogte houden wat het geworden is (twijfel nog tussen nog een man of een popje) ;)

punky

Welke vogel je er ook bij neemt het moet zo wie zo wel klikken tussen de 2.
Maar dan is het zelfde soort wel handiger lijkt me.
En voor mannetje of popje moet je ook goed uitkijken.
Het popje dat wij vorig jaar hebben gekocht werd door de kweker ook als man verkocht maar het was stiekem toch een dametje.
Had het hier op het forum nagevraagd en het bleek dat uit de ouders van haar alleen lutino popjes konden komen.
Succes met zoeken