28 maart 2024, 09:59:24

Handopfok vraag

Gestart door debbiie2, 7 mei 2014, 12:50:13

« vorige - volgende »

debbiie2

Hallo,

Mijn valkparkiet stopte met broeden. Het mannetje was verzwakt en deed niks meer aan de broed.
Het vrouwtje stopte er ineens ook mee. Ze had er al de een paar uur niet meer opgezeten.
Ik heb de eitjes geschouwd. Ze waren al koud :(. Voor de zekerheid heb ik ze nog in de broedmachine gelegd. En na twee dagen kwam het eerst eitje al uit. Ik moest het eitje wel helpen! Er zat al een gaatje in mAar het vliesje in de ei was gaan drogen.

Het kuiken kwam er wel mooi uit. Het had een dichte buik. De andere twee kuikens kwamen een paar dagen later uit.

Op deze site heb ik veel informatie gevonden en ik ben hiermee aan het werk gegaan. Gelukkig had ik vakantie en kon ik de kuikens goed voeden en verzorgen.

Ik geef nutribird 21 aan de kuikens. De eerste kuiken is 7 dagen oud. Het kuiken eet goed en de Krop leegt ook goed. Het kuiken groeit ongeveer 1 gram per dag. IN de beschrijving van nutribird stond dat ik nu al 1:2 moet voeren. Dit heb ik vanochtend geprobeerd maar ik vond het moeizaam gaan. Was erg dik. Ik heb net bij de volgende voeding 1:3 gegeven en dit word makkelijk gegeten. ( de snavel bleef niet plakken bij 1:2 wel.)

Op het schema op de site staat dat ze 30 gram moeten wegen na 1 week. Daar komen ze nog niet in de buurt! Ze wegen nu 10-12 gram voor het eten. En groeien ongeveer 1 a 2 gram per dag.
Gaat dit wel goed? Ik had gelezen dat ze 15 procent per dag moesten groeien. Dit gaat goed. Maar het schema geeft 30 gram aan en dat wegen ze nog niet. Hierover maak ik me zorgen. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen voordat er problemen komen.

Ik voer volgens het schema. Oudste krijgt om de drie uur en de jongste om de twee uur. ( de oudste zijn krop is niet leeg in twee uur maar ongeveer 3 a 4 uur)

Groetjes Debbie
Ps. de oogjes gaan wel al open.



Rianne

Hoi Debbie,

naar de gewichten op de site hoef je even niet te kijken. Wat in dit geval belangrijk is dat ze wel elke dag wat aankomen.
De krop hoeft maar 1x per dag helemaal leeg te zijn, niet bij elke voeding! Dit laten de meesten 's nachts gebeuren omdat ze dan de langste periode zonder eten zitten. Probeer dit eens en kijk of ze misschien wat meer aankomen.

debbiie2

OK, dan ga ik dat doen.
Ze eten gelukkig goed en komen zeker een paar gram per dag aan. Ik hoop dat het nu wat sneller gaat qua gewicht.

Bedankt voor de reactie.

Gr. Debbie

debbiie2

Gister de valkjes goed gevoerd.
De kleine is 2 gram gegroeid en de twee grotere zijn 3'gram gegroeid.

Bij het oudste valkje zie je bij zijn snavel de pennen volgens mij komen. Het wordt daar donkerder van kleur en je ziet stipjes ;)

Alleen op zijn vleugels heeft hij het nog niet maakt hiervan de volgorde uit?