19 april 2024, 22:57:03

Lastige situatie!

Gestart door Rissiejjj, 17 mei 2014, 12:07:12

« vorige - volgende »

Rissiejjj

Weet niet zozeer of dit onder spoed mag vallen, maar voelt voor mij wel zo.

Ik heb 3 koppels in de voliere met allen een nest.
Nu is het probleem dat 1 van de poppen een ei heeft gelegd in het blok van een ander koppel. Zij zit nu dus steeds in dit blok en laat de ouders van de jongen er niet meer in.

Yaron en Lizzy hebben een nest van 5 jongen, papa Yaron voert ze nog keurig maar mama Lizzy zit nu dus in het blok van Zazcha en Zaura.

Weet niet wat te doen, de jongen zitten tegen het uitvliegen aan, maar de ouders komen er niet meer bij om te voeren omdat Lizzy ze verjaagd. Zazcha en Zaura hebben een nest van 4 jongen waarvan dit de oudste en jongste zijn:



Ze zijn dus al vrij mooi op leeftijd en als ze uit het blok zijn is het probleem opgelost denk ik, maar tot die tijd, met de hand groot brengen wil ik niet, want de ouders hebben het zo keurig gedaan, tot nu dus. Toen ik vanochtend Lizzy even uit het blok had gejaagd is Zazcha gelijk het blok in gegaan om te voeren, maja ik kan niet weet ik veel hoe vaak op een dag Lizzy verjagen.

Zat te denken, misschien de jongen uit het blok zetten in de hoop dat papa en mama weer kunnen voeren? eerst met de oudste 2 proberen of iets en als ze verder gaan met voeren dan ook de 2 jongste eruit halen ondanks dat zij dan nog vooral op de bodem zouden vertoeven?

Wie heeft raad, heb dit nog nooit voor gehad! Wel is dat de pop alweer begon te leggen, maar dit was dan in hun eigen blok!.

Sanna

Hallo Rissiejjj,

Hoe oud zijn de jongen van Zazcha en Zaura? Het mooiste zou eigenlijk zijn wanneer je Yaron en Lizzy met hun jongen in een aparte vlucht kon houden. Is het nog een optie om een extra blok in de buurt op te hangen en daar het ei van Lizzy in te leggen?

Groetjes, Sanna

Rissiejjj

Citaat van: Sanna op 17 mei 2014, 13:16:26
Hallo Rissiejjj,

Hoe oud zijn de jongen van Zazcha en Zaura? Het mooiste zou eigenlijk zijn wanneer je Yaron en Lizzy met hun jongen in een aparte vlucht kon houden. Is het nog een optie om een extra blok in de buurt op te hangen en daar het ei van Lizzy in te leggen?

Groetjes, Sanna


De oudste van Zazcha en Zaura is meende ik 4 รก 4.5 week, dus echt op het punt van uitvliegen. ze volgen elkaar per dag op, schelen dus per jong 1 dag qua leeftijd.

Er hangen 5 blokken onder 3 koppels, dus de mogelijkheid voor een leeg blok hadden ze wel, alleen koos Lizzy dus voor dit blok.
Voorheen ging het altijd goed, heb ze altijd in 1 vlucht zitten en lizzy begon altijd al net voor het uitvliegen van het eerste nest, maar dan wel in haar eigen blok, maar nu dus in die van vreemden.

Zojuist haar nog een keer weer uit het blok gejaagd en Zazcha en Zaura gingen gelijk het blok in om te voeren, ze willen ontzettend graag, alleen komen ze er niet in omdat lizzy ze verjaagd.
Ze apart zetten lukt nu ook niet meer, gezien de jongen van hen ook nog in het blok zitten en wil niet riskeren dat zij niet meer gevoerd worden door stress.
Vandaar ook dat ik als optie zag een poging om de jongen van Zazcha en Zaura dan maar uit het blok te halen, de vleugeloefeningen zijn al begonnen en alles. Maja 2 dagen zonder voer tot ze uitvliegen werkt ook niet natuurlijk.

