16 april 2024, 18:02:11

Witmasker man of pop?

Gestart door Amaylee, 8 mei 2014, 17:55:00

« vorige - volgende »

Amaylee

Dit is Eddie (foto in bijlage) onze valkparkiet. Hij is ongeveer 6 a 7 maand oud en woont al een tweetal maand bij ons, in die tijd zijn we erin geslaagd om hem tam te maken.

We zijn er altijd van uitgegaan dat het een mannetje is, gezien hij vaak stoer doet (ondersteboven hangen en blazen terwijl hij met zijn vleugels flappert, over en weer lopen met zijn vleugels open). Ook wrijft hij vaak met zijn onderkant tegen een takje, terwijl hij blaast & tjilpt (masturberen blijkbaar). Typisch mannelijk gedrag denken we...?

Maar nu zijn eerste rui al enkele weken aan de gang is, en zijn kopje nog niet wit wordt, beginnen we te twijfelen. Ook fluit hij niet zo veel ondanks het feit dat we hem stimuleren door zelf vaak te fluiten.

Is het mogelijk dat hij pas een wit kopje krijgt na een volgende rui?
Of zou het dan toch een vrouwtje zijn?

(Ik heb begrepen dat een vogelarts hierover uitsluitsel kan geven via een bloedtest, maar gezien hij nog niet lang tam is ben ik bang dat hij zijn vertrouwen in ons zou verliezen indien we hem te laten testen.)

Alvast bedankt,
Groetjes Amélie

SanneMuis

8 mei 2014, 21:47:50 #1 Last Edit: 8 mei 2014, 21:53:11 by SanneMuis
Hoi.

ik denk dat t een vrouwtje is. ik heb zelf een soort gelijke witkop. deze is 10 mnd oud. Dit is een mannetje, zijn masker is nog niet volledig wit nog lang niet zelfs, maar een stuk lichter dan de vogel op jou foto. Ik wist overigens na 3 mnd al dat t een mannetje was, door zijn gedrag. Echt changen met vrouwtjes. veel fluiten en paraderen. Op zn kop hangen met vleugels wijd is volgens mij niet kenmerkend voor mannetjes. Mijn vrouwtjes doen dat ook.
ik heb wel een leuk filmpje van dit mannetje met zn gedrag, dmaar die kan ik niet uploaden. :(

Ik zou er geen geld aan uitgeven om t geslacht te achterhalen. als zn masker binnen enkele maanden niet witter wordt weet je wel genoeg.

gr sanne

Amaylee

Bedankt voor je antwoord Sanne  :) !

Groetjes
Amélie

de_vogelkamer

Hey Amélie,

Het zou goed kunnen dat het toch een mannetje is hoor. hij is pas net in de rui en ik zie nog geen nieuwe pennetjes bij zn kop. meestal gaat de kop verkleuren als hij zo'n 9 a 10 maanden oud is. dus het is nog even afwachten  ;)
heen een weer lopen met zn fleugels wijd is wel echt mannelijk gedrag (al komt het wel eens voor dat popjes dit ook doen) en met zn kont schuiven over een voorwerp is mannelijk paargedrag.
aan de hand hiervan denk ik wel dat het een mannetje is, maar over een maand of 3 a 4 weet je het zeker  :D

Groetjes Neline

Amaylee

Ik wist niet dat zijn kop pas dan gaat verkleuren :). We zullen dus nog wat geduld moeten hebben vooraleer we het zeker weten. Bedankt Neline!

Groetjes Amélie

de_vogelkamer

nou, zn kop verkleurd gewoon mee met de rui, maar meestal zie je pas echt goed verschil in de kop met een maand of 9 a 10. maar kan natuurlijk ook wat eerder zijn als hij eerder in de rui gaat. of als je goed op de nieuwe pennen let zie je het misschien ook eerder ;) aan de foto te zien is hij nog niet zo extreem in de rui, dus het kan nog wel een maandje duren voordat hij nieuwe pennen in zijn masker krijgt. maar daarna zal het wel langzaam aan steeds witter worden in zn masker. ALS het een mannetje is natuurlijk  :P