7 mei 2025, 23:26:03

Gaatje in ei

Gestart door Goldy87, 6 april 2014, 11:07:26

« vorige - volgende »

Goldy87

Hoi allemaal,

Ik heb hier een eitje liggen die half getikt is en er zit ook een gaatje in.
Als ik het vastpak dan hoor ik niets en beweegt ook niet.
Het gaatje zit er al ong 2 dagen. Voor mij is het eerste keer dat mijn valkjes broeden, vandaar dat ik leek ben. De ouders broeden er nog steeds op. Met het ei hiervoor ging het goed, het donsje kwam er zelf uit.
Denken jullie dat het ei dood is? Het is nog niet verkleurd.
Ik durf het ook niet open te maken, omdat ik daar niet tegen kan als die tocg dood is. Dan ga ik mezelf de schuld geven, waarom ik niet eerder heb ingegrepen of beter hev opgelet. Door dat andere donsje hoor ik ook niet of het een piepei is en de ouders laten ook niet toe dat ik dan ook maar met mn vingers in de buurt kom.

Wat kan ik doen met het ei met een gaatje? Het is de kleine niet gelukt denk ik om met eigen kracht uit het ei te komen.

Gr. Nada

jfvhl

Het ei hiervoor.... is dat eenzelfde broedsel? Als dat zo is, dan lijkt het me dat het eitje waar nu een gaatje in zit, niet helemaal meer ok is. Wat je zegt: misschien is het de kleine niet gelukt, om wat voor reden dan ook, om uit het ei te komen.... dat is altijd erg naar. Maar je zal toch wel moeten kijken hoe of wat, want als het dood is gaat het op den duur toch wel stinken, er zit een gaatje in de schaal tenslotte. Zulke dingen gebeuren nu eenmaal, overal en altijd. Een eerste broedsel gaat vaak fout of er gaat wat mis, niet altijd maar wel vaak. Maak je geen verwijten of zorgen, dat hoort er wel bij eigenlijk, jammer maar helaas. De natuur gaat z'n eigen gang, waarom is het jong niet gelukt om eruit te komen, was ie sterk genoeg, of was er wat anders aan de hand? Kom je nooit te weten, daar moet je maar vrede mee hebben. Er spelen wel zaken zoals luchtvochtigheid, te droog of te nat, dat heeft veel invloed. Er is heel veel informatie te vinden op de forums en in boekjes valt dat heel erg tegen. Beter mening vragen op het forum of aan mensen die er verstand van hebben.
In dit geval zou ik het eitje weghalen en toch maar kijken hoe of wat. Is het andere donsje wel in orde?
Veel succes.
Jantina

Goldy87

Citaat van: jfvhl op  6 april 2014, 15:39:35
Het ei hiervoor.... is dat eenzelfde broedsel? Als dat zo is, dan lijkt het me dat het eitje waar nu een gaatje in zit, niet helemaal meer ok is. Wat je zegt: misschien is het de kleine niet gelukt, om wat voor reden dan ook, om uit het ei te komen.... dat is altijd erg naar. Maar je zal toch wel moeten kijken hoe of wat, want als het dood is gaat het op den duur toch wel stinken, er zit een gaatje in de schaal tenslotte. Zulke dingen gebeuren nu eenmaal, overal en altijd. Een eerste broedsel gaat vaak fout of er gaat wat mis, niet altijd maar wel vaak. Maak je geen verwijten of zorgen, dat hoort er wel bij eigenlijk, jammer maar helaas. De natuur gaat z'n eigen gang, waarom is het jong niet gelukt om eruit te komen, was ie sterk genoeg, of was er wat anders aan de hand? Kom je nooit te weten, daar moet je maar vrede mee hebben. Er spelen wel zaken zoals luchtvochtigheid, te droog of te nat, dat heeft veel invloed. Er is heel veel informatie te vinden op de forums en in boekjes valt dat heel erg tegen. Beter mening vragen op het forum of aan mensen die er verstand van hebben.
In dit geval zou ik het eitje weghalen en toch maar kijken hoe of wat. Is het andere donsje wel in orde?
Veel succes.
Jantina

Hoi Jantina,

Erg dank voor je reactie. Ik zag vanochtend dat ze het kapotte ei uit de kast hebben gegooid. Blijkbaar hadden de ouders ook door dat het niet uit zal komen. Ik heb de ei bekeken en ee zat inderdaad leven in maar was uitgedroogd. Het blijft alsnog een vraagteken. Ja het donsje (nu 4 dagen oud) dat als eerst eruit is en nu nog het enige (er liggen nog 2 eieren) is uit dezelfde nest. En met die gaat het goed, hij/zij wordt gevoerd en warm gehouden door se ouders wabt die zitten er continu op. Ik weet natuurlijk niet of het donsje voldoende binnenkrijgt, omdat de ouders het niet toelaten dat ik haar/hem even oppak en bekijk. Word door de ouders aangevallen.
Ik sproei de broedkast wel 2 x op een dag met een plantensproeier en zet de verwarming niet zo hoog.

Dat ik vragen kan stellen hier, is zeker handig! Ik ga maar eens verder opzoek naar relevante informatie.

Gr. Nada