10 mei 2025, 04:59:37

valkparkiet onverwacht overleden

Gestart door sabrina1980, 17 april 2014, 11:53:53

« vorige - volgende »

sabrina1980

Vanochtend trof ik mijn valkje Daisy dood in de kooi.
Geheel onverwacht, ze zou in juni 5 worden.
Gisteren was er nog niks aan de hand ze heeft gegeten en gedronken. En zat toen ze ging slapen gewoon op haar schommel.
Ze zat samen met haar zus Summer in de kooi.
Ik ben zo ontzettend geschrokken en maak me zorgen nu over Summer. Wat kan ik het beste doen? Ze zal Daisy zeker heel erg gaan missen.

de_vogelkamer

Ahhg.. Altijd een raadsel wat er dan is gebeurd  :-\ Misschien hartaanval, geschrokken en nekje gebroken, of toch iets in het lichaampje wat niet goed was.. kan van alles zijn.

Hou voor de zekerheid Summer goed in de gaten dat ze geen ziek gedrag vertoont.
Summer zal de gezelschap van een soortgenootje wel missen, dus het zou natuurlijk leuk voor haar zijn als ze een nieuw vriendje/vriendinnetje krijgt  ;)

valkparkiet.net

Niet typisch voor valkjes, ook niet voor kromsnavels, ook niet voor vogels, maar voor alle dieren: in de natuur moeten ze niet laten blijken dat ze ziek zijn. Doen ze dat wel dan zijn ze direct een prooi voor andere dieren want die zoeken altijd het gemakkelijkste slachtoffer (waarom zou je meer moeite doen). Daarom schrikken we vaak van de snelle dood: zo lijken ze nog goed en binnen een paar uur gaan ze dood. Daarom ook: toont je vogel enige zwakheid bedenk dan dat het waarschijnlijk al (veel) langer ziek is én al veel zieker dan je denkt of ziet. Overleg daarom ook altijd vooraf met een dierenarts telefonisch over wat je ziet, merkt, etc. want in een auto stoppen en de vogel vervoeren is vaak al (te) veel stress......

de_vogelkamer

Ze laten inderdaad pas heel laat zien dat ze ziek zijn en vaak is het dan al te laat om nog in te grijpen. Dan zijn ze al te ziek en verzwakt om nog beter te worden (hoeft overigens niet perse, heb veel valkjes gezien die helemaal herstelden).
Toch, als het om een ziekte gaat kun je het vaak uiteindelijk wel aan het gedrag zien of aan hun uiterlijk. Vooral bij tamme vogels die de hele dag in je zicht is. Zo'n plotseling overlijden van een "huiskamervalkje" komt niet heel vaak voor, vaak zie je het al aankomen. Daarom zou ik niet meteen ervan uitgaan dat de vogel ziek was (kan natuurlijk wel, dus sluit het niet uit), maar ik denk eerder aan een falen van een belangrijk orgaan (hart, nieren e.d.) of het gebroken hebben van de nek of iets dergelijks.

Heb je veel vogels in een voliere, dan is het natuurlijk moeilijker om te spotten of er één ziek is en komt het overlijden vaak meer plotseling dan een tamme vogel die je binnen houd.

Sabrina, mocht het je niet lekker zitten, dan kun je altijd even langs de dierenarts gaan om je andere vogeltje even na te laten kijken of de ontlasting laten onderzoeken. Ook kun je sectie laten verrichten op je dode vogeltje om de doodsoorzaak te weten te komen. Hoeft natuurlijk niet, maar dan weet je dat die opties er zijn  ;)
Hou summer goed in de gaten en geef haar maar lekker veel aandacht :)
sterkte! :-*

sabrina1980

We zijn nu iets meer als een week verder. Summer was duidelijk erg van slag dat Daisy dood is. En hebben vrij snel besloten om een vriendje voor Summer te zoeken. Guusje me nieuwe valk doet het op zich best erg goed. Hij zoekt toenadering naar Summer. En dat gaat wel steeds beter ze loopt niet iedere keer weg. Maar ik maak me toch erg zorgen. Summer is erg stil en eet heel weinig. Guusje eet ook nog niet erg veel. Ze krijgen al jaren teurling zaad. Heb nu wel een ander merk  nog gekocht maar daar zitten meer zonnebloempitten in. En Guusje eet vooral nu dat en niet het andere zaad. Maar Summer kan ik niet aan het eten krijgen. Trosgierst, snoepstokje, eivoer soms wel. Heeft iemand tips?

jfvhl

Wij hebben best wel een aantal valkjes en we maken het echt mee dat als een partner of kameraadje wegvalt dat de 'achterblijver' echt heel veel verdriet heeft. Je ziet het aan het gedrag, soms verzorgen ze zichzelf minder, minder eten, zelfs magerder worden. Ooit hebben we zeer gevreesd voor Boris, zijn vrouwtje overleed en het heeft maanden geduurd eer dat ie weer een beetje 'onder de valkjes was'. Hij zag er niet uit....Toch heeft ie zich weer herpakt maar is nooit meer aan een vrouwtje begonnen, hoewel er hier genoeg rondvliegen, maar nee, hij is nu een jaar 19 maar doet het nog prima. Trekt heel veel met onze ouwe Arie (24 jaar) op, let op hem, zit heel veel naast hem. En dat is eigenlijk al jaren zo. Dat valt heel erg op, dat ie op Arie aan het letten is. Maar wat ik zeggen wil: vogels rouwen óók. Als er een overleden is door wat voor oorzaak dan ook, dan ga ik ook altijd met het diertje op mijn handen in de volière staan, een half uur lang zodat de anderen goed kunnen kijken en beseffen dat wat er gebeurd is onherroepelijk is, en dan zijn ze ook allemaal stil en kijken alleen maar, gewoon griezelig, dan is er niet één die wegvliegt. Na een paar uur gaat het gewone leven wel weer op gang komen, maar je merkt heel goed dat er een verandering in de sfeer is, heel rustig. Maar als het diertje een partner heeft, dan is het heel moeilijk maar je kan er niets mee, het is nu eenmaal zo. Het blijft heel pijnlijk en je hart bloed voor de partner, maar zo is het leven. En direct een vogel aan een ander koppelen heeft geen enkele zin zo direct. De vogel vergeet zijn vriendje of vriendinnetje niet zomaar, dat heeft tijd nodig. Denk niet gelijk het ergste maar geeft het beestje de tijd om te rouwen en alleen een beetje vertroetelen kan helpen. Ze voelen het haarfijn aan. Geeft het de tijd en blijf goed opletten. Hartepijn is ook dodelijk en daar kan je dan niets aan doen. Denk wel dat het goed is dat je een ander erbij genomen hebt maar verwacht niet gelijk wonderen. Nogmaals: tijd tijd tijd, geduld hebben.
groet en succes, Jantina   

sabrina1980

Bedankt Jantina voor je antwoord op me berichtje. Summer  is zeker aan het rouwen, ik ken haar op dit moment niet terug.
Het is ook zo door dat ze haast tot bijna niet eet. Als ze dan wat wil gaan eten. Gaat Guusje gelijk achter haar aan. Dat vind ze niks en gaat ze gelijk weg. Eigenlijk overal waar Summer heen gaat komt Guusje er achter aan. Op dat moment baal ik dan wel even. Omdat je blij bent dat ze wat eivoer wil gaan eten. Maar ze is binnen een paar sec weg. Je ziet Guus al kijken wat ga je doen. Maar ook Guusje eet weinig, in het voerbakjes zie ik dat hij alleen aan de zonnebloempitten zit.

valkparkiet.net

Sabrina,

Een valkparkiet kan, indien nodig, het best een paar dagen uithouden zonder water, maar om op (lichaams)temperatuur te blijven moeten ze feitelijk maar blijven eten. Doen ze dat niet worden ze zwak, zo zwak dat ze ook geen eten meer kunnen zoeken laat staan vinden. Dus Summer zal heus wel voldoende eten maar doet dat wellicht wel wat minder vaak, of minder zichtbaar, of selectiever (bijvoorbeeld juist meer zonnepitten) dan voorheen. Dus maak je maar geen zorgen over Summer: komt allemaal wel goed. Je kooi-genoot verliezen én dan ook nog vrijwel direct worden geconfronteerd met een niet-zelf uitgezochte en dus onbekende nieuwe kooi-genoot zijn ook wel confronterende gebeurtenissen. De rang-volgorde moet opnieuw worden opgebouwd en wennen aan "die ander in mijn kooi" valt niet mee.....

groetjes,
Herman