Sanna

Ik denk we dat het het waard is om te proberen. Het weekend is ideaal, kun je goed in de gaten houden of pa en moe ze voeren. Misschien anders eerst de oudste eruit zetten, kijken of ze er naartoe gaan. Anders kun je de oudste altijd nog terug zetten.

Groetjes, Sanna

de_vogelkamer

Ik zou ze er ook uithalen, dit schiet niet op  :-\ Ik zou de jongen dan in een (schoenen)doos zetten (zonder deksel uiteraard) en met houtsnippers erin, zo zijn ze toch nog een beetje afgeschermd en voelen ze zich wat veiliger. Misschien kun je de (schoenen)doos dan ook iets hoger plaatsen, op een krukje ofzo. Dan hoeven de ouders niet steeds helemaal naar de grond toe om ze te voeren.

Succes!  :)

Rissiejjj

Dank jullie voor de reacties!.
Heb eentje uit het blok, al eerder, maar had het even druk erna.
Nu even afwachten en aankijken. Ze waren in het blok wel iets gevoerd, maar niet echt genoeg. Dit was nog de voeding die ze hadden gehad toen ik lizzy er even uitgejaagd had denk ik.

Hopelijk gaat dit zo werken en worden alle kleintjes gezond groot.

carco

Wat je misschien ook kan proberen is om de kleintjes in het blok ernaast te zetten: wel dat de ouders dit kunnen zien natuurlijk. Dit kan ook wel eens schelen.

Ik heb het zelf ook eens meegemaakt helaas en heb toen inderdaad het jong uit het blok gehaald: dit ging toen goed.

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




Rissiejjj

Gisteren had ik 2 jongen uit het blok gepakt en op de grond gezet.
Lizzy verdween toen opeens uit dat blok en ging weer in haar eigen blok zitten. Had de jongen dus terug gezet.

Toen ik zojuist keek zat mevr helaas weer in het blok en de jongen waren niet gevoerd, lizzy eruit gejaagd als snelle oplossing en ze hebben weer wat eten gehad van pa en ma. Maar dit werkt dus ook niet. Zo ontzettend jammer, zo dicht tegen het uitvliegen aan en dan nog dit gedoe.

Lag weer een eitje van Lizzy in het blok bij de jongen, die dus weggehaald en in haar eigen blok gelegd, geen ei is niet broeden hoop ik, dus ook geen lizzy die de hele dag in het blok zit. Ik kijk het nog even een uurtje aan en als het weer niet goed gaat zet ik weer eerst de 2 oudste jongen uit het blok.

Merk wel dat Zazcha en Zaura steeds angstiger worden nog het blok in te gaan, bang om boze Lizzy te treffen vrees ik...

Sanna

18 mei 2014, 15:42:36 #8 Last Edit: 18 mei 2014, 20:31:46 by Sanna
Deden Zazcha en Zaura niks met de jongen toen je ze uit het blok gezet had dan? Want toen verdween Lizzy ook uit het blok. Als Zazcha en Zaura de kids op de grond voeren is je probleem opgelost.

Groetjes,  Sanna

Rissiejjj

Zazcha en Zaura hadden toen ik ze uit het blok had gezet niet echt goed door dat het hun kinders waren. Het lijkt nu goed te komen, Lizzy zit niet meer in het blok van Zazcha en Zaura en ze proberen het nu bij mijn andere koppel, blijkbaar is een gevuld blok gezelliger, ik weet het niet. Maar dit andere koppel laat zich niet van de wijs brengen en die zorgen er dus goed voor dat ze er niet in komen.

Vandaag of morgen zou de eerste wel gaan uitvliegen want het oudste jong zit al steeds voor het gat te kijken. En dan gaat het snel, haha.

Sanna

Fijn dat het toch goed lijkt te komen.