29 maart 2024, 08:49:41

valkparkietje gevonden

Gestart door MySharona, 2 mei 2014, 19:52:30

« vorige - volgende »

MySharona

Hallo Allemaal!

Via een dierenambulance ben ik 3 weken geleden in het bezit gekomen van een jong valkparkietje. Het diertje at en eet nog niet zelf en in de opvolgende 2 weken (omdat de vorige eigenaar dan namelijk het valkje weer zou kunnen komen ophalen) zou ik hem zelf proberen aan het eten te krijgen.  Geen idee hoe oud hij of zij is maar het beestje is helemaal gefixeerd op spuitjes. Hij heeft al een lange staart en vliegt goed. Baas is niet op komen dagen. Ik heb hem nu 3 weken en ben erg bezorgd om hem. Vorige week ben ik naar de dierenarts geweest (hij heeft een centenbakje en 1 van zijn pootjes gebruikt hij niet zoals het hoort) en het lukt mij niet om hem zelf aan het eten te krijgen. Heb echt denk ik al alles geprobeerd. Hij komt van 65 gram en weegt nu 60 gram en is echt een vliegend skeletje. Hebben jullie ideeën of tips? het valkje is verder superlief en erg tam maar wel erg asociaal naar mijn andere parkietje toe. 

Zelf heb ik al mestonderzoek gedaan en coccidiose aangetroffen. Hier is hij voor behandeld. Ook kwam ik nog iets tegen waarvan ik de foto's naar de dierenarts gestuurd heb want ik heb geen idee wat het is. (ik werk namelijk met wilde vogels en heb deze apparatuur op mijn werk staan) De dierenarts overlegt aankomende week nog met andere vogelartsen en dan krijg ik bericht terug.

Groetjes, Sharon

Rianne

Hoeveel voer je hem nu per keer en hoe vaak? Ik zou m wat minder laten vliegen zodat dat niet teveel energie kost. En als ik je beschrijving zo lees... ben ik bang dat de vorige eigenaar m gewoon heb laten vliegen.

MySharona

Dankje voor de reactie. ik voer hem veel.. 5 x daags 7 ml.. ben dus teruggegaan van 5 naar 4x maar daar viel hij dus van af.. ik denk inderdaad dat je gelijk hebt wat de eigenaar betreft.. het is overduidelijk een kneusje maar wel superlief.. hij zit af en toe wel aaan de zaadjrs en stukjes pellet te knabbelen maar lijkt dan het verpulverde binnenste gewoon te laten vallen..

Rianne

Probeer de 5x 7 aan te houden, en hopelijk komt hij daar van aan. Beperk het vliegen. En laat evt een vogel arts naar zn snavel kijken want als hij daardoor niet kan eten heb je wel een probleem.

MySharona

Ja ik ben ook weer terug gegaan naar 5x. en beperk het vliegen inderdaad. het puntje van zijn bovensnavel is afgeknipt en ik was bang dat de ondersnavel te lang was maar mijn vogelarts wilde daar niets aan doen aangezien hij nog in de groei is. ze zei dat ze veel gekkere snavels had gezien waarmee wel gegeten werd..

jfvhl

Vertel jij ook eens hoe het nu verder gaat met het diertje?
Sommige 'zaken' en onderwerpen stoppen opeens en dan ben ik benieuwd hoe het ermee gaat.
Laat eens weten?
groeten,
Jantina