25 april 2024, 21:48:23

een jong met rode ogen

Gestart door SanneMuis, 5 mei 2014, 16:37:46

« vorige - volgende »

SanneMuis

Goedemiddag,

Ik heb een jong in het broedhok en die heeft rode ogen. Dit is nieuw voor mij en heb wel e.a. gelezen dat dit bij een beplaalde mutatie kan voorkomen. Alleen ben ik stom verbaast dat dit bij dit ouder koppel voor komt. ik vraag me daarom af of de rode ogen met de mutatie te maken heeft of dat dit jong mogelijk blind kan zijn.

ouders en voorouders:
Vader van dit jong is Wildkleur maar heeft een split opeline ( stamt af van: vader Wildkleur of deze spilt heeft is mij onbekend, ik denk het niet want elk jong uit zijn nest is wildkleur gebleken. En moeder Wildkleur opeline, voorouders ook onbekend)
Moeder is cinnamon opeline ( voorouders onbekend) Wat ik van een vriend waar ik de vogel van over heb genomen, heb begrepen, heeft hij dit vrouwtje samen met een ander valkparkietje een wildkleur pop bij een kweker aangeschaft, hij vertelde mij dat de kweker had verteld dat beide valkjes uit het zelfde nest kwamen. Wat mij doet vermoeden dat deze cinnemon opeline pop ook iets van wildkleur in zich zou moeten hebben. Maar nu ik dit jong met rode ogen heb gezien twijfel ik of dit klopt en dat ze toch uit verschillende nesten kwamen.

Voorgaande kweek
Dit koppel had vorig jaar ook 4 jongen waarvan 1 overleden geen van deze jongen had rode ogen.
Ik weet dat dit nest bestond
-1 een wildkleur man (verkocht aan een kennis, en later fotos gezien)
-1 een cinnamon man (verkocht aan een kennis, en later fotos gezien)
-1 cinnamon (geslacht mij onbekend, ook man? of zou dit een vrouwtje kunnen zijn
-1 opeline cinnamon, deze is helaas jong overleden

Hopelijk geeft deze info een beeld en kan iemand mij vertellen hoe dit jong aan rode ogen kan komen en welke mutatie dit dan is.

Bijgevoegd een fototje

Ben benieuwd

Gr Sanne



SanneMuis

hierbij nog een foto van de ouders van het jong met 3 jongen van vorig jaar

de_vogelkamer

Hey Sanne,

Het jong is een lutino  :D De mutatie komt bij de vader vandaan, want een pop kan geen split voor lutino zijn. papa is dus split lutino wat betekend dat zijn vader ook de split lutino bij zich droeg en door heeft gegeven.
Het lutino'tje is een popje, want je hebt een lutino of albino moeder nodig om jonge lutino mannen te kweken. 

De vader is trouwens ook split cinnamon, anders had je geen cinnamon jongen in het nest kunnen hebben. ;)


SanneMuis

Hallo Vogelkamer,

Dank voor je reactie, dacht inderdaad dat ze lutino zou worden,
Het verbaast me serieus dat de vader van dit jong (Baloo) een split lutino in zich heeft. Deze is namelijk van eigen kweek en zoals ik in eerder artikel omschreef is zijn vader Binky een wildkleur en zijn moeder Poppie wildkleur opeline. Dit koppel heeft nooit maar dan ook nooit anders dan wildkleur jongen gekregen. Dus dat die jongen split lutino en split cinnamon zijn had ik nooit aan zien komen. Ik zal je nog van wat extra informatie voorzien om het verhaal nog gecompliceerder te maken:

Ik heb met het eerste nageslacht van Poppie en Binky ook een keer per ongeluk gekweekt, incest dus, maar broer (chico) en zus (angel) waren onafscheidelijk (inmiddels heb ik ze wel gescheiden helaas afzonderlijk van elkaar weggedaan om incest te voorkomen.). In feite zijn Baloo, Chico en Angel 100% verwant maar dan een legsel van 2 jaar later. Baloo is van 2 jaar terug. Chico en angel van 4 jaar terug. 
De jongen van chico/angel waren gelukkig allen gezond en ook allen een wildkleur. Dan had toch ook hier iets van die splits zichtbaar moeten worden? Vandaar dat ik dacht dat er dan ook geen split in zou zitten.....

Ik heb ook over andere mogelijkheden zitten nadenken.
Ik kweek gewoon door broedhokken in de volière te hangen ze zitten niet apart.
Ik zag tot vorig jaar ook wel eens dat andere vrouwtjes eitjes leggen in een reeds bezet broedhok. Poppies broedhok is om een of andere reden populair, en eh Binky is nou niet bepaald monogaam gebleken :s.  Waardoor baloo, chico en/of Angel misschien niet  afstammen van wie ik denk dat die afstammen... hahahah In dat geval zal ik er nooit achter kunnen komen.

Al doende leert men, dat scheelt. Om incest en ruzie te voorkomen zitten Baloo en Yara elk jaar tijdens de kweek periode apart van de rest.
Dus dat Baloo split lutino, split cinamon in zich heeft is echt feit, aangezien de jongen, ECHT NIET van een ander koppel kunnen zijn.En dat vind ik leuk om te weten.

Dit mooie lutino'tje is samen met een jong witkop/ witkop cinamon opeline koppeltje die toch ook in hun eerste leg 2 mooie jongen hebben, een mooi lichtpuntje in mijn doorgaans moeizame kweek proces. De reden waarom ik ondanks elk jaar veel ellende toch door blijf gaan met eens in het jaar broedhokjes plaatsen. :)







de_vogelkamer

Dat chico en angel alleen wildkleuren kregen, zou wel kunnen. Het kan zijn dat Binky aan Baloo wel bepaalde splits heeft doorgegeven en niet aan chico. Angel heeft die splits sowieso niet  gekregen want een pop kan niet voor opaline, lutino en cinnamon split zijn.
Maar als Binky niet zo monogaam is, en popjes ook wel eens ergens anders een ei leggen, dan kun je eigenlijk nergens meer vanuit gaan en is het een verassing wat voor splits ze hebben  ;)

Maar Baloo moet inderdaad split zijn voor lutino om lutino jongen te krijgen. Kweekte je vorig jaar ook al binnen met ze, toen ze een wildkleur, cinnamon, en cinnamon opaline kregen?

wel leuk, zo'n verassingsjong!  ;D

Groetjes Neline

SanneMuis

Hoi Neline,

dat de split niet door kon worden gegeven had ik nog niet bedacht. Dacht dat splits aan mannetjes altijd werden doorgegeven maar dat is dus niet zo.  Toch lastig hoor al die verervingen enzo. Je kan er een studie op na houden hahah.

Maar die mooie schattige jongen daar doe ik t voor! En een verrassing is helemaal mooi Ook nu blijken de ouders de jongen te plukken HELAAS, maar niet heel erg, Dus zolang de vleugelpennen niet worden geplukt laat ik t maar zn gang gaan.

ja die foto van het gezin baloo is t nest van vorig jaar. Ik kweek idd binnen, met al mn vogels overigens, helaas geen mogelijkheid voor een mooie  buitenvoliere dus heb ik een voliere en een mooie grote kooi in een grote slaapkamer staan..
Na een hoop ellende in de voliere heb ik wat vogels weg moeten doen, moest wel want de voliere is gwoon te klein. Heb nu nog 3 stelletjes een los wildkleur vrouwtje waar ik nog een mannetje voor ga zoeken. Ook heb ik nog mooi spendidparkieten koppeltje maar vrees dat 1 niet vruchtbaar is want geen bevruchte eitjes tot nu toe.

poppie en binky zijn niet tam
Baloo en Yara zijn 1 van de 2 tamme valkenkoppeltjes.   Heb verder nog een tam koppeltje: mannetje Sylvester (witmasker en denk split opeline) en  pop York (witmasker  cinnamon opeline) op hun eerste nestje, zijn beiden net een jaar oud en 2 v.d. 5 eieren zijn uitgekomen :) Zullen vast ook heel mooi worden. Ben zo benieuwd! Een van de jongen heeft al wel de nodige pennen maar krijgt zn ogen nog niet open! Hopelijk komt dat nog goed dan ben ik helemaal happy. Omdat ouders tam zijn verwacht ik de jongen sneller tam te krijgen.

T blijft een bijzondere hobby :)

de_vogelkamer

leuk dat je er zo van geniet. Ik kijk ook elke keer weer uit naar het volgende kweekseizoen. Heerlijk die kleine pluizenbolletjes  :-*

die verervingen is idd wel lastig.. Ikzelf weet het allemaal ook niet uit mn hoofd hoor. Ik bereken het altijd met de mutatiecalculator hier op de site. Zo weet ik welke jongen ik kan verwachten en weet ik soms ook al wat mannen en poppen zijn. erg handig vind ik zelf  :D

Geniet lekker van je ukkies!  :)