23 april 2024, 11:05:59

mijn eerste volière

Gestart door fantasy, 8 mei 2014, 13:32:34

« vorige - volgende »

fantasy

Hallo,
Graag zou ik een volière laten maken afmetingen 250 breed 200 hoogte en 100 diep. Ze zou aanpalen aan mijn garage waar ik een gat zou maken zodat de vogels in de garage in hun vorst-nachthok kunnen schuilen.
Het zou mijn eerste volière zijn maar heb wel al valkparkieten gehad binnenshuis in kleinere kooien.
Dus ik heb niet zoveel ervaring maar hoop deze hier op te doen.

Kan het dan niet vriezen in het nachthok of moet ik dit extra isoleren ?
De volière komt op mijn terras te staan op betonnen klinkers, kan ik daar dan gewoon wat zand opdoen ?
Graag zou ik 4 valkparkieten hebben en 1 koppeltje kanaries en 2 kwartels, kan dit samen ?
De valkjes zou ik tam kopen, blijven ze dan tam als ik ze bijv. in de volière uit mijn hand laat eten ? Hoeveel mm moet de draad zijn ?
Veel vragen ineens maar ik wil het direct goed doen.
Alle tips zijn welkom.
Mvg

Maarten Vermeulen

hallo,

ik heb niet zo veel verstand van bouwen maar het ligt eraan van welk materiaal je het wil maken dus ik denk dat isoleren handig is.
hoewel ik niet weet of het goed is voor de vogels.

ik heb geen verstand van meerdere vogels of het een goeie combinatie is weet ik dus niet.

groet maarten
groet netraam70 en de twee gezellige  valkjes  Knaagje en edtih

de_vogelkamer

ik denk dat het nog wel licht kan vriezen in een garage, maar dat maakt niet uit. Mijn valkparkieten heb ik al 4 winters lang buiten, waarbij het nachthok van hout is. Hier vriest het ook gewoon in het nachthok, want het water is 's ochtends wel eens bevroren. toch lijken ze geen last van de kou te hebben. in die tijd dat ik ze buiten heb is er in ieder geval nog geen één dood gegaan of ziek geworden. ik denk dat het belangrijkste is dat ze grotendeels uit de wind zitten. In het nachthok is uiteraard geen wind, maar als er veel wind in de buitenvoliere waait, is het wel verstandig om in de winter een gedeelte af te dekken met plexiglas.

zand als bodembedekking kan prima. dat heb ik zelf ook en bevalt me goed. soms leg ik er 's zomers ook een grasmat in, vinden ze erg leuk  ;)

valkparkieten, kwartels en kanaries kunnen wel samen. dat heb ik wel vaker gezien. Maar ik weet niet of kwartels en kanaries goed tegen vorst kunnen..

Valkparkieten blijven gewoon tam als je ze tam in de voliere stopt. Ze hebben het al snel in de gaten dat je vaak met voer komt, dus zullen ze blij op je af vliegen als je eraan komt  ;D

Het gaas is bij mij +/- 1,5mm dik en de openingen zijn +/- 20x20mm en dit bevalt me prima  :)

Nou, volgens mij heb ik overal wel een antwoord op gegeven  ;D Succes met het bouwen van je voliere en heel veel plezier met het houden van vogeltjes!  :D

Groetjes Neline

fantasy

super bedankt voor je uitleg.
Ik zou ook liefst mijn valkjes aankopen bij goede hobbykwekers (4 jonge valken), kennen jullie goede hobbyfokkers adressen, liefst in Belgie of net over de grens ?
Ben vorig weekend eens naar een broodfokker http://www.vogelhandel.eu/ geweest wel dit was pure horror qua huisvesting, vuil en stank !! ik koop nooit een vogel bij een grootfokkerij van 100den soorten vogels.
Mvg
Oli

de_vogelkamer

Je zou kunnen kijken bij de lijst van kwekers hier op de site of er een kweker bij je in de buurt zit: http://www.valkparkiet.com/nl/files/kwekers.htm
alleen volgens mij was deze lijst niet helemaal up-to-date meer.

Caroline heeft ook een aantal links naar sites van hobbykwekers op haar site:
http://www.thehappycockatiel.nl/page/links

En op marktplaats worden ook veel jonge valkparkieten aangeboden, maar dit varieert van broodfokkers tot mensen die gewoon in huis een keer een nestje hebben. dus dan moet je wel even een goeie eruit pikken ;P

carco

Waar in België zit je?

http://mybirdheaven.be/

Zit zij misschien in de buurt ?

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




fantasy

Wij zijn van oostvlaanderen en 140 km van Lommel als onze volière af is kunnen we miss bij jullie terecht, wat een prachtige vogels en foto's op jullie site, het is wel 150km maar dit hebben we er voor over voor kwaliteit.
Mvg
Olivier

carco

Bedankt voor het compliment :D

En altijd welkom natuurlijk  ;)

Groetjes: Caroline.
Klik op het plaatje voor onze site!




valkparkiet.net

Hallo,

Wij hebben hier valken zitten in een buitenvolière met een ijzeren nachthok, niet geïsoleerd, niet verwarmd. Je moet aan twee dingen denken: water moet niet kunnen bevriezen en er moet een lamp binnen aan om in de winter de "dagen" te verlengen. Water geven wij in een fles welke op een "kippenplaatje" staat. Gebruiken ze dus ook voor kippen. Denk er wel aan dat je het snoer (220 V) moet beschermen tegen de knaaglust van de valkjes. Verder moeten valkjes zo'n 12 tot 14 uur per dag kunnen eten en in de winter is het buiten maar zo'n maximaal 8 uur licht. En in het donker eten valkjes niet. Dus lamp in het nachthok op een tijdklok (denk weer aan de snoeren) en tot ca. 22.00 uur licht laten branden in het nachthok en de volgende morgen om 07.00 uur weer aan.

Kanaries kunnen er normaal gesproken wel bij, maar een beetje valken-liefhebber moet er toch geen kleur-mussen bij (willen) hebben.....? En denk eraan bij kwartels: vermenigvuldigen zich eenvoudig, en twee haantjes bij elkaar is altijd oorlog. Waar laat je de jonkies of ga je altijd de eitjes weghalen (kwartels zijn net kippen: in de zomer om de dag een ei !).

m.vr.gr.
Herman

Rianne

Ik zou me over isoleren niet zo'n zorgen maken. Mijn vgels hebben geen nachthok en dat gaat al jaren prima. Ze kunnen droog en uit de wind zitten en dat is het belangrijkst.