5 mei 2025, 00:54:38

Hulp valkje gewond

Gestart door Pucky, 25 juni 2004, 00:39:56

« vorige - volgende »

Pucky

Hallo,

Wij hebben vandaag een jong valkje erbij gekocht en hebben hem net in de kooi gezet en toen we hem wat eten wou geven raakte hij in paniek en vloog toen tussen de kooi en de bak weg. Hij vloog richting de lammellen Hij heeft zich dus gesneden aan de lammellen wat kan ik nou het beste doen? Hem met rust laten en hopen dat er geen ontsteking bij komt of die wond verzorgen dat hij helemaal agressief tegen ons wordt? Kan iemand mij helpen?

Groetjes,
Hester Pucky en Lucky(hij heeft zijn nieuwe naam nog niet mee) ;)

Pucky

trouwens Lucky is dus nieuw en ik wil hem graag ook tam hebben is het dan beter als ik hem dus in de bijkeuken zet zodat hij Pucky dan niet ziet????????

Marianne

Hoi Pucky,

Je zou de wond kunnen insmeren met uierzalf.
Dat werkt desinfecterend.
Verder gewoon even laten rusten en dan komt het , denk ik, vanzelf weer goed.
Beterschap.

Groetjes Marianne
Ook de valkgroetjes van Bassie, Dobey, Pino, Yuko, Zazou, Dory, Koda, Kazoo, Jut en Jul !!!

Paul

Hoi Hester,

Als het een klein wondje is zal het snel vanzelf genezen.
Wel uitkijken dat het niet ontsteekt je kan de wond ook schoon maken met betadine.
Meestal geneest een wondje snel als het niet te groot is.
Als het bloeden snel stopt zal het niet een al te grote wond zijn gelukkig.
Een beetje bloed lijkt soms al heel erg maar valt vaak gewoon mee.
Als je het niet vertrouwd kan je altijd een dierenarts raadplegen.

Groetjes, Paul

Pucky

Hallo,

Het is gelukkig vanzelf gestopt. Ik durfde hem niet uit de kooi te halen, omdat hij al gestrest was van de reis in dat kleine doosje zijn nieuwe leefomgeving en natuurlijk zijn nieuwe kooi. Zo veel stress op een dag lijkt me niet gezond.

Weet je hij is nieuw en toen we Pucky met 6 weken kregen was ie al handtam, dus voor Pucky was er geen problemen als wij met onze handen bij hem in de kooi komen. Met Lucky is dat anders. Lucky trekt zich erg op aan Pucky en Pucky moet nog niks van hem weten. Wat is nou het beste om te doen? Ik wil graag dat Lucky ook handtam wordt. Hij vliegt nou hardstikke hard door, tegenaan en valt in de kooi. Echt heel zielig :'(  Wat kan ik nou gewoon het beste doen?

Groetjes,

Inger m

Hoi,
Je nieuwe valkparkiet is nu net verhuisd en moet nog wennen aan de nieuwe situatie, het is logisch dat hij dan wat angstig kan reageren. Laat hem in het begin met rust en om hem aan de nieuwe omgeving te laten wennen. Ga rustig voor de kooi zitten en tegen hem praten, zodat hij aan je aanwezigheid went. Pas als hij wat meer aan je aanwezigheid gewend is kun je voorzichtig wat voer gaan aanbieden met de hand bv. trosgiersts. Zo kan hij rustig aan je hand wennen. Als hij wat tammer is kun je hem op de hand leren zitten. Laat hem pas uit de kooi als hij wat tammer is, dan kun je hem ook gemakkelijker terugzetten en hoef je niet te gaan 'jagen'.

Ik heb het even kort en simpel uitgelegd. Ik denk dat je onder het topic 'tam maken' nog wel wat tips kunt vinden. Het belangrijkste is geduld en vertrouwen winnen!

Veel succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.

Pucky

Hoi, Inger,

Dat klopt wat je zegt. Maar ik kan nu al merken dat hij zich erg aan Pucky optrekt. Als Pucky niet in de buurt is begint Lucky erg hard te schreeuwen en door de kooi te vladderen. Nu is mijn vraag moet ik Pucky even naar mijn schoonouders brengen zodat Lucky aan ons wend in plaats van Pucky. Maar Pucky is wel donders jarloers. Wat is het beste om te doen? Verdere schade wil ik niet voor Lucky.

Groetjes,
Hester, Pucky en Lucky

Inger m

Hoi,
Ik zou het nog even afwachten, want je hebt dr nog maar net. Ik zou dus nog niet Pucky wegbrengen, juist door de aanwezigheid van een andere vogel zal Lucky zich prettig en veilig voelen. Het is daarom ook logisch dat ze zo reageert als Pucky even weg is. Besteed gewoon veel aandacht aan beide vogels, juist doordat Lucky straks ziet dat Pucky niet angstig is zal ze mogelijk dat voorbeeld gaan volgen.

Veel succes!

gr Inger
Lots of people talk to animals. Not very many listen, though. That's the
problem